Franse autogigant Valeo stapt in e-bike aandrijfsystemen

Franse autogigant Valeo stapt in e-bike aandrijfsystemen
Het Valeo Smart e-Bike-systeem integreert een elektromotor en een adaptieve automatische transmissie. (foto Valeo)

De toenemende verkoop van e-bikes trekt steeds meer autoleveranciers naar de fietsindustrie. Zo ook het Franse bedrijf Valeo dat zijn 48V-motoren heeft aangepast voor de elektrificatie van fietsen.

Jacques Aschenbroich, CEO van Valeo, vertelt over de nieuwe stap: “Een van onze belangrijkste strategische aandachtspunten is het versnellen van de expansie in de opkomende markten voor nieuwe 'emissievrije' mobiliteit. Dit omvat e-bikes, maar ook andere categorieën zoals kleine elektrische stadsvoertuigen, koeriersfietsen, elektrische motoren en scooters. We maken hierbij gebruik van de technologische platforms die we voor de auto-industrie hebben ontwikkeld en passen deze aan. Dit geldt zowel voor de ADAS-technologie (advanced driver assistance systems) als voor de elektrificatiesystemen op laagspanning (48V)."

Adaptieve automatische transmissie

Het Smart e-Bike System van Valeo integreert een elektromotor en een adaptieve automatische transmissie. Met dit nieuwe elektrische ondersteuningssysteem past de e-bike zich aan de fietser aan. De adaptieve automatische transmissie maakt gebruik van een algoritme om de behoeften van de fietser te begrijpen en onmiddellijk aan te passen, rekening houdend met zijn rijstijl en reis. De versnellingen schakelen volgens Valeo soepel, zonder dat er knoppen of hendels hoeven te worden ingedrukt. Het systeem bevat ook een antidiefstalfunctie.

Het artikel gaat verder na het kader.

Versnellingsbak met 7 versnellingen

Het 48V-aandrijfsysteem voor e-bikes is de volgende in de lijn. Valeo ontwikkelde het voor hybride auto's, oplaadbare hybride auto's, volledig elektrische auto's, e-trucks, autonome shuttles en elektrische driewielers. Het systeem bestaat uit een elektrische motor van 48V en een adaptieve automaat met zeven versnellingen in een enkele unit in het pedaalsysteem. Het motorkoppel van 130Nm kan de inspanning van de fietser volgens Valeo verachtvoudigen.

Het artikel gaat verder na de foto.

Met de ondersteuning van het Valeo-systeem kan een zwaar beladen bakfiets gemakkelijk tegen hellingen oprijden.

Voor- en achteruit een fikse helling op

Gebruikt op een bakfiets, stelt de elektrische ondersteuning van Valeo een fietser met een lading van 150kg in staat om zonder veel moeite een helling van 14% te beklimmen, zowel vooruit als achteruit. Volgens Valeo is haar elektromotor efficiënter dan de 24V- of 36V-motoren die op de overgrote meerderheid van de huidige e-bikes zijn geïnstalleerd.

189 fabrieken, 109.000 medewerkers, 19,5 miljard euro omzet

Op Valeo's thuismarkt Frankrijk vertegenwoordigt de e-bike 15% van het verkoopvolume en 45% van de waarde. Volgens het netwerk van Vélo & Territoires steeg het fietsverkeer in de maand na het einde van de eerste lockdown in Frankrijk met 32% in het hele land en met 72% in Parijs in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Reden genoeg voor automotive leverancier Valeo om de markt voor aandrijfsystemen voor de e-bike te betreden. In 2019 haalde de Valeo Group een omzet van 19,5 miljard euro en investeerde ze 13% van de oorspronkelijke verkoop van apparatuur in R&D. Valeo exploiteert 189 fabrieken, 20 onderzoekscentra, 43 ontwikkelingscentra en 15 distributieplatforms en heeft 109.000 mensen in dienst in 33 landen over de hele wereld. Valeo is genoteerd aan de beurs van Parijs.


Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Foto: Conneqtech Kingpolis.

AXA-IN Smart Guard nu ook verkrijgbaar met Kingpolis-verzekering

AXA heeft dit jaar, in samenwerking met Conneqtech, de AXA-IN Smart Guard gelanceerd, een fietstracker die specifiek gericht is op fietsendiefstalpreventie en -opsporing. Sinds kort kunnen fietsdealers de Smart Guard ook aanbieden in combinatie met een Kingpolis-fietsverzekering.

“Onze modellen First Lady en President zijn uitgerust met het Bafang H700 automatische schakelsysteem,” zegt Rudi Leusink, CEO van het Nederlandse e-bike merk iMove. Foto: iMove.

Merken kiezen voor Bafang GVT met automatische schakelervaring

Steeds meer e-bikeproducenten rusten hun modellen uit met het Bafang H700 automatische schakelsysteem. De H700 is een automatisch tweeversnellingssysteem voor het achterwiel en maakt deel uit van het Bafang GVT (Gear, Variable, Transmission) technologieplatform. Tijdens het fietsen schakelt de fiets automatisch en efficiënt op basis van de snelheid, zodat het pedaalritme optimaal blijft voor de fietser.

Hedwig Berendsen is senior redacteur van Tweewieler en volgt al ruim 27 jaar de ontwikkelingen in de branche.

Minister Madlener zet in op 25 procent helmgebruik binnen tien jaar |...

Een helm op de fiets? In Nederland is dat nog lang geen gewoonte. Minister Madlener wil dit veranderen en hoopt, met Denemarken als voorbeeld, het aantal helmdragers te verhogen naar 25 procent - een kantelpunt in de acceptatie van de fietshelm.

Het XS-systeem is ontworpen om het integratieproces van e-bikes te vereenvoudigen.  Foto: Mahle SmartBike Systems.

Mahle brengt nieuw XS e-bike integratiesysteem uit

Mahle SmartBike Systems heeft XS onthuld, het nieuwste integratiesysteem voor e-bikes dat is gericht op het bieden van 'ongekende vrijheid' in fietsendesign. Het XS-systeem is ontwikkeld om het integratieproces voor fietsfabrikanten te vereenvoudigen en bevat kleinere componenten.