Ducati-CEO: 'Met de E-MTB kunnen jongeren Ducati leren kennen'

Ducati-CEO: 'Met de E-MTB kunnen jongeren Ducati leren kennen'

Vorig najaar stelde Ducati op de Eicma de MIG-RR voor, een potige E-endurofiets die het ruige werk niet uit de weg gaat. Tijdens de officiële launch van de fiets lichtte Ducati-CEO Claudio Domenicali de Ducati-strategie achter de E-mountainbike toe. Het bedrijf wil er jongeren mee aanspreken en Ducatisti maken.

Ducati ontwikkelde de MIG-RR samen met de kleine Italiaanse E-mountainbikespecialist THOK. Het is ook THOK die de fiets bouwt. Ducati-CEO Claudio Domenicali geeft toe dat zijn bedrijf overwoog om voor de ontwikkeling van de fiets een nieuwe R&D-afdeling op te zetten. Het bedrijf zag daar om een heel duidelijke reden van af. Domenicali: “We hebben geen flauw idee wat dit project ons gaat opleveren. Verkopen we er dit jaar 1.000, 10.000 of 40.000? Ik denk dat elk van die drie cijfers tot de mogelijkheden behoort. Momenteel willen we vooral ervaring opdoen en dit product goed leren kennen.”

E-MTB sluit perfect aan bij streven Ducati

Op lange termijn bestaat volgens Domenicali de kans dat de E-bikes wel compleet in eigen beheer worden ontwikkeld en geproduceerd. “Ik schat die kans vrij hoog in, omdat dit product perfect aansluit bij het DNA van Ducati. De E-MTB is een sportief product en Ducati is een sportief merk. De E-MTB zit boordevol technologie en heeft als hoofddoel om de fietser veel rijplezier te bieden. Dat zijn allemaal karakteristieken die perfect aansluiten bij Ducati.”

Kruisbestuiving tussen E-MTB en motoren

De motorbranche kan zaken oppikken die vanuit de E-bike scéne komen”

De E-MTB heeft volgens Domenicali een groot potentieel om in de toekomst te evolueren. “Ik ben ervan overtuigd dat technologie die we nu al in onze motoren verwerken, nuttig kan zijn voor de ontwikkeling van de E-MTB. Ik denk bijvoorbeeld aan de manier waarop we er in slagen om de motor met je smartphone te connecteren. Dat kan ook perfect op een E-MTB worden toegepast. Omgekeerd geldt dat trouwens evenzeer; de motorbranche kan ook zaken oppikken die vanuit de E-bike scene komen.”

Motor en E-MTB zijn complementaire producten

Ducati wil zijn productaanbod vergroten en Domenicali deed daarvoor inspiratie op in zijn eigen vrijetijdsbesteding. “Wat doet een motorrijder in de winter? Skiën of fietsen! Ski’s maken behoorde niet tot de mogelijkheden, fietsen wel.”

We zien de E-MTB als een perfecte uitbreiding van ons merk”

Een E-mountainbike en een motor zijn volgens Domenicali twee perfect complementaire producten. “Offroad motorrijden wordt om diverse redenen steeds moeilijker, maar met een E-mountainbike kan het wel probleemloos. Een E-mountainbike is tegelijk een technologisch product dat veel rijplezier biedt. Vandaar dat we in de E-MTB een perfecte uitbreiding van ons merk zien.”

Automotive merken: vaak distributieproblemen

Ducati is niet het eerste merk uit de automotive sector die fietsen probeert toe te voegen aan zijn gamma. Veel van die merken kwamen in de problemen met de distributie van hun fietsen, omdat auto- of motordealers vaak geen interesse in het product hebben. Daarnaast hebben de mecaniciëns weinig of geen ervaring met sleutelen aan fietsen. En dat bemoeilijkt de dienst na verkoop.
Domenicali: “Ook wij zitten hier volop in de leercurve. De MIG-RR staat net als al onze andere producten op onze website en we vinden het belangrijk dat onze dealers de kans krijgen om dit product te verkopen. Omdat het een échte Ducati is. Daarnaast bieden wij de klant de mogelijkheid om de fiets online te kopen en direct naar zijn thuisadres te laten versturen.”

We zullen op zoek gaan naar gespecialiseerde high-end fietsenwinkels”

De finale montage van de fiets door de eindgebruiker is volgens Domenicali uitermate eenvoudig. “Daar is echt niks moeilijk aan. Ook klanten die de fiets online gekocht hebben, kunnen hem naar de dichtstbijzijnde Ducati-dealer brengen. Als derde pijler in de distributie zullen we op zoek gaan naar gespecialiseerde high-end fietsenwinkels die de Ducati E-MTB in hun aanbod willen opnemen. Die mix in de distributie willen we uitproberen.”

Eerste MIG-RR’s verkocht

De eerste MIG-RR’s zijn inmiddels verkocht, meestal aan Ducatisti die al vertrouwen hebben in het merk. De CEO beseft dat het vertrouwen van de klant in grote mate zal bepalen of de E-MTB aanslaat of niet. “We weten dat de typische hardcore mountainbiker ons nu een beetje scheef bekijkt vanuit het idee ‘Wat komen die nu weer in de mountainbikescene zoeken?’. Dus is het onze eerste betrachting om die hardcore mountainbikers ervan te overtuigen dat onze fiets gewoon dik in orde is.”

E-MTB is manier om jongeren aan te trekken”

Als het bedrijf doorgewinterde mountainbikers kan overtuigen van de kwaliteit van de MIG-RR, dan zullen ze volgens Domenicali later misschien ook wel eens een Ducati motorfiets aanschaffen. “De motorbranche moet dringend meer jonge mensen aantrekken en een E-MTB is volgens ons een mogelijke manier om dat te realiseren. Het is een andere manier om mensen aan Ducati te binden. De motorhandelaren die de E-MTB als een concurrent beschouwen, hebben het volgens mij fout. We zijn overtuigd van het potentieel van het product en ik ben er redelijk zeker van dat de E-MTB een positieve ontwikkeling voor ons bedrijf is.”

De Ducati MIG-RR kost 6.250 euro.