Rotor zet met versterkt team en hecht dealernetwerk in op groei

Rotor zet met versterkt team en hecht dealernetwerk in op groei

De ambities van Rotor liegen er niet om. Het Spaanse bedrijf wil stapsgewijs uitgroeien tot een voorkeursleverancier van componenten en complete drivetrains. Langs alle kanten is de onderneming in beweging, ook in de Benelux. "De samenwerking met dealers krijgt een nieuwe impuls", zegt managing director Benelux Anton Nijhuis.

Kansen liggen er op vele fronten, stelt Nijhuis. Belangrijk, zegt hij, is om volgens een plan te werk te gaan. En dat doet Rotor, zowel in Madrid, waar de hoofdzetel is gevestigd, als in de Benelux, waar een van de twee verkoopkantoren zit. Onder Nijhuis’ leiding betrok Rotor Benelux enkele maanden geleden een oud, industrieel pand in Oldenzaal. Dit om meer als team te kunnen opereren en retailers in de Lage Landen nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn.

Versterkt team in Oldenzaal

“Voorheen werkte Rotor enkel met een externe agent en er zat iemand op finance. Al het andere werd vanuit Spanje gedaan. Dat hebben we veranderd. We komen wekelijks als team samen in Oldenzaal en zitten minder op eilandjes. Het team breiden we bovendien uit. Sinds kort hebben we iemand op de binnendienst die klanten goed te woord kan staan. En in de tweede helft van dit jaar komt er een marketeer bij. Allereerst voor marketingactivitaties – we keren volgend jaar bijvoorbeeld terug op Velofollies – maar ook voor verbetering van het B2B-systeem”, zegt Nijhuis, die na zijn lange Accell-tijd een jaar geleden bij Rotor neerstreek.

Levering binnen 48 uur

De implementatie van een vernieuwd B2B-systeem, later dit jaar, is hoofdzaak voor Nijhuis. Het is onderdeel van het stevige fundament dat hij momenteel in de Benelux legt. “De kwaliteit van onze producten staat buiten kijf. Zo’n 95 procent van de productie gebeurt in Madrid, dicht bij onze markt. De distributie verzorgen we ook vanuit ons hoofdkantoor. Essentieel voor klanten in de Benelux is goede beschikbaarheid, en duidelijkheid. We gaan werken met een stoplichtsysteem, waarbij je direct ziet welke producten op voorraad zijn. In ieder geval de fast movers behoren binnen 48 uur in Nederland te zijn, dat is ons target. Bij de producten waar we iets minder vaak een productierun van draaien, moet duidelijk vermeld staan wanneer ze te verwachten zijn. Zo kunnen dealers hun klanten gericht informeren.”

Langere garantie

Aan de productiekant blijft kwaliteit het belangrijkste criterium, benadrukt Nijhuis. Het Spaanse bedrijf staat bekend om haar vermogensmeters, cranks en ovale Q-Rings. “Binnen al die segmenten bieden we veel opties. Neem bijvoorbeeld de powermeters, onze hoofdcategorie: we hebben verschillende typen systemen – met enkel- en dubbelzijdige meting – en die zitten op diverse prijspunten, van entry level tot premium. Dat is een heel sterk punt van Rotor, je kunt iedereen bedienen. Daarbij bieden we langere garantie: drie jaar op powermeters en vijf jaar op onder meer tandwielen.”

Meer focus op OEM

Nijhuis stelt dat er met name in de aftermarket vraag is naar Rotor-producten. In geval consumenten een upgrade wensen, komen ze al snel bij het Spaanse merk uit. “Aangezien ons product modulair is – je wisselt de spider en zet onze powermeter erop – zijn we heel interessant als upgrade.”

Rotor wil de verkoopaantallen omhoog schroeven en geeft de OEM-industrie daarom meer prioriteit. Op den duur creëert dat automatisch vraag naar vervangingsproducten. “We zijn ambitieus en willen groeien. De grote accelerator zal vanuit OEM moeten komen”, zegt Nijhuis, die de taak heeft gekregen om het OEM-netwerk uit te breiden en daar succes in heeft. Momenteel zitten de Rotor-componenten al standaard gemonteerd op fietsen van onder meer BMC, Canyon, Focus, Haibike, Lapierre, Ghost, Rose, Ridley en Bianchi.

Commercieel interessant

Om interessanter te worden, lanceert de onderneming deze zomer een nieuwe entry level crank. Die kan qua prijs de strijd aan met Ultegra & Rival, maar biedt volgens Nijhuis qua performance net wat meer. Rotor streeft op den duur ook naar een complete drivetrain die commercieel interessant is. “Nu nog worden onze componenten gecombineerd met onderdelen van andere leveranciers. De technologie hebben we al in huis, alleen moet die commercieel aantrekkelijker worden.”

Experience Center Programma

Stap voor stap hoopt Rotor een voorkeursleverancier te worden. “Kijk waar SRAM twintig jaar geleden stond en waar ze nu staat; heel knap. Waarom zouden wij niet op onze manier kunnen groeien?”

Nijhuis stelt dat dealers onmisbaar zijn bij de groeidoelstellingen. “We hebben sinds twee jaar ons Experience Center Programma, vijftien retailers in Nederland doen daaraan mee. Het doel is om dat volgend jaar tot dertig te laten groeien. Het Experience Center Programma vergroot Rotors zichtbaarheid. We trainen winkelmedewerkers, zodat ze alle ins en outs van onze technische producten kennen. En zijn er innovaties, dan lanceren we die via de Experience Centers. Voor dealers die op deze manier committed zijn, gelden andere condities; ze kunnen meer marge draaien.”

Dit artikel is gesponsord door Rotor