Sportief Cannondale zet accent op e-mobility

Cannondale staat sinds jaar en dag met name bekend als fabrikant van racefietsen en mountainbikes. Het merk legt nu echter meer en meer focus op e-mobility. De volledig opnieuw ontworpen Tesoro Neo X en Mavaro Neo zijn daar het tastbare bewijs van. Op de IAA 2021 in München ging daar de meeste aandacht naartoe.
De Mavaro Neo beschikt over Rear-Facing Radar dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer.

Al vijftig jaar is Cannondale een gevestigde naam in de tweewielerbranche. “We hebben altijd in de voorhoede van de fietswereld gezeten. En altijd innovatieve producten gelanceerd die de ervaring van met name sportfietsers hebben verbeterd”, zegt marketingmanager Romy de Bruijn van Cannondale in de Benelux.

Beide modellen zijn ideaal voor alledaagse verplaatsingen

“Vandaag de dag is de drive om innovatieve producten te ontwikkelen er nog steeds, alleen ligt daarbij nu ook focus op e-mobility. Puur omdat e-mobility dé toekomst heeft. Die biedt een oplossing voor tal van maatschappelijke uitdagingen. Denk daarbij aan het bereikbaar houden van steden en verbetering van de luchtkwaliteit.”

Tesoro Neo X en Mavaro Neo

Tijdens de IAA 2021 toonde Cannondale onder andere haar Tesoro Neo X en Mavaro Neo; twee vernieuwde fietsen. Beide modellen worden door Cannondale gezien als ideaal voor alledaagse verplaatsingen, zoals het woon-werkverkeer. Deze innovaties beschikken beide over het nieuwe Bosch Smart System, bestaande uit een accu met een capaciteit van 750 wattuur. Die voorziet in 20 procent meer actieradius dan zijn voorganger. De prettige bedieningselementen en snellaadfunctie maken het commuters nog gemakkelijker.

Mavaro NEO: voorzien van Headshock

Kenmerkend voor de Mavaro Neo is naast het mooi afgewerkte frame de Headshock, oftewel de vernieuwde verende urban voorvork met 50 millimeter veerweg. De oversized voorpoten, brede naafspacing en taps toelopende stuurbuis komen de stuurprecisie ten goede.

Een geïntegreerd radarsysteem waarschuwt voor achteropkomend verkeer

Qua techniek legt de Mavaro Neo de lat hoog. Zo beschikt dit model over de Rear-Facing Radar, een geïntegreerd radarsysteem dat de fietser waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Dit systeem is ontwikkeld samen met Garmin. De Mavaro Neo heeft geïntegreerde Running Lights aan de voorzijde en in de bagagedrager. Die branden altijd voor optimale zichtbaarheid in het verkeer, op elk moment van de dag.

De Tesore Neo X is vooral een e-trekkingmodel.

E-trekkingmodel Tesore Neo X

Waar de Mavaro Neo een typische e-urban fiets is, is de Tesore Neo X vooral een e-trekkingmodel. Dat blijkt onder meer uit de 100 millimeter verende voorvork, solide spatborden, derailleurversnelling en stevige achterdrager. Daaraan kunnen desgewenst de nodige tassen bevestigd worden voor langere tochten. De Tesoro Neo X voorziet in een sportieve zithouding en heeft een breed stuur. Net als de Mavaro Neo beschikt hij over verlichting die altijd brandt.

Meer e-mobility partners

Dat de lancering van deze e-mobilityoplossingen niet op zichzelf staat, blijkt wel uit de groei van de organisatie. Cannondale heeft geïnvesteerd in extra manschappen die zich specifiek met e-mobility bezighouden. De Bruijn: “Op onze locatie in Freiburg, waar ons Europees Productmanagers Team zit, wordt momenteel veel geïnvesteerd in nieuw personeel, om zo met de juiste producten naar de markt te komen. Zij richten zich puur op urban e-mobility.”

Uitbreiding van het dealernetwerk

De vertegenwoordigers in de Benelux maken werk van uitbreiding van het dealernetwerk. Zij richten het vizier op de onafhankelijke tweewielerzaken die specifiek zijn ingesteld op e-mobilty.

“Gezien de e-mobility trend en ons productportfolio zijn we ambitieus. We willen dichter naar onze toekomstige rijders toe en zien potentie in gerichte uitbreiding van ons dealernetwerk. Vooruitlopend op deze uitbreiding is er reeds geïnvesteerd in de diverse retailer serviceafdelingen. Daarin zitten de mensen met kennis van alle e-mobility technologie, zij kunnen onze dealers met vragen maximaal ondersteunen.”

Dit artikel is gesponsord door Cycling Sports Group