Fietsverzekeraar houdt van korte lijnen: 'autonome club' Enra weer op eigen benen

Fietsverzekeraar houdt van korte lijnen: 'autonome club' Enra weer op eigen benen
Douwe Boeijenga is aangesteld als commercieel directeur van Enra Internationaal.

Fietsverzekeraar Enra wordt weer een zelfstandig bedrijfsonderdeel binnen Bovemij. Op die manier neemt de slagkracht toe en kan Enra sneller en op innovatieve wijze inspelen op marktontwikkelingen. Tegelijkertijd creëert de strategische ommezwaai meer ruimte om de internationale ambities waar te maken.

“Een paar jaar geleden hebben we ervoor gekozen om te centraliseren, om nadrukkelijker als onderdeel van Bovemij te opereren. We zijn er nadien achter gekomen dat het toch juist beter is om meer op eigen benen te staan, om de klanten en samenwerkingspartners zo nog sterker het gevoel te geven dat Enra er echt voor hen is, met altijd korte, directe lijnen. Maar wel met Bovemij als risicodragende partij achter de verzekeringen die we aanbieden”, zegt Douwe Boeijenga, die nu aangesteld is als commercieel directeur van Enra Internationaal.  

Op Enra’s payroll 

Concreet omhelst dit enkele omzettingen achter de schermen, legt hij uit. “Alle vertrouwde gezichten bij sales blijven werkzaam bij ons, maar ze zijn uit de entiteit Commercie Bovemij Groep gehaald – waar ook collega’s van andere Bovemij-onderdelen in zaten – en staan nu weer op de payroll van Enra. We zijn de autonome club die vanuit Grootebroek klaar staat voor snelle service en afhandeling richting dealers en eindklanten.” 

Kortere time to market

Het zijn met name branchegenoten zoals fabrikanten, retailorganisaties en dealers die de voordelen van deze koerswijziging als eerste gaan ondervinden. “We kunnen nu sneller schakelen, onder meer als we specifieke ontwikkelingen in de markt signaleren. Maak je onderdeel uit van een grotere verzekeraar, dan heerst er een duidelijke hiërarchie en heb je met meerdere lagen en lijnen te maken. De prioriteit ligt immers niet alleen bij de fiets, maar ook bij bijvoorbeeld automotive. Dan zijn soms niet alle resources voorhanden. Op het moment dat je de verantwoordelijkheden teruglegt in het bedrijfsonderdeel Enra, kun je sneller actie ondernomen. Dan kun je gemakkelijker met bijvoorbeeld een passend, innovatief product op de markt komen. De time to market versnelt.” 

Als zelfstandige partij kunnen we gerichter onze verantwoordelijkheid pakken in de diefstalproblematiek”
— Commercieel directeur Douwe Boeijenga

Boeijenga voorziet ook een daadkrachtigere aanpak van de fors gegroeide diefstalproblematiek. “Als zelfstandige partij kunnen we gerichter onze verantwoordelijkheid daarin pakken. We trekken nu al veel op met retailorganisaties en fabrikanten en kunnen de slagkracht van die samenwerking vergroten. Zien we mogelijkheden om fietsdiefstal terug te dringen, dan kunnen we snel en adequaat reageren.” 

Vuist tegen diefstal 

Enra voegt de daad meteen bij het woord op het gebied van diefstalpreventiegebied. “Dit najaar komen we, in samenwerking met Dynamo Retail Group, met een tweede slot-actie. Daarvoor hebben we de handen ook ineengeslagen met grote slotenfabrikanten”, zegt Boeijenga. “We hebben ook nauw contact met Velopass, een zeer interessante partij uit België. Samen met Velopass stimuleren we consumenten om hun fiets te registreren. Bij elke polis die er nu uitgaat, attenderen we hen op die mogelijkheid. Positieve registratie vergroot de kans om gestolen fietsen terug te vinden en om doorverkoop moeilijk te maken. Al deze ontwikkelingen en acties zijn belangrijk, ook om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. We kunnen niet oneindig aan de premieknop blijven draaien, dat houdt een keer op.”  

Boeijenga vervolgt: “De aanpak van fietsdiefstal is een verantwoordelijkheid van ons allemaal geworden. Fietsfabrikanten, slotenfabrikanten, retailers, verzekeraars en uiteindelijk ook de consumenten zelf – iedereen heeft een aandeel.” 

Meer dan verzekeraar 

Enra wil ook weer meer aandacht geven aan mogelijke verbanden in de branche, stelt Boeijenga. “We kregen in het verleden wel eens de opmerking: ‘Jullie zijn misschien verzekeraar, maar we zien jullie in de eerste plaats als branchegenoot’. Dat beschouwden we als compliment. In de nieuwe situatie kunnen we de rol van branchepartner en marktspecialist weer veel beter vervullen, met veel slimme verbindingen. De een is sterk in bijvoorbeeld de verkoop van fietsen, de ander in beveiliging en Enra in fietsen verzekeren. Hoe kunnen we er gezamenlijk en met ieders expertise voor zorgen dat de gehele keten nog sterker wordt?”

Internationale groei 

Enra grijpt de koerswijziging ook aan om de vleugels uit te slaan en actiever te worden in meer omringende landen. “Internationale business development, iets wat ook in mijn portefeuille zit, krijgt meer focus. Dat moet ook wel als je groeiambities hebt, want de markt in Nederland is, ondanks de groei in mobiliteit, redelijk verzadigd; het aantal verkochte fietsen per jaar is met zo’n één miljoen al langer redelijk stabiel. In landen als Duitsland, België en Frankrijk zien we het belang van de fiets snel toenemen, er wordt daar veel geïnvesteerd in het fietsklimaat. Daar liggen dus groeikansen met de kennis en expertise van Enra. We zijn een dedicated tweewielerverzekeraar, en daarvan heb je er niet zoveel. We worden nu al regelmatig benaderd door buitenlandse partijen: ‘Wat kunnen we samen doen?’ Op dat vlak willen we nu echt stappen gaan zetten. Dat kan prima met Bovemij als risicodrager die achter ons staat.”

Dit artikel is gesponsord door Enra.