Zo leidt een aansprekende winkelinrichting tot betere verkopen

Zo leidt een aansprekende winkelinrichting tot betere verkopen

De herfst staat voor de deur. Een perfecte periode om na te denken over de ideale winkelinrichting en productpresentaties. Wie dit weldoordacht aanpakt, ziet zijn of haar omzet in bepaalde productcategorieën soms wel met een kwart stijgen. "Samen met onze brand-retailspecialisten staan we klaar om te helpen", zegt Paula Meeuwes, senior marketeer bij AGU.

Een goede winkel- en productpresentatie rust op een aantal pijlers:

  • Overzichtelijke indeling

In de eerste plaats is een overzichtelijke indeling van de collectie belangrijk. Consumenten die voor de productwand staan, dienen binnen een paar tellen te begrijpen hoe de collectie en het schap zijn opgebouwd. Wat zijn de basis- en topmodellen uit bijvoorbeeld het helmaanbod? En wat zijn de beschikbare wielsets per type fiets: gravel, race en MTB? Rust is key; keuzestress moet vermeden worden.

  • Verkoopstatistieken en ervaring

Tegelijkertijd is het belangrijk dat er vooraf voldoende is nagedacht over wát je in het schap presenteert.
Paula Meeuwes: "Op basis van onder meer verkoopstatistieken en elders in het land opgedane ervaringen kunnen we nauwkeurig aangeven welke producten absoluut niet in bijvoorbeeld het bandenschap van een allround fietsenzaak mogen ontbreken. Het assortiment moet zo nauwkeurig mogelijk op jouw doelgroep afgestemd zijn. Bij AGU voorzien we in alle benodigdheden voor een goede winkelinrichting. Denk daarbij aan de hardware voor presentaties: onder meer wanden met solide beugels en haken om bijvoorbeeld tassen aan op te hangen. Maar ook aan displays, visuals en merkuitingen die zorgen voor voldoende merk- en sfeerbeleving. Daarbij geven onze brand-retailspecialisten adviezen zodat je de maximale omzet uit zo’n fraaie productpresentatie kunt halen."

AGU
Winkelinrichting: wat presenteer je in het schap?

  • Maatwerk versus standaardinrichting

"We onderscheiden twee soorten winkelinrichting: brand solutions en branded wall spaces. In het laatste geval gaat het om maatwerk. Samen bekijken we de beschikbare ruimte. Hoe kunnen we die het beste invullen met visuals voor maximale sfeerbeleving? Welke producten zullen naar verwachting een hoge omloopsnelheid hebben? De branded wall space is vrijwel volledig gepersonaliseerd en past dus goed bij jouw type winkel en de uitstraling daarvan. Met onder meer Fastrider, Fizik, FFWD, Cordo en AGU zelf zijn zulke maatwerkoplossingen mogelijk."

AGU
Welke producten zullen naar verwachting een hoge omloopsnelheid hebben?

  • Brand solutions

Bij brand solutions gaat het min of meer om kant-en-klare concepten. Als dealer kies je dan voor een standaard oplossing, waarbij het merk en AGU het voorwerk reeds hebben gedaan. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een standaard wandinrichting (per meter) en displays. Hierin hangen de producten waarvan AGU en het merk weten dat de omloopsnelheid daarvan hoog is. "In veel gevallen kunnen onze brand-retailspecialisten nog kleine zaken finetunen. Denk bijvoorbeeld aan een productwissel, omdat dat ene product net iets beter werkt. Veel van AGU’s groothandelsmerken bieden brand solutions aan."

AGU

Laagdrempelige samenwerking

“Wij ondersteunen de ondernemer, denken graag met hem of haar mee", zegt Meeuwes. "In het geval een dealer werk wil maken van een nieuwe winkelinrichting en productpresentatie gebruiken we onze kennis en ervaring. We weten wat wel en niet werkt. En gaandeweg, na inrichting, sturen we waar nodig bij. Als blijkt dat er toch nog ruimte is voor optimalisatie, adviseren we wat te doen. We gaan voor een fijne, laagdrempelige samenwerking en leggen elkaar geen verplichtingen op. We denken in functie van onze klant.”

Dit artikel is gesponsord door AGU.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.

Foto: BusyBee.

Supertooth Roamee handsfree set voor fietshelmen via BusyBee

BusyBee lanceert van het merk Supertooth een innovatieve handsfree kit Roamee die speciaal is ontworpen voor fietshelmen. Met Roamee kunnen fietsers veilig en moeiteloos bellen en genieten van muziek tijdens fietstochten.

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo lanceert Zwift Cog and Click en KICKR CORE Zwift One

Wahoo en Zwift hebben twee innovatieve producten geïntroduceerd op de wereldwijde retailmarkt als onderdeel van hun partnerschap: de Zwift Cog and Click upgrade kit en de KICKR CORE Zwift One. Deze toevoegingen maken het eenvoudig voor fietsers om binnenshuis te trainen en toegang te krijgen tot de virtuele trainingservaring van Zwift.

Vertegenwoordiger Gijs ten Have: van fietsmonteur naar BBB-ambassadeur

Vertegenwoordiger Gijs ten Have: van fietsmonteur naar BBB-ambassadeur

Na anderhalf jaar bij BBB Cycling kijkt Gijs ten Have, ondanks zijn relatief jonge leeftijd, al terug op een veelzijdige carrière in de fietsbranche. "Voor ik bij BBB Cycling begon, werkte ik bij Van Raam in Varsseveld. Daar hield ik me vooral bezig met de verkoop en productontwikkeling van aangepaste fietsen. Daarvoor heb ik bij Pedaleur Bikes in Doetinchem gewerkt en mijn eerste baan was fietsmonteur bij Harm Takke in Dinxperlo."