Nu de markt voor e-bikes snel groeit en consumenten wereldwijd de verschuiving naar schonere, groenere mobiliteit omarmen, staan fietsfabrikanten meer in de schijnwerpers dan ooit. Dit geldt des te meer omdat de komende tien jaar een sterke economische groei wordt voorspeld voor de fietsenindustrie, ondanks de huidige knelpunten in het aanbod. Heel wat experts gaan er immers van uit dat de verkoop van e-bikes alleen al in Europa tot 2030 zal blijven toenemen.
“De e-bike is zeker een van de trendsettende producten van dit moment. Mijn observatie is echter dat we als industrie onszelf een beetje vertragen”, zegt Steve Zhu. Hij is de CEO van de Timyo Group, een in Nederland gevestigd bedrijf dat elektrische fietsen ontwerpt, ontwikkelt, gezamenlijk produceert en verkoopt, voornamelijk onder de merken Van Dijck, Keola en Muon. “Er zijn een paar bedrijven die de toeleveringsketens domineren door hun grote marktaandelen. En tegelijkertijd bepalen hun normen en technologie in hoge mate hoe een e-bike eruit moet zien. Daar willen we verandering in brengen”, vervolgt hij.
Van assembleur tot innovatie
Als je met Steve Zhu spreekt, voel je zijn enthousiasme en vastberadenheid onmiddellijk. Een vastberadenheid die heel goed tot uiting komt in de snelle ontwikkeling van Timyo in de afgelopen jaren. Sinds de oprichting in 2015 heeft het bedrijf zich niet alleen ontwikkeld tot een internationale speler, maar heeft het ook snel een reputatie opgebouwd voor het produceren van hoogwaardige, stijlvolle elektrische fietsen die geschikt zijn voor een breed scala aan gebruikers. Door een gestroomlijnd ontwerp te combineren met functionaliteit, zijn de fietsen van het bedrijf populaire keuzes geworden voor forensen, vrijetijdsrijders en fitnessliefhebbers.
“Naarmate de industrie evolueert, hebben we onze aanpak echter aangepast om ervoor te zorgen dat we voorop blijven lopen in deze competitieve ruimte”, legt Zhu uit. “Dat is des te meer het geval omdat we uitdagingen moeten overwinnen, zoals knelpunten in bevoorrading, de wereldwijde economische situatie of de reeds genoemde structuren in de fietsindustrie.” De CEO verwijst naar verschillende strategische beslissingen van de afgelopen jaren die Timyo hebben getransformeerd van een assembleur naar een bedrijf dat nu op het punt staat een trendsetter in de branche te worden op het gebied van e-bike design en technologie.
Eigen framefabriek
Om knelpunten in de toeleveringsketen op te lossen, opende Timyo zijn eigen framefabriek in China, een dochteronderneming van Timyo’s eigenaar, Nantong Dingyu Vehicle Industry CO. LTD. Maar ook werden assemblagefaciliteiten in Litouwen en Nederland geopend. Bovendien heeft Timyo, door het groeipotentieel en het belang van innovatie te realiseren, ook een strategische verschuiving ingezet om zich meer op R&D te concentreren. Een beslissing die de wens van het bedrijf weerspiegelt om de industrie vooruit te helpen, nieuwe technologieën en oplossingen te pionieren die van e-bikes een nog levensvatbaarder en aantrekkelijker transportmiddel zullen maken.
Zhu geeft inzicht in hoe deze strategische verschuiving er eigenlijk uitziet: “Door grote merken standaarden te laten definiëren, lijken veel e-bikes tegenwoordig erg op elkaar. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit in de toekomst zal veranderen. Daarom werken we hard aan het herontwikkelen van componenten en het herdefiniëren van hun ontwerp. Het resultaat van deze inspanningen zullen e-bikes zijn die slimmer, beter geïntegreerd en gemakkelijker te monteren zijn”, zegt hij. Tegelijkertijd voorspelt hij dat de nieuwe strategie Timyo ook concurrerender zal maken als het gaat om de prijsstelling van de fietsen. “Nu we alles in huis hebben, van R&D tot assemblage, kunnen we ook tegen lagere kosten produceren zonder in te leveren op kwaliteit. En zijn we minder afhankelijk van anderen. Dat zal zeker een nieuwe impuls zijn voor onze ontwikkeling.”
Het Kreutzer e-bike-systeem
Een uitstekend voorbeeld van waartoe Timyo al in staat is op het gebied van R&D is Kreutzer, een premium merk dat is ontwikkeld bovenop bestaande technologie en in nauwe samenwerking met Bafang. “Kreutzer is ons eerste e-bike aandrijfsysteem. Hoogwaardige displays, batterijen, controllers en aandrijfsystemen die optimaal samenwerken en ontworpen zijn om de gebruiker een direct vertrouwd gevoel te geven en maximale hulp te bieden wanneer dat nodig is”, legt Zhu uit. “Een opwindend feit over het Kreutzer-systeem is dat het zeer aanpasbaar is, bijvoorbeeld als het gaat om de motorbehuizing. Dat maakt het erg aantrekkelijk voor merken”, voegt hij eraan toe.
Van een assembleur tot een R&D-gedreven bedrijf. Zhu is ervan overtuigd dat deze strategische verandering de sleutel tot succes zal zijn voor Timyo. Het is dan ook geen toeval dat de CEO hoge doelen heeft gesteld. “In de toekomst”, zegt hij aan het einde van het gesprek, “willen we een doorslaggevende rol spelen bij het vormgeven van de markt voor slimme e-bikes. In Europa hebben we sterke R&D die, in combinatie met onze Chinese expertise, ons in staat stelt om mid- tot high-end modellen aan te bieden tegen een zeer concurrerende prijs. Zo kunnen we een andere e-bike beleving creëren. We willen ons ontwikkelen van trendvolger naar trendsetter. Dat is onze visie voor de komende jaren.”
Dit artikel is gesponsord door Timyo Group.