Geschillencommissie Tweewielers: kan een ontevreden klant zomaar de...
Na een reeks gebreken in korte tijd, ontbindt een klant de koopovereenkomst voor haar fiets. De verkoper is het daar niet mee eens. Wat zegt de Geschillencommissie Tweewielers?
Na een reeks gebreken in korte tijd, ontbindt een klant de koopovereenkomst voor haar fiets. De verkoper is het daar niet mee eens. Wat zegt de Geschillencommissie Tweewielers?
Veel rijwielhandelaren vinden verlengde garantie voor e-bikes een interessant product om bij een nieuwe e-bike te verkopen. Consumenten willen namelijk voorkomen dat ze na twee jaar al geconfronteerd worden met hoge reparatiekosten. De rijwielhandel profiteert zelf van verlengde garantie omdat de klant nog jaren verplicht moet terugkeren voor regulier onderhoud. Ondanks deze voordelen worden verlengde garanties nog relatief weinig aangeboden. Winkeliers vinden de verkoop ervan vaak lastig of tijdrovend. De nieuwe 'Garantiekaart' geïntroduceerd door Vomax, moet daar verandering in brengen.
Een consument is al een paar keer in een gevaarlijke situatie terecht gekomen, doordat haar kleding tussen de ketting van haar nieuwe e-bike raakt. Ze stapt ze naar haar fietsbedrijf en meldt dat er iets mis is met de fiets. Ze wil een oplossing of ontbinding van de koopovereenkomst. De ondernemer is het daar niet mee eens. De Geschillencommissie Tweewielers buigt zich over deze kwestie.
Herinner je je nog dat ruim een jaar geleden de wettelijke garantie binnen de hele EU werd verruimd van een half naar een heel jaar? Met het oog op onder andere de groeiende verkoop van gebruikte elektrische fietsen is het goed om de feiten rond de verlengde wettelijke garantie nog eens op een rij te zetten.
Wordt u ook wel geconfronteerd met klanten die zich op internet hebben georiënteerd en u dan om de hoogste korting vragen? Kingpolis en Fietservice ID bieden rijwielzaken een antwoord op deze concurrentie van online aanbieders. Concurreer op zekerheid en service in plaats van op prijs.
Het is een algemeen bekend feit, de schaarste van onderdelen in de fietsbranche. Leveringen van elektrische fietsen kunnen hierdoor lang op zich laten wachten. Ondanks deze schaarste heeft het Nederlandse e-bike merk QWIC haar voorraad momenteel goed op orde. Hoe komt het dat dit bedrijf een opvallend uitgebreide en ruime voorraad e-bikes heeft kunnen opbouwen?
QWIC geeft tijdelijk 5 jaar garantie op het grootste deel van haar collectie. Normaliter is de garantieperiode 2 jaar. Met deze tijdelijke actie wil de fabrikant het vertrouwen in haar producten tonen.
Op de beurs Velofollies die van 18 tot en met 20 januari in Kortrijk wordt gehouden, geeft Luc Baetans van CarGarantie een workshop over E-BikeGarantie met als thema klantenbinding voor de fietshandelaar, zekerheid voor de toekomst.
Ebike factory en CarGarantie bieden een e-bike garantie. Hiermee kan de garantie op een e-bike worden verlengd tot maximaal 5 jaar.
Deze week berichtten diverse kranten en nieuwszenders over BOVAG-garantie. Deze zou geen garantie zijn, maar een verzekering.