'Zet 'm op' is meer dan een campagne - het is een kans voor de vakhandel

'Zet 'm op' is meer dan een campagne - het is een kans voor de vakhandel
Hedwig Berendsen is senior redacteur van Tweewieler en volgt al ruim 27 jaar de ontwikkelingen in de branche.

De landelijke helmencampagne biedt kansen voor de branche, met name op het gebied van design en beleving, schrijft Hedwig Berendsen. "Waar zijn de glow-in-the-dark-effecten of opvallende vormen die je op de skipistes wél ziet?"

Met de helmencampagne ‘Zet ’m op’ zet de overheid in op een forse toename van het gebruik van fietshelmen. Het doel is ambitieus: het percentage fietsers dat een helm draagt moet omhoog van vier naar 25 procent. Geen helmplicht, maar een positieve benadering via kortingsacties en gratis promotiemateriaal voor de vakhandel.

Madlener hoopt met de campagne in Nederland hetzelfde te bereiken als eerder in Denemarken is gebeurd. Daar begonnen ze jaren geleden met een campagne en inmiddels draagt bijna zes op de tien Deense fietsers (57 procent) bijna of altijd een helm. Slecht 15 procent van de Denen vindt dat niet nodig, tegen 35 procent in ons land. In Denemarken begonnen ze onder andere door de fietshelm al vanaf de jeugd te propaganderen en daarbij een belangrijke taak bij de ouders neer te leggen en ze aan te spreken op de veiligheid van hun kind.

In Nederland draagt van de kinderen tot twaalf jaar 4 procent een helm. In Denemarken steeg het helmgebruik onder schoolgaande kinderen tussen 2004 en 2022 van 33 naar 79 procent. In ons land lijkt er ook langzamerhand wat te veranderen: zeker in de grote steden worden steeds meer kinderen met een helm op naar school gebracht.

Sociale druk

Hier liggen kansen voor de branche, met name op het gebied van design en beleving. Het aanbod van kinderhelmen blijft achter in creativiteit. Waar zijn de glow-in-the-dark-effecten, dierenoortjes of opvallende vormen zoals je die op de skipistes wél ziet? Als kinderen een helm dragen, voelen ouders steeds meer de sociale druk om zelf ook het goede voorbeeld te geven.

Om volwassenen te bereiken werden er in Denemarken tijdens de campagne humoristische filmpjes ingezet, zoals dit voorbeeld van een Viking die geen helm wil dragen:


Bij meer volwassen jongeren en ouderen werkt sociale beïnvloeding. Als BN’ers of influencers een fietshelm dragen, verlaagt dat de drempel. Praktische bezwaren zijn op te lossen met een helmslot aan het stuur, opvouwbare modellen of lichtgewicht uitvoeringen die gemakkelijk mee te nemen zijn.
Tot slot: persoonlijke verhalen maken het verschil. Een ondernemer die een gecrashte helm in zijn winkel toont, met daarbij een bedankbrief van een klant die daardoor een ernstig ongeluk overleefde, raakt klanten op een manier die cijfers en statistieken niet kunnen.

Kortom: ‘Zet ’m op’ is meer dan een campagne – het is een kans voor de vakhandel om bij te dragen aan verkeersveiligheid én om zich te profileren als expert in gezonde mobiliteit. Grijp die kans.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler