Gesponsord

ENRA en Bovemij dekken risico's met high speed e-bikes af

ENRA en Bovemij dekken risico's met high speed e-bikes af
Lisanne Steenbruggen: "Als de klant iets overkomt tijdens een proefrit en vervolgens blijkt dat hij of zij geen goedgekeurde helm droeg of dat de high speed e-bike niet WA-verzekerd was, dan leidt dat onherroepelijk tot problemen."

De regelgeving voor high speed e-bikes heeft niet alleen consequenties voor consumenten, maar ook voor tweewielerspecialisten. Zo is het belangrijk dat de voorraad goed is verzekerd en aan alle eisen wordt voldaan, met name als de snelle elektrische fiets bij een proefrit de openbare weg op gaat. Bovemij voorziet in bedrijfsverzekeringen en dicht ook de ondernemersrisico's af die ontstaan wanneer winkels high speed e-bikes in het assortiment opnemen. "High speed e-bikes kun je niet als zomaar e-bikes zien", klinkt het bij ENRA, onderdeel van Bovemij.

“Door aanpassing van de bijtellingsregels en de populariteit van de leasefiets ontstaat er naar verwachting meer vraag naar high speed e-bikes. Dat is een mooie, positieve ontwikkeling voor de branche. Echter is nog niet overal het besef even groot dat er ook regels zijn waaraan je je hebt te houden. De verplichting om WA verzekerd te zijn, een helm te dragen en een geldig bromfietsrijbewijs te hebben, geldt natuurlijk ook bij gebruik van modellen die in de showroom of in het magazijn staan”, zegt Lisanne Steenbruggen van Bovemij, specialist in bedrijfsverzekeringen.

“De tweewielerzaak is ver van huis als bijvoorbeeld een medewerker bij een materiaaltest een ongeluk veroorzaakt terwijl de winkel geen WA-verzekering voor de desbetreffende high speed e-bike heeft afgesloten", vertelt Lisanne Steenbruggen. "Nog vervelender is het als de consument iets overkomt tijdens een proefrit. Als achteraf blijkt dat hij of zij geen goedgekeurde helm droeg of dat de high speed e-bike niet WA verzekerd was, dan leidt dat onherroepelijk tot problemen. Dat soort risico’s moet je als tweewielerwinkel niet willen lopen.”

Handelsvoorraadverzekering

Bovemij biedt een handelsvoorraadverzekering aan. Daarbij is er een WA-dekking op de high speed e-bikes uit het magazijn en de winkel in het geval werknemers of consumenten erop rijden. De tweewielerzaak kiest er zelf voor welke aangeboden high speed e-bikes onder de WA-dekking moeten vallen.

Steenbruggen: “Ons product onderscheidt zich doordat onze verzekering er specifiek voor high speed e-bikes is en niet voor motorrijtuigen in het algemeen. Het risico bij een high speed e-bike is kleiner dan bij bijvoorbeeld een auto. Dat vertaalt zich ook in een andere premie.”

Groene kentekenplaat

In het geval een high speed e-bike nog niet te naam is gesteld en dus geen gele kentekenplaat heeft, is het zaak dat de tweewielerzaak over een groene kentekenplaat voor handelaars beschikt. Die kan de tweewielerspecialist zelf op de high speed e-bike bevestigen bij een proefrit met een consument of een materiaaltest met een medewerker op de openbare weg.

De groene kentekenplaat is aan te vragen bij de RDW. Bovemij staat garant voor de verzekering.

Basispakket én maatwerk

Lisanne Steenbruggen: "Wij vinden het belangrijk dat onze klanten goed beschermd zijn tegen de meest voorkomende risico’s."

De handelsvoorraadverzekering is een van de vele bedrijfsverzekeringen die Bovemij aanbiedt. Steenbruggen kijkt samen met de ondernemer naar de verzekeringen die er voor de zaak toe doen.

Lisanne Steenbruggen: “Wij vinden het belangrijk dat onze klanten goed beschermd zijn tegen de meest voorkomende risico’s. Daarom bieden we tweewielerbedrijven een vast basispakket, bestaande uit een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, handelsvoorraadverzekering en cliëntenobjectenverzekering. Wat je als tweewielerspecialist verder doet, beslis je zelf en hangt veelal af van het type bedrijf en de risico’s die je loopt. Het is steeds maatwerk. We adviseren de tweewielerspecialist graag bij alles wat er op hem afkomt.”

Dit artikel is gesponsord door ENRA.

Minister Madlener bezocht Bike Totaal Thijs Brand in Leidschendam. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de verkeersveiligheid van fatbikes. Foto: RAI Vereniging
elektrisch

Minimumleeftijd en helm voor alleen fatbikes kan niet, herhaalt...

De Tweede Kamer buigt zich over de verkeersveiligheid van fatbikes. Voor minister Madlener is duidelijk: een helmplicht voor alleen fatbikes is "onuitvoerbaar".

elektrisch

Advanced Ebike maakt doorstart in Benelux, Ebike Factory pakt...

Na de problemen bij Advanced Bikes in Duitsland is afgelopen maandag duidelijk geworden dat het bedrijf uit Rieste niet door gaat starten. Importeur van Advanced, Ebike Factory uit Venlo, heeft direct actie ondernomen en contact gelegd met Europese producenten. Inmiddels is een samenwerking gerealiseerd. Onder de naam Advanced Ebike das Original is volgens marketingmanager Rob Laarman het voortbestaan van het merk verzekerd.

Fietsen van Freek. Foto: Reany bikes.
elektrisch

Fietsen van Freek in Zwolle honderdste dealer bij Reany Bikes

Accountmanager bij Ebike-Factory, Remco Keizer, heeft met Fietsen van Freek uit Zwolle de honderdste dealer aangesteld. Dit markeert een belangrijke mijlpaal voor het merk Reany, dat nu iets meer dan een jaar op de markt is in Nederland en België.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)
elektrisch

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.