Mantel zet hoog in op helmen met groter assortiment en concurrerende prijsstelling

Mantel zet hoog in op helmen met groter assortiment en concurrerende prijsstelling
Tom van Leeuwen bij de nieuwe ABUS 'brandstage' die samen met ABUS is ingericht.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het helmgebruik binnen tien jaar verhogen naar 25 procent. Met de campagne 'Zet 'm op' worden fietsers via media-aandacht en posters op allerlei openbare plekken bewust gemaakt van het nut van hoofdbescherming. Voor zichtbaarheid op de winkelvloer is het ministerie afhankelijk van de medewerking van de vakhandel. Fietsketen Mantel begon vorig jaar al met acties om het helmgebruik te stimuleren.

Dat resulteerde in een flinke stijging in verkopen volgens categorieanalist Tom van Leeuwen van Mantel: “Op de racefiets is de helm al volledig onderdeel van de cultuur. Daar kijken andere wielrenners je gek aan als je geen helm draagt. Bij e-bikers en stadsfietsers is dit compleet anders, maar we zien wel een duidelijke shift. Het aantal verkochte e-bikehelmen steeg vorig jaar met maar liefst 28 procent ten opzichte van het jaar ervoor. We hebben vorig jaar hoog ingezet op e-bikehelmen, onder meer door de categorie beter uit te lichten, grotere assortimenten op te nemen en concurrerender te zijn in prijsstelling.”

Steeds meer kleuren in helmen

Hij ziet dat de verkoop in helmen ook dit jaar doorgroeit: “Wat helpt is de aandacht voor dit onderwerp in de media en een campagne zoals ‘Zet ‘m op’. Mensen hebben het er toch met elkaar over. Een dochter zegt nu eerder tegen haar vader: ‘Zou je geen helm opzetten als je fietst?’ Wat ook positief is, is dat merken steeds mooiere, completere assortimenten uitbrengen. Wij doen vooral veel met ABUS. Dit merk heeft helmen in een brede prijsklasse en met uiteenlopende specificaties. Er komt binnenkort nog een exclusieve helm bij met allemaal leuke features, zoals een knipper- en remlicht. Er zijn niet alleen zwarte helmen, maar ook mooie kleurtjes die tegenwoordig toch wel populair zijn. Want als je een helm op zet, dan moet die er wel mooi uit zien, vinden veel mensen.”

Aantal verkochte e-bikehelmen steeg vorig jaar met 28 procent”

Mantel gebruikt zoekfilters

Mantel maakt dankbaar gebruik van zoekfilters op de website. Die geven de keten een goed beeld van wat de consument graag wil. Daar stemt Mantel het assortiment grotendeels op af. “We koppelen dat ook terug aan onze medewerkers, die de helm onderdeel van de klantgesprekken maken. Net zoals zij het onderwerp fietsverzekering aanstippen en daarbij het verplichte tweede slot benoemen. Het is belangrijk om medewerkers attent te maken op deze kansen voor bijverkoop. Die voelt voor consumenten niet of nauwelijks commercieel aan, omdat je het over fietsveiligheid en persoonlijke veiligheid hebt.”

Tweewielerwinkel van het jaar

Wie heeft de mooiste, meest aansprekende winkel en toont zich de beste ondernemer? Dit jaar organiseert Tweewieler weer de verkiezing van Tweewielerwinkel van het jaar.

Rik Booltink

Rik Booltink