FastRider slaat nieuwe weg in en is ´here to stay´

FastRider slaat nieuwe weg in en is ´here to stay´
“Een smalle, efficiënte collectie brengt gemak, rust en duidelijkheid.”

Zo betrekkelijk stil als het een tijd vóór de bühne was rond FastRider, zo druk was het achter de schermen. Daar werd hard gewerkt aan de herpositionering van dit AGU's fietstassenmerk. Het merk is sterker terug dan ooit met een nieuw logo en een geheel nieuwe collectie. "Stijl en duurzaamheid. Dáár draait het om", zegt Haitske van Mechelen, head of product.

Nadat Van Mechelen betrokken was bij de succesvolle herpositionering van AGU, ontfermde ze zich afgelopen jaar over FastRider. Haar werk begon met de introductie van een nieuw logo. “We hebben gekozen voor een beeldmerk dat aansluit bij de tijd, modern en strak is en FastRider een frisse uitstraling geeft. De herkenbaarheid is daarbij niet verloren gegaan”, zegt Van Mechelen. Het aangepaste logo wordt nu meer en meer zichtbaar in de tweewielerwinkels, terwijl het oude uitstroomt.

Collectie versmalt

In de collectie fietstassen kiest FastRider voor versmalling van circa 150 naar 100 SKU’s. “Wat zijn de bestsellers? Wat heeft een tweewielerwinkel echt nodig om het schap efficiënt te vullen en tegelijk alle klanten te kunnen bedienen? We zijn bij de selectie zorgvuldig te werk gegaan en hebben gestreefd naar een collectie die aansluit bij de markt. We bestellen liever tussentijds iets bij dan dat we aan het einde van het seizoen met een overstock kampen. Dat is beter voor milieu en merkwaarde. Voor de vakhandel heeft een smalle, efficiënte collectie uiteraard ook voordelen. Het brengt gemak, rust en duidelijkheid.”

Tijdloze en modieuze collectie

De collectie is gesplitst in twee delen: Basic en Trend. Bij Basic draait het om tijdloze producten die voor iedere fietser geschikt zijn en zodoende de basis vormen. Met de Trend-collectie speelt FastRider juist in op mode. In het voor en najaar krijgt de Trend telkens een impuls met de lancering van één of meerdere tassen. Binnen beide collecties zijn er dit najaar nieuwe fietstassen gelanceerd. De Pendler (Basis) is een unisex fietstas met een zakelijke uitstraling voor gebruik in het woon-werkverkeer. De Marble (Trend) is een multifunctionele, unisex fietstas met een eigentijdse print en glanzende folie, passend bij de marmertrend in het straatbeeld.

Wat heeft tweewielerwinkel echt nodig om het schap efficiënt te vullen?”

Beide zijn uitgerust met een Mik-constructie, wat het bevestigen van de tas op de fiets makkelijk maakt. Achter de schermen werkt FastRider hard aan vernieuwingen die in het voorjaar van 2020 worden gelanceerd. Naast een complete restyling van het Basic-assortiment worden ook verschillende tassen aan de Trendcollectie toegevoegd. Daarin ligt de nadruk op onderscheidende prints, materiaalkeuze en kleurgebruik.

Duurzaamheid

Bij de ontwikkeling van alle tassen speelt duurzaamheid een grote rol. Dat past bij moederbedrijf AGU dat bezig is met certificering en transparantie nastreeft.

“We willen inzichtelijk maken hoe onze tassen tot stand komen, waar we produceren en met welke materialen. Duurzaamheid past bij onze bedrijfsvisie en we merken dat consumenten er waarde aan hechten. Aan de hangtags met ‘rethink’ kunnen zij nu al zien welke tassen gemaakt zijn van duurzame materialen, zoals recycled polyester of natuurlijke materialen. Ons streven is dat over vijf jaar onze producten hier aan voldoen. Zo onderscheiden we ons en helpen we mee aan een schoner productieproces.”

Ondersteuning van dealers

De weg die FastRider is ingeslagen, moet ook succesvol zijn voor tweewielerzaken. Het wordt een speerpunt binnen AGU en het merk trekt nauw op met dealers. “We ondersteunen hen zo goed mogelijk met middelen om de merkpresentatie te verzorgen. Er zijn presentatiekasten en displays met de nieuwe branding. Een visual merchandiser helpt bij het succesvol inrichten van schappen”, zegt Van Mechelen. “We hanteren bovendien een ruime garantieafhandeling, omdat we in onze producten geloven.

Dit artikel is gesponsord door FastRider