Snellere en betere diagnose dankzij scootertraining

Hoe bereid je je voor op de scootertechniek van de toekomst? Tijdens de nieuwe scootertraining ‘Basis elektro’ van de Tweewieler Academy leerde Sander Boerman van Sunder Bromfietsen alles over Euro 4, injectiesystemen, elektrische aandrijving en diagnose. “Ik werk nu sneller en kan klanten beter uitleggen wat er aan de hand is.”

Scootertechniek verandert. Door strengere milieu-eisen krijgt de werkplaats steeds vaker te maken met viertaktmotoren en elektrische aandrijving. Scootertechnicus Sander Boerman begon drie jaar geleden in de scooterwerkplaats en werkt sinds een jaar bij Sunder Bromfietsen in Den Hoorn. “Vroeger sleutelde ik veel aan brommers. Ik ben opgeleid als timmerman, maar mijn hart ligt bij bromfietsen en scooters. Het voelt helemaal niet als werk. Aan het einde van de dag kijk ik op de klok en denk ik is het al zo laat?”

Vroeger werkte Boerman vooral aan tweetaktmotoren. Tegenwoordig verschuift dat steeds meer richting viertakt en elektrisch. “Daar heb je andere vakkennis voor nodig. Toen ik hoorde over de nieuwe opleiding ‘Basis elektro’ zag ik dat meteen zitten.”

In één keer goed

Kennisboost voor scooterbranche

Nieuwe techniek maakt scooters schoner en ingewikkelder. Daarom hebben BOVAG, RAI Vereniging, Innovam en OOMT samen vier nieuwe trainingen en twee nieuwe branche-examens voor de scooterbranche ontwikkeld. Met de nieuwe trainingen leren scootertechnici alles over elektronica, diagnose, injectie en emissiesystemen. Met de nieuwe branche-examens kunnen technici hun vakkennis toetsen. Zo kan iedereen zichzelf goed voorbereiden op de techniek van morgen.

De training verliep anders dan hij had verwacht. “Bij elektronica denk je al gauw aan veel theorie en saaie lesstof. Dat viel hartstikke mee. We begonnen met een korte uitleg en daarna gingen we meteen aan de slag met de multimeter.”

Tijdens de ééndaagse training leerde Sander Boerman in korte tijd veel nieuwe dingen. Bijvoorbeeld hoe je verschillende metingen doet met de multimeter en diagnosestellen aan emissiesystemen en elektrische scooters.

“De trainer legde alles goed uit. Je merkte aan alles dat hij wist waarover hij praatte. Het was een afwisselend programma. We hebben geoefend met elektrische scooters en met Euro 4-techniek. Je gaat met veel nieuwe vakkennis naar huis.”

De training is alweer enige maanden geleden. Wat heeft hij er in de praktijk aan? “Als ik voor de training tegen een storing aanliep, verving ik soms op de gok een onderdeel. Nu meet ik eerst  zodat ik weet waar de storing precies zit. Daardoor kan ik beter inschatten welk onderdeel ik moet vervangen. Door de training werk ik sneller en stel ik gemakkelijker de juiste diagnose.”

Professionele uitstraling

Ook tijdens klantcontacten komt de training ‘Basis elektro’ goed van pas. “Bij een storing kan ik aan de klant precies uitleggen wat er aan de hand is, wat er stuk is en hoe we het gaan oplossen. Dat komt professioneel over. Je geeft de klant het vertrouwen dat je weet wat je doet.”

Met het oog op de toekomst wordt trainen alleen maar belangrijker voor scootertechnici, verwacht Sander Boerman. “Een elektrische scooter heeft weinig onderhoud nodig, maar als er iets stukgaat, kost het meer tijd om de oorzaak te vinden. Dat geldt straks ook voor Euro 5-motoren. Je kan niet zomaar even een carburateur uit elkaar halen. Je moet verstand hebben van solenoïdes, sensoren, katalysatoren en regeleenheden. Dat maakt het werk uitdagender, maar je moet wel zorgen dat je het allemaal bijhoudt.”

Nieuwe trainingen

Van elektrotechniek en injectiesystemen tot diagnose en e-scooters: met de nieuwe scootertrainingen en branche-examens van de Tweewieler Academy maak je jouw bedrijf klaar voor de toekomst. De Tweewieler Academy verzorgt ook trainingen over klantcommunicatie en praktisch leidinggeven. Wil je weten of een van deze trainingen ook op jouw wensen of die van je collega’s aansluit?
Ga naar www.tweewieleracademy.nl voor het aanbod en meld jezelf en je team aan!

Dit artikel is gesponsord door OOMT / zie partnerdossier.