Juryvoorzitter Ferry Smith: ‘Winkelverkiezing laat je zien hoe je bedrijf presteert’

Maandag 20 juni aanstaande sluit de inschrijving voor de 25e editie van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar. Juryvoorzitter Ferry Smith van de ANWB is al vanaf begin bij het evenement betrokken. “De verkiezing is nog altijd een perfect middel om inzicht te krijgen in het presteren van je bedrijf.”
Delen:
Juryvoorzitter Ferry Smith (links): "De ervaring leert dat deelname aan de verkiezing het team van het deelnemende bedrijf nog meer met elkaar verbindt. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”

Ferry Smith, vakjuryvoorzitter en in het dagelijks leven Director Public Affairs bij de ANWB, heeft een duidelijke boodschap voor fietsenwinkels die zich onderscheiden van collega-bedrijven dankzij hun winkelconcept, hun ondernemerschap, hun sociale verbondenheid, hun duurzame insteek of hun servicegedachte: “Als je ervan overtuigd bent dat je een winkel hebt waar anderen nog iets van kunnen leren, moet je zeker meedoen aan deze verkiezing. Want dan is de kans groot dat je de prestigieuze titel een jaar lang mag voeren. En dat heeft belangrijke voordelen. Denk alleen al aan de media-aandacht die de verkiezing oplevert. Het laat (potentiële) klanten zien dat je bedrijf er toe doet en dat je graag de uitdaging aan gaat. Dat leidt tot meer aanloop en meer omzet. Bijkomend effect is dat de teams uit de bedrijven zich door de wedstrijd nog meer met elkaar verbonden voelen. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”

Eenvoudig deelnemen

Iedere fietsenwinkel die een verhaal heeft te vertellen en onderscheidend is, kan deelnemen aan de verkiezing. Ferry Smith: “Als je een actieve ondernemer bent en de zaakjes op orde hebt is deelnemen een fluitje van een cent. Natuurlijk worden er verschillende gegevens gevraagd en als je finalist bent krijg je de jury op bezoek. Maar wat er wordt gevraagd, heb je als het goed is al voor het grijpen en kan je toelichten. Want zonder duidelijk plan kan je de tent niet runnen, toch?”
Juryvoorzitter Smith vertelt dat deelnemers op basis van de gedeelde gegevens en de gesprekken met de jury een waardevolle terugkoppeling krijgen. “Met handige tips om je bedrijf nog verder te verbeteren bijvoorbeeld. In het verleden hebben we gemerkt dat veel opmerkingen en adviezen van de jury door ondernemers zijn opgepakt. Zij hebben er echt hun voordeel mee kunnen doen.”

Zo verloopt het verkiezingstraject:

Ronde 1 | selectie 20 genomineerden

Zodra de inschrijving voor de Tweewielerwinkel van het Jaar verkiezing gesloten is, buigt de jury zich over de inzendingen. Op basis van de aangeleverde informatie en het aangeleverde beeldmateriaal worden 20 bedrijven geselecteerd, die naar de volgende ronde gaan.

De vakjury
De vakjury beoordeelt de deelnemende bedrijven. Onderdelen waar de jury op beoordeelt zijn onder andere gastvrijheid, presentatie, productkennis, vakmanschap, bedrijfsvoering en ondernemerschap.

Ronde 2 | jurering 20 genomineerden

De 20 door de jury genomineerde winkels krijgen het verzoek om extra informatie over hun bedrijf aan te leveren. Ze krijgen bezoek van de mystery shopper, die het bedrijf kritisch beoordeelt. Uit de genomineerden kiest de jury de finalisten.

Mystery shopper
De mystery shoppers zijn specialisten die het bedrijf beoordelen door de ogen van de klant. Elk van de 20 genomineerden ontvangt een verslag van het bezoek.

Ronde 3 | finale (september)

De finalisten worden bezocht door de vakjury en krijgen daarnaast een accountants-check. De winnende finalist wordt bekendgemaakt op maandag 19 september 2022 tijdens een feestelijke finale-bijeenkomst op de beurs Vélovak in Gorinchem.

DIRECT INSCHRIJVEN VOOR DE VERKIEZING!


Hoofdpartner:

Partners: