artikel

Nieuwe derailleur-aanbieders uit het verre oosten

Werkplaats 1361

Nieuwe derailleur-aanbieders uit het verre oosten
Gaat dit de nieuwe standaard worden voor aandrijvingen zonder voorderailleur? Een 11-52 13-speed cassette van het Chinese S-Ride.

Tijdens de Aziatische beurzen duiken ze steeds vaker op; aanbieders van derailleursystemen waarvan we in Europa nog nooit hebben gehoord. Gezien de kwaliteit en de afwerking van hun producten, zou het met die onbekendheid weleens snel gedaan kunnen zijn.

Rotor was de eerste met een 1×13 aandrijving. Op de Taipei Cycle Show stond deze hydraulisch geschakelde derailleurgroep te blinken.

Eén van de nieuwe merken – ze presenteerden zich onlangs op de Taipei Cycle Show – is het Chinese S-Ride. In navolging van Rotor, hebben zij ook een 1×13-systeem. De set bestaat uit een 13-speed cassette met een ratio van 11-52 en een 13-speed achterderailleur met versteller die specifiek voor deze cassette zijn ontworpen. Opmerkelijk is dat de 11-52-cassette gewoon op een 10/11-speed HG body past. Ze moet worden gecombineerd met een 12-speed ketting.

Derailleurs: minder is meer

Interessant om te zien is dat fabrikanten van derailleursystemen de aandrijvingen met een enkel voorblad steeds verder ontwikkelen. Deze ontwikkeling gaat nu twee kanten op. Voor pure sportprestaties mag het dus 13-speed worden, voor gebruik op een E-bike mag het juist minder zijn. Bij 7- en 8-speed systemen kan de fabrikant namelijk nog een ‘gezonde’ dikte voor de ketting en kransen aanhouden. Daarmee ontwikkelt ze een set, die veel beter bestand is tegen het hoge koppel van een elektrische ondersteuning.

Reageer op dit artikel