Lesprogramma aangepast aan de e-scooter

Lesprogramma aangepast aan de e-scooter

Elektrisch rijden is in opmars. En in het geval van scooters zeker. Eén op de tien nieuw verkochte scooters is elektrisch. Er rijden in Nederland zelfs al meer e-scooters dan elektrische auto's. Het is daarom een logisch gevolg dat ook rijscholen steeds vaker voor e-scooters kiezen en er een nieuw, aangepast theorieboek voor de bromfiets is.

“De e-scooter levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bereikbaar houden van de Nederlandse steden”, zegt Chris Verstappen, directeur van Verjo Verkeersleermiddelen. “Logisch dat wij en de rijscholen hierop inspringen. De nieuwe generatie scooterrijders is immers de toekomst.”

Verjo past theorieboek aan

Verjo heeft recent het elektrisch rijden opgenomen in haar nieuwe theorieboek voor de bromfiets. Zowel de inhoud, als de afbeeldingen en foto’s zijn hierop aangepast. De afwijkende regels voor e-scooters zijn herkenbaar aan een speciaal icoontje.

Steeds meer rijscholen kiezen voor elektrisch

Dat ook rijscholen meegaan met de ontwikkelingen vertelt Erik Kemp van Kemp Rijopleidingen ons. “Rijscholen zijn in de basis niet goed voor het milieu, maar we voelen wel de plicht - daar waar het kan - ons steentje bij te dragen.”, geeft hij aan.

“En de jeugd van nu is zich steeds bewuster van het welzijn van onze omgeving. Ze nemen dit mee in hun overweging bij het maken van keuzes, veel meer dan eerdere generaties. Al blijft prijs natuurlijk ook altijd belangrijk.”

Praktisch gezien heeft de e-scooter eveneens diverse voordelen. Door de steeds grotere actieradius – tot wel 130 km bij de EMCO e-scooter – kunnen er lange afstanden gereden worden zonder te tanken. Een andere grote rijschool die recent gestart is met elektrisch rijden is Smits Rijopleidingen.

Welke elektrische scooter kiezen we?

Het aanbod e-scooters is breed. Hoe maak je de juiste keuze binnen dit aanbod? Zowel Verjo Verkeersleermiddelen als Kemp Rijopleidingen hebben gekozen voor een e-scooter van emco. “Zij zijn de leading leverancier in Nederland en staan bekend om de ‘Duitse degelijkheid’ als het gaat om techniek.”, vertelt Chris.

Dat was voor hem de reden om voor de foto voorop het nieuwe theorieboek en de foto’s aan de binnenzijde te kiezen voor een e-scooter van deze leverancier. Erik Kemp kwam in aanraking met emco door het CBR. Zij gebruiken op 10 examenplaatsen verspreid door het land deze e-scooters. Het gaat om een pilot.

“Binnenkort starten wij de evaluatie onder de examinatoren, maar in het algemeen kan ik al zeggen dat de ervaringen met de elektrische brommer positief zijn”, vertelt woordvoerster Irene Heldens. Datzelfde geldt inmiddels ook voor Kemp: ze zijn tevreden over het gebruik van de emco e-scooter. Daarbij is de NOVI is het meest geschikte model voor rijscholen. Door de grote wielen rijdt de scooter stabiel en daardoor comfortabel. Perfect om het rijden onder de knie te krijgen.

De toekomst van de e-scooter

Dat elektrisch rijden actueel is zien we dagelijks om ons heen. Benzinescooters komen steeds vaker in opspraak en in de grote steden zijn er zelfs plannen voor een verbod. De ontwikkelingen gaan snel. Een steeds uitgebreidere actieradius is mogelijk en de prijzen zijn dalende. Er wordt dan ook een behoorlijke groei in het aandeel elektrische scooters verwacht. En vanaf nu komt de ‘nieuwe’ bromfietsrijder tijdens zijn theorie- en praktijklessen in veel gevallen dus direct in aanraking met de elektrische scooter!

Dit artikel is gesponsord door Emco.

Yamaha introduceert PW-LINK voor snellere e-bike co-ontwikkeling

Yamaha introduceert PW-LINK voor snellere e-bike co-ontwikkeling

Sinds de lancering van de eerste productie-e-bike in 1993 heeft Yamaha een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de tweewielerindustrie. Met het Power Assist System (PAS) introduceerde het merk een nieuwe manier van fietsen, waarbij elektrische ondersteuning werd geboden zonder het gevoel van traditioneel fietsen te verliezen. Nu, drie decennia later, introduceert Yamaha het PW-LINK systeem: een nieuw concept in e-bike co-ontwikkeling waar fabrikanten, dealers en berijders van zullen profiteren.

Bafang biedt volledig geïntegreerd e-bikesysteem

Bafang biedt volledig geïntegreerd e-bikesysteem

Fietsen bestaan altijd uit meerdere onderdelen, en moderne e-bikes zijn daarop geen uitzondering. Met meer componenten en onderdelen dan ooit tevoren, kan het vinden van de beste manier van integratie vaak tijd en middelen kosten - vooral wanneer alle onderdelen van verschillende fabrikanten afkomstig zijn.

Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Aan het begin van dit seizoen trok het Nederlandse merk Van Dijck Mobility (VDM) de aandacht met een uitgebreide rebranding. Nu krijgt ook het VDM-productportfolio een facelift: met de nieuwe Triton Hypershift Belt laten ze zien wat er technisch mogelijk is.

(Foto Yamaha)

Subsidie voor elektrische scooters: kans voor minima en...

Minima met een brom- of snorfiets prikkelen om over te stappen op een elektrische variant. Dát is het doel van de nieuwste subsidieregeling vanuit het rijk. Voor bedrijven in de tweewielerbranche is dat goed nieuws, want het beschikbare geld staat gelijk aan verkoop van naar schatting 3.500 modellen.