Gazelle in rustig vaarwater, merk richt zich op nieuw segment met Cayo

Gazelle in rustig vaarwater, merk richt zich op nieuw segment met Cayo
Er werd volop getest op de testbaan bij de fabriek. (Foto Gazelle)

Bij de Gazelle-fabriek in Dieren was het gisteren een drukte van belang. Tijdens de jaarlijkse dealershow bezochten ruim duizend dealers en medewerkers, verdeeld over vier sessies, het evenement. Gazelle presenteerde daar niet alleen een opgefriste huisstijl, maar ook een compleet nieuwe e-bike: de Cayo, speciaal ontwikkeld om een jongere doelgroep aan te spreken.

Volgens Aletta Kok, directeur Marketing & Product, is dat een bewuste keuze: “Uit onderzoek blijkt dat Gazelle vooral bekend is bij 45-plussers. Om ook jongeren beter te bereiken, hebben we onze huisstijl gemoderniseerd en alles in een frisser, eigentijds jasje gestoken.”

Die vernieuwing komt samen in de introductie van de Cayo. Deze urban e-bike heeft een strak design en werd al onderscheiden met een Red Dot Award. De fiets zit vol slimme functies: zo kan een smartphone eenvoudig op de stuurpen worden bevestigd en fungeert deze als display, mét oplader tijdens het fietsen. Ook is er een ingebouwde GPS en biedt de boostfunctie extra power bij het optrekken – ideaal voor snel en soepel stadsverkeer. De lancering staat gepland voor begin oktober.

Gazelle introduceert de Cayo op 2 oktober aan de consument. (Foto Gazelle)
Gazelle introduceert de Cayo op 2 oktober aan de consument. (Foto Gazelle)

Vernieuwingen in Avignon en Ultimate

Naast de Cayo kregen ook bestaande modellen een update. De Avignon – de meest comfortabele e-bike van Gazelle – kreeg een nieuwe voorvork, een achterlicht met stopfunctie en een volledig vernieuwd, lichter frame met minder lasnaden. De Ultimate, de meer sportieve e-bike, behield de actieve zitpositie, maar kreeg een iets meer gebogen stuur, een verende zadelpen, geïntegreerde kabels en een verplaatste oplaadpoort voor een strakker geheel.

Gazelle Protect

Een ander belangrijk nieuwtje is de introductie van Gazelle Protect dat geldt voor modellen met een ingebouwde GPS-tracker. Het data-abonnement loopt via Gazelle, maar de verzekering wordt weer via de dealer afgesloten. Daarmee speelt het merk in op eerdere kritiek van dealers, die vorig jaar ontevreden waren toen Gazelle het eerste verzekeringsjaar zelf aanbood.

Vertrouwen in de koers

Commercieel directeur Ewoud van Leeuwen benadrukte dat Gazelle sterker in de markt staat dan ooit: "Steeds meer consumenten kiezen voor kwaliteit, betrouwbaarheid en een sterk merk en voor de vakhandel. We groeien niet alleen in marktaandeel, maar ook in dealer- en klanttevredenheid. Dat laat zien dat we op de juiste weg zijn.”

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler