Volgens algemeen directeur Hans van den Bogaart waren er lange tijd te veel problemen met motoren van externe leveranciers. Onverwachte storingen bleken lastig of zelfs niet op te lossen. VanDijck besloot dat het tijd was voor een nieuwe koers.
Ervaren partners
De Kreutzer-lijn, zoals de middenmotoren officieel heten, werd de afgelopen jaren ontwikkeld in samenwerking met SEG Automotive en Octagon E-Bike Solutions. SEG Automotive heeft veel ervaring met componenten zoals dynamo’s, startmotoren en elektronische regeltechniek voor merken als BMW, Audi en Mercedes.

Octagon E-Bike Solutions is een innovatieve startup die samen met SEG Automotive de hard- en software ontwikkelt voor e-bikesystemen. Ze richten zich op slimme regeltechniek, sensoren en besturingssoftware die perfect samenwerken met de motor.
Van den Bogaart licht toe: “SEG Automotive is een Duits bedrijf dat op een totaal andere manier produceert dan wij gewend waren. De motor is met zijn 2,6 kilo uitzonderlijk licht, krachtig en zeer stil. De temperatuurregeling is uitstekend. Je bent verzekerd van een natuurlijke en soepele rijervaring. De Kreutzer staat voor hoogwaardige technologie. Daarom geven wij met vertrouwen minimaal vijf jaar garantie.”
Dealers overtuigd
Van den Bogaart vervolgt: “Wij hebben de motor eerst zelf negen maanden getest. We hebben hem op onze elektrische fietsen gemonteerd om het totaalplaatje te kunnen beoordelen. Toen wij overtuigd waren, zijn we al ruim vóór de uitlevering met testfietsen naar onze dealers gegaan. Zij kregen ook de kans om feedback te geven. Onze keuzes werden zeer positief ontvangen binnen het dealernetwerk.”
Onze keuzes werden zeer positief ontvangen binnen het dealernetwerk”
Sterke verkoopstart
De eerste modellen met de Kreutzer-motor behoren tot de Kronos-serie — een high-end model met onder andere hydraulische schijfremmen en een riem-aandrijving, gepositioneerd tussen een toer- en stadsfiets. De motor is naadloos geïntegreerd in het frame. VanDijck Mobility is in juli gestart met uitlevering van de Kronos aan dealers. De eerste verkoopcijfers zijn beter dan verwacht.
Handmatig of Hypershift
De Kronos-serie is verkrijgbaar in twee varianten:
- De Kronos N7 is uitgerust met een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf, waarbij de berijder zelf schakelt
- Bij de Kronos Hypershift gebeurt het schakelen volledig automatisch
De Kreutzer-motor (met 85 Nm koppel) werkt moeiteloos samen met de Hypershift-technologie, die ervoor zorgt dat fietsers altijd in hun ideale trapfrequentie blijven rijden. Fietsers hoeven niet zelf te schakelen. “De Kronos Hypershift heeft geen schakelhendel op het stuur”, legt Van den Bogaart uit. “Je stapt op, activeert het systeem en kiest één van de drie ondersteuningsniveaus: eco, normaal of boost. De fiets houdt je trapfrequentie automatisch stabiel. Hij detecteert onder andere de weerstand en wind, en past de overbrenging aan als dat nodig is, zodat je altijd soepel blijft rijden.”
Diagnosetool
VanDijck Mobility wil zijn dealers zo goed mogelijk ondersteunen bij onderhoud en service van de nieuwe motor. Er is een diagnosetool ontwikkeld, bestaande uit een programma en interface waarmee de e-bike verbonden wordt met de computer van de monteur. Zo kunnen technici in de werkplaats eenvoudig storingen uitlezen en oplossen.

Technische trainingen
In oktober organiseert VanDijck Mobility technische trainingen voor dealers. Deze vinden plaats op het nieuwe hoofdkantoor op het industrieterrein Hoeksteen in Breda, dat op 1 september officieel de deuren opent. Het gebouw beschikt over een professioneel ingerichte trainingsruimte.
“We ontvangen hier medewerkers uit de werkplaats en delen alle praktische tips en kennis”, zegt Van den Bogaart. “Het zijn hands-on trainingen waar monteurs direct profijt van hebben — voor meer gemak en efficiëntie in de praktijk.”
Zekerheid door kennis
Voor Van den Bogaart zijn deze trainingen essentiële contactmomenten met de dealers. “Goede training is een vast onderdeel van een zorgvuldige aftersales. De monteurs krijgen alle relevante informatie op de dag zelf én ze nemen een map mee met alles wat is besproken. Zo zijn ze voorbereid op vrijwel alle vragen van consumenten. Die kennis zorgt voor zelfvertrouwen bij de monteur, en daarmee ook voor vertrouwen bij de klant.”
Dit artikel is gesponsord door VanDijck Mobility.