Lazer bouwt verder op fundament van honderd jaar ervaring

Lazer bouwt verder op fundament van honderd jaar ervaring
Mike Smink (l), commercial director en Sean van Waes, general manager.

Lazer bestaat honderd jaar en viert het jubileum, maar kijkt liever nog vooruit. "We zijn geen bedrijf dat honderd jaar oud is, maar een bedrijf met honderd jaar ervaring. Daardoor lukt het ons om een innovatieve en vooral brede collectie te presenteren. Voor zowel mountainbikers, racefietsers als e-bikers hebben we vandaag de dag een goed assortiment in huis waarmee we met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen treden", zegt Mike Smink van Lazer.

De helmfabrikant heeft met name in de wielersport een goede, solide naam opgebouwd. Niet verwonderlijk, want al decennialang is Lazer er vertegenwoordigd. Renners als Paolo Bettini, Johan Museeuw en Tom Boonen droegen ooit de helmen van het merk. Eddy Merckx kreeg van Lazer zijn eerste hardshell helm voor zijn werelduurrecordpoging.

Ook anno 2019 is Lazer prominent aanwezig in de profsport: Mathieu van der Poel draagt Lazer, net als de renners van Team Sunweb en Jumbo-Visma.

Hoge ogen

“Sunweb en Jumbo-Visma zijn de ploegen die er voor de Nederlandse markt het meest toe doen. En het zijn de teams die hoge ogen kunnen gooien in de belangrijkste wedstrijden. Voor bijvoorbeeld de Giro d’Italia hebben beide een kanshebber voor het roze in huis.

De zichtbaarheid voor Lazer is enorm en dat geeft veel waarde aan het merk. Er is een gigantische mediawaarde, wat belangrijk is om ook een goede marketingwaarde te realiseren. Lazer wordt als high-end gezien”, legt Smink uit.

Breed helmassortiment

Lazer mag dan bekend zijn om haar racehelmen, het merk is breed georiënteerd en biedt ook aan andere type fietsers een ruim assortiment. Zo heeft Lazer met de Anverz en Revolution twee helmen die voldoen aan de NTA-norm en dus bij een rit op de speed pedelec gedragen mogen worden. Lazer lanceerde tevens pasgeleden twee hagelnieuwe mountainbikehelmen.

“De Impala en Coyote zijn specifieke mountainbikehelmen en geen afgeleide van een weghelm; hiermee anticiperen we op de trend waarbij consumenten meer trail- en endurostijl helmen en kleding dragen op de mountainbikers. Deze helmen zijn door enthousiast ontvangen”, stelt Smink.

Praktische vernieuwing

Lazer is een merk dat steeds voor praktische vernieuwing gaat. Zo is het gepatenteerde Roll-Sys afkomstig van de fabrikant. Daarmee wordt de helm bovenop versteld in plaats van achterop, waardoor de helm niet tegen het voorhoofd drukt en een betere pasvorm heeft.

Ook de Aeroshell – een kap die over de helm gaat ter bescherming tegen wind en regen – en Twistcap zijn recente innovaties. De Twistcap is te vinden op de jubileumhelm Century en geeft de fietser de keuze om de helm in een handomdraai te veranderen van een aerohelm naar geventileerde helm.

Goede, snelle service

Het brede helmenpakket van Lazer wordt uitgeleverd via Shimano Benelux dat ruime voorraden aanhoudt, praktische service biedt en snel levert. Voor alle helmen gelden twee regelingen: enerzijds is er de tevredenheidsgarantie, waarbij klanten de helm binnen dertig dagen kunnen omruilen als deze toch niet blijkt te bevallen.

Anderzijds is er de crash replacement-regeling: hiermee wil Lazer voorkomen dat gebruikers na een val met een onveilige helm blijven doorrijden. Bij een val binnen drie jaar na aankoop krijgen fietsers, na het inwisselen van de beschadigde helm, 35 procent korting op de adviesprijs van een nieuwe helm.

Daarnaast is er nog het Grow with Lazer-programma: een kortingsactie voor helmen voor groeiende kinderen. Smink: “Kinderen groeien snel, dat kan iedere ouder beamen. Wanneer een kind uit zijn of haar kinderhelm groeit en een grotere maat nodig heeft, geven we 10 euro korting op een grotere maat helm. Uiteraard alleen als deze vervangende helm van Lazer is.”

Campagne op social media

Lazer grijpt het honderdjarig bestaan aan om van zich te laten horen. Tweewielerspecialisten kunnen meeprofiteren van bijvoorbeeld een campagne op sociale media met diverse video’s. Daarin wordt onder meer teruggekeken naar de historie van het van oorsprong Belgische merk en op wat Lazer door de jaren heeft betekend in de sportwereld.

Vooral de jaren met de legendarische wielerploegen Mapei en Quick-Step, in de jaren rond de eeuwwisseling, hebben Lazer goed gedaan.

Het Antwerpse team van Lazer.

Dit artikel is gesponsord door Shimano Benelux.

Het design- en ontwikkelproces in beeld:

.

Ubbi en Udo, hulphondpups in opleiding

Fietsverzekeraar Kingpolis heet nieuwe sponsor-pup warm welkom

Terwijl de lente haar intrede doet en de wereld ontwaakt uit haar winterslaap, is het tijd om de fiets weer uit de schuur te halen en de frisse lucht te omarmen. Bij Kingpolis begrijpen ze het enthousiasme dat gepaard gaat met het voorjaar: het is het perfecte moment om de liefde voor mobiliteit te vieren, terwijl we de wereld verkennen op onze tweewielers.

100 jaar Bohle, 4 generaties, 50 jaar Schwalbe: 'Vertrouwen helpt ons voort'

100 jaar Bohle, 4 generaties, 50 jaar Schwalbe: 'Vertrouwen helpt ons...

De Marathon, Energizer, Road Cruiser, Big Apple en Racing Ralph of Nobby Nic, menig dealer in Nederland werkt dagelijks met de producten van bandenfabrikant Schwalbe, inmiddels een gevestigde naam in de fietsindustrie. Dit jaar bestaat het merk 50 jaar en het moederbedrijf 100 jaar. Hoe is Schwalbe eigenlijk ontstaan?

Schrik de dief af

Schrik de dief af

In 2023 zijn er in Nederland 804.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan ca. 56 procent (ruim 450.000) bestond uit e-bikes, goed voor 80 procent van de omzet van alle fietsverkopen. Georganiseerde bendes hebben een verdienmodel in het op grote schaal stelen en doorverkopen van e-bikes.

De ontbrekende schakel: nieuwe tandwiel-innovatie die de fietsindustrie uitvaltijd en geld bespaart

De ontbrekende schakel: nieuwe tandwiel-innovatie die de...

Het kernthema van 2024 is duurzaamheid en daarmee zetten steeds meer bedrijven in op het gebruik van fietsen voor zakelijke doeleinden. Deze optie voor goedkoop en toegankelijk transport biedt veel voordelen, maar een fietsketting zal na enkele duizenden kilometers toch vervangen moeten worden.