Yamaha Motor introduceert vlaggenschip PW-X3 aandrijfeenheid

Yamaha Motor introduceert vlaggenschip PW-X3 aandrijfeenheid

Het volledig nieuwe PW-X3 aandrijfsysteem is speciaal ontwikkeld volgens de trend naar lichtgewicht, sportieve e-mtb's. Het is nog sterker, aanzienlijk lichter en vooral compacter dan zijn sterk aanbevolen voorganger, aldus de leverancier.

E-bikepionier Yamaha voegt zich bij de voornaamste concurrenten Bosch Performance Line CX en Shimano EP8 met zijn nieuwe vlaggenschip model PW-X3. Nu met 85 Nm koppel en een motorgewicht van 2,75 kg - nog steeds 10 procent lichter dan het vorige model PW-X2 - heeft het de nodige vereiste om productmanagers en ontwikkelaars van sportieve e-mtb's te overtuigen.

De gebruiksvriendelijke afstandsbediening is uitgerust met ergonomische modusknoppen die een snelle en gemakkelijke selectie mogelijk maken zodat de rijder zijn ogen op de weg voor zich kan houden.

Meest compacte aandrijfeenheid

De Japanse ingenieurs zijn bijzonder trots op de ultracompacte afmetingen van hun nieuwste hoogtepunt, die nog meer compromisloze framegeometrieën, ideale ophangingskinematica en dus de best mogelijke trail-eigenschappen mogelijk maken. De PW-X3 is niet alleen maar liefst 20% kleiner dan zijn voorganger, hij zorgt ook nog eens voor een ergonomisch gunstige lage Q-Factor.

De nieuwe PW-X3 is Yamaha's kleinste, lichtste en krachtigste aandrijfeenheid.

De ISIS-trapasas, met een breedte van slechts 128 mm, biedt een zeer smalle Q-factor in combinatie met de juiste crank armen.

85 Nm aan direct koppel

Een andere Yamaha-specialiteit is de 'Nul-Cadanstechnologie': het volledige koppel is beschikbaar bij de geringste pedaalbeweging. Vooral in de "Automatic Support Mode", wanneer de aandrijfsoftware de motorondersteuning selecteert die het beste bij de rijsituatie past, kunnen lastige situaties - of het nu gaat om steilste beklimmingen, rotsachtige passages en zand- of modderig terrein - dan gemakkelijker worden beheerst.

Verscheidenheid aan stroomvoorzieningen

Yamaha biedt haar OEM-klanten de keuze uit acht accu-opties - met de 'Multi Location 600 Wh' als het frame-geïntegreerde topmodel. Met slechts 3,8 kg en 600 Wh capaciteit brengt hij de juiste balans tussen gewicht en actieradius teweeg die relevant is voor sportieve e-mountainbikers.

Nieuwe minimalistische led-communicatie-eenheid

De kleine, ergonomische afstandsbediening aan de linkerkant van het stuur maakt het gemakkelijker om snel en intuïtief van rijmodus te wisselen, goed gecomplementeerd door de minimalistische 'Interface X', die boven of onder de stuurpen kan worden gemonteerd om een ​​strak ogende cockpit en stuur te bewerkstelligen. Met zijn kleurgecodeerde balken geeft het led-display in één oogopslag informatie over de rijmodus en de batterijstatus.

De kleurgecodeerde hulpmoduslampjes van de Interface X en een indicator voor de batterijcapaciteit geven ongecompliceerd informatie weer

Samenwerking met elektronicafabrikanten

Voor klanten met verhoogde informatiebehoeften zal het bedrijf in de toekomst samenwerken met een aantal toonaangevende elektronicafabrikanten: dankzij ANT+™ and Bluetooth® Low Energy Technologie biedt de Interface X volledige compatibiliteit met fietscomputers of zelfs GPS-apparaten van derden, b.v. de EOX View 1300 van SIGMA, Garmin's Edge-serie en de Echowell LEV100 e-bikecomputer.

Dit artikel is gesponsord door Yamaha.