De helmfabrikant heeft met name in de wielersport een goede, solide naam opgebouwd. Niet verwonderlijk, want al decennialang is Lazer er vertegenwoordigd. Renners als Paolo Bettini, Johan Museeuw en Tom Boonen droegen ooit de helmen van het merk. Eddy Merckx kreeg van Lazer zijn eerste hardshell helm voor zijn werelduurrecordpoging.
Ook anno 2019 is Lazer prominent aanwezig in de profsport: Mathieu van der Poel draagt Lazer, net als de renners van Team Sunweb en Jumbo-Visma.
Hoge ogen
“Sunweb en Jumbo-Visma zijn de ploegen die er voor de Nederlandse markt het meest toe doen. En het zijn de teams die hoge ogen kunnen gooien in de belangrijkste wedstrijden. Voor bijvoorbeeld de Giro d’Italia hebben beide een kanshebber voor het roze in huis.
De zichtbaarheid voor Lazer is enorm en dat geeft veel waarde aan het merk. Er is een gigantische mediawaarde, wat belangrijk is om ook een goede marketingwaarde te realiseren. Lazer wordt als high-end gezien”, legt Smink uit.
Breed helmassortiment
Lazer mag dan bekend zijn om haar racehelmen, het merk is breed georiënteerd en biedt ook aan andere type fietsers een ruim assortiment. Zo heeft Lazer met de Anverz en Revolution twee helmen die voldoen aan de NTA-norm en dus bij een rit op de speed pedelec gedragen mogen worden. Lazer lanceerde tevens pasgeleden twee hagelnieuwe mountainbikehelmen.
“De Impala en Coyote zijn specifieke mountainbikehelmen en geen afgeleide van een weghelm; hiermee anticiperen we op de trend waarbij consumenten meer trail- en endurostijl helmen en kleding dragen op de mountainbikers. Deze helmen zijn door enthousiast ontvangen”, stelt Smink.
Praktische vernieuwing
Lazer is een merk dat steeds voor praktische vernieuwing gaat. Zo is het gepatenteerde Roll-Sys afkomstig van de fabrikant. Daarmee wordt de helm bovenop versteld in plaats van achterop, waardoor de helm niet tegen het voorhoofd drukt en een betere pasvorm heeft.
Ook de Aeroshell – een kap die over de helm gaat ter bescherming tegen wind en regen – en Twistcap zijn recente innovaties. De Twistcap is te vinden op de jubileumhelm Century en geeft de fietser de keuze om de helm in een handomdraai te veranderen van een aerohelm naar geventileerde helm.
Goede, snelle service
Het brede helmenpakket van Lazer wordt uitgeleverd via Shimano Benelux dat ruime voorraden aanhoudt, praktische service biedt en snel levert. Voor alle helmen gelden twee regelingen: enerzijds is er de tevredenheidsgarantie, waarbij klanten de helm binnen dertig dagen kunnen omruilen als deze toch niet blijkt te bevallen.
Anderzijds is er de crash replacement-regeling: hiermee wil Lazer voorkomen dat gebruikers na een val met een onveilige helm blijven doorrijden. Bij een val binnen drie jaar na aankoop krijgen fietsers, na het inwisselen van de beschadigde helm, 35 procent korting op de adviesprijs van een nieuwe helm.
Daarnaast is er nog het Grow with Lazer-programma: een kortingsactie voor helmen voor groeiende kinderen. Smink: “Kinderen groeien snel, dat kan iedere ouder beamen. Wanneer een kind uit zijn of haar kinderhelm groeit en een grotere maat nodig heeft, geven we 10 euro korting op een grotere maat helm. Uiteraard alleen als deze vervangende helm van Lazer is.”
Campagne op social media
Lazer grijpt het honderdjarig bestaan aan om van zich te laten horen. Tweewielerspecialisten kunnen meeprofiteren van bijvoorbeeld een campagne op sociale media met diverse video’s. Daarin wordt onder meer teruggekeken naar de historie van het van oorsprong Belgische merk en op wat Lazer door de jaren heeft betekend in de sportwereld.
Vooral de jaren met de legendarische wielerploegen Mapei en Quick-Step, in de jaren rond de eeuwwisseling, hebben Lazer goed gedaan.
Dit artikel is gesponsord door Shimano Benelux.
Het design- en ontwikkelproces in beeld:
.