Als jury van de Tweewielerwinkel van het Jaar hebben we even op onze handen moeten zitten. Neem van mij aan; dat is voor actieve en betrokken juryleden bepaald geen makkelijke opgave. Ik mag dan ook namens alle juryleden spreken als ik zeg dat we blij zijn dat de voorbereidingen voor de verkiezing inmiddels in gang zijn gezet. In februari 2026 mogen we weer een winnaar bekend gaan maken.
Een mooi vooruitzicht, maar het duurt nog wel even voordat we op het podium de ongetwijfeld nerveuze deelnemers mogen vertellen wie er met de titel naar huis gaat. Dat geeft tweewielerbedrijven nog genoeg tijd om zich voor te bereiden op deelname aan de verkiezing. Want het spreekt natuurlijk voor zich dat je als ambitieuze onderneming aanspraak wil maken op de eervolle titel! En voor wie nog twijfelt, het winnen van de titel is de spreekwoordelijke kers op de taart, maar de taart zelf is ook niet te versmaden. Misschien is deelnemen wel belangrijker dan winnen. Voor wie nog wat overtuiging nodig heeft om het deelnameformulier in te vullen, zet ik de voordelen van het deelnemen aan de verkiezing nog maar eens op een rijtje.
Door deel te nemen word je uitgedaagd om nog eens goed naar je eigen onderneming te kijken. Als je in de schoenen van de klant gaat staan, kijk je met andere ogen naar je eigen winkel. Eigenlijk zoals je waarschijnlijk ook doet als je als klant bij een andere winkel binnen stapt of online gaat winkelen. Met een eerlijke blik vind je vast wel wat verbeterpunten. Vaak zijn het eenvoudige dingen die snel aan te passen zijn. Prettige fietsparkeerplaatsen, openingstijden op de deur, goede zichtbaarheid in de straat, een prettig muziekje op de achtergrond als je binnenkomt, een lekker kopje koffie en meer van dat soort details die je in de drukte van alledag over het hoofd ziet. Een frisse blik kan de eerste winst zijn van de voorbereiding van je deelname.
In de loop van het selectieproces vraagt de jury je het hemd van het lijf. Dat doen we op een zo makkelijk mogelijke manier om te voorkomen dat je uren zit te zweten op het beantwoorden van onze vragen. Maar daarbij word je opnieuw uitgedaagd. En die uitdaging zal ertoe leiden dat je gaat nadenken over dingen die misschien wat minder voor de hand liggend zijn. Marketing, online presentatie, klantgerichtheid, veiligheid in de onderneming zijn voorbeelden van onderwerpen die de jury verder zal uitdiepen.
In de afgelopen jaren hebben we meer dan eens gehoord dat de uitdaging om bewust naar je eigen onderneming te kijken het meest waardevolle onderdeel van de verkiezing is. Het geeft je in een relatief korte tijd veel nieuwe, bruikbare inzichten.
Los daarvan is het goed om te zien hoe collega’s te werk gaan. Vaak gaan deelnemers tijdens of na de verkiezing bij elkaar op bezoek om van elkaar te leren. Uitbreiding van je netwerk en daarmee inzicht krijgen in de manier waarop anderen werken is beslist ook een winstpunt van deelname aan de verkiezing.
Maar bovenal is deelnemen aan de verkiezing gewoon leuk! Je bent op een andere manier bezig met de onderneming waar je voor werkt. Het is ook een prachtige gelegenheid om de teamspirit een impuls te geven. Iedereen wil immers bij een ‘winning team’ horen. Is winnen dan toch belangrijker dan meedoen? Ik kan niet ontkennen dat de Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 extra in de spotlights zal komen te staan. Met alle daaraan verbonden voordelen. Maar de échte winst zit ‘m toch vooral in de inzichten over je eigen winkel. En die zijn onbetaalbaar!