Een sleutelfiguur in deze ontwikkeling was Dr. Rainer Müller, zoon van oprichter Willy Müller. Al in de jaren ’50 overtuigde hij de autoriteiten van het gebruik van acrylglas in achterlichten – een doorbraak die aanvankelijk op weerstand stuitte. Later verwierf hij aanzien als adviseur bij commissies over verkeerswetgeving, waardoor hij grote invloed had op de veiligheid van fietsers.

Veel innovaties
De eerste grote mijlpaal was de rode reflector ‘Katzenauge’ die in de jaren ’20 verplicht werd op fietsen. Daarmee zette Busch & Müller zijn eerste stevige stap in de fietsindustrie. In de decennia daarna volgden talloze innovaties zoals het eerste bagagedrager-achterlicht (1989) en het standlicht (1992).
Vanaf de jaren 2000 volgden nieuwe technologische sprongen: krachtige LED-koplampen, dagrijverlichting en remlichten. Het bedrijf won wereldwijd prijzen voor hun innovaties. In Nederland won Busch + Müller n 2024 een Fiets Innovatie Award met de TURNTEC-knipperlichten en dit jaar met hun Briq-XL bochtenverlichting en richtingaanwijzers voor e-bikes. Zo bewijst het bedrijf zich telkens opnieuw als pionier in een snel veranderende markt.

Eeuwfeest
Het eeuwfeest draaide niet alleen om techniek, maar ook om mensen. Met inmiddels 300 medewerkers en 14.000 vierkante meter productieoppervlakte is Busch & Müller - dat inmiddels gerund wordt door Rainer Müller met zijn zoon Guido - zowel een innovatieve speler als een belangrijke werkgever in de regio. Met een rondleiding door de fabriek en een groot feest werd het 100-jarig bestaan uitvoerig gevierd.
