Shimano
Mobiliteit vraagt maatwerk. Niet elk hip platform is de oplossing
Een Amsterdamse proef met deelfietsen gaat niet door. BOVAG is daar niet al te rouwig om.
Een Amsterdamse proef met deelfietsen gaat niet door. BOVAG is daar niet al te rouwig om.
Eurobike 2025 staat weer voor de deur. Volgens Stefan Reisinger, CEO van organisator Fairnamic, is dit niet zomaar een vakbeurs, maar ook een platform dat bijdraagt aan de toekomst van mobiliteit. Eurobike vormt al lange tijd het epicentrum van de internationale fiets- en mobiliteitsindustrie. Reisinger vertelt wat bezoekers dit jaar kunnen verwachten.
Bas Lievens van Lievens Bikes is sinds de start een trouwe klant van PENDLR (voorheen Kruitbosch). Voor de Dag van de Creativiteit bezochten we zijn fietsatelier in Utrecht, waar hij custom fietsen op maat bouwt. We spraken met Lievens over zijn weg naar het ondernemerschap, zijn visie op de fietsmarkt en zijn samenwerking met PENDLR.
Century, het autobedrijf in Noord-Nederland dat ook fietsenwinkels bezit, zet een volgende stap in de ontwikkeling van technisch talent met de lancering van de Century Academy, gericht op het opleiden van vakmensen. De Academy richt zich zowel op jongeren als zij-instromers.
Swapfiets bestaat op 7 november dit jaar tien jaar. Het fietsabonnement inclusief onderhoud is een decennium geleden opgericht door drie Delftse studievrienden. Wat startte met het sleutelen aan 40 fietsen, groeide uit tot een beweging van meer dan 270.000 Europese stedelingen die liever een fiets gebruiken dan bezitten. De B Corp gecertificeerde scale-up slaat de weg in naar winstgevendheid en is bezig met het realiseren van een 100 procent circulaire fiets.
Het Nederlandse fietsenmerk Van Dijck heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk het nieuws gehaald met zijn geavanceerde e-bike technologieën. Om beter in te spelen op veranderende marktomstandigheden heeft het bedrijf onlangs zijn bedrijfsmodel vernieuwd en tevens de naam veranderd in Van Dijck Mobility.
Lammert de Vries Tweewielers kreeg anderhalf jaar geleden een nieuwe eigenaar en wisselt nu ook van naam. De fietsenwinkel in Leeuwarden heet voortaan Bourguignon Bikes & Scooters. Autodealer Bourguignon wil met de speciaalzaak uitgroeien tot een complete mobiliteitsaanbieder.
Dat autodealers als Louwman, Harrie Arendsen en Broekhuis investeren in fietsenwinkels is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Maar dat ook universele autobedrijven zich in dit overnamespel mengen is nieuw. Zo nam Autobedrijf Wiefferink plaatsgenoot Harberink Tweewielers over. "We hebben beide dezelfde visie, onze bedrijven sluiten goed op elkaar aan."
Bijna vier jaar geleden stapte Frank Arendsen met de overname van De Pedaleur in de fietsen. Omdat hij van zijn autobedrijf Harrie Arendsen een complete mobiliteitsaanbieder wilde maken. Dat gaat niet gebeuren: Frank Arendsen heeft zijn autobedrijf per 1 januari verkocht aan collega-dealer Nieuwenhuijse en gaat verder met Pedaleur Bikes.
Fietspaden zijn vaak onvoldoende ingericht op grotere en bredere fietsen, zoals elektrische bakfietsen en driewielers. Kennisinstituut CROW onderkent dit probleem en past de Ontwerpwijzer fietsverkeer op basis van nieuwe kennis en inzichten aan. Voor overheden en wegenbouwers is dit document een leidraad bij de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur.