ZEG-groothandel in trek bij Nederlandse retail; wat is het geheim?

ZEG legt extra focus op haar groothandelsfunctie. Met een vernieuwde uitstraling en extra gebruiksgemak maakt de Duitse inkooporganisatie haar bestelomgeving voor parts en accessoires nog aantrekkelijker voor Benelux-klanten. De groothandelsservice is op dit moment al een van de voorname bedrijfstakken van het bedrijf.
Alle bekende merken zijn vertegenwoordigd: van Schwalbe en Shimano tot aan Basil en KMC.

“Zeker nu, in coronatijd, merken we dat steeds meer retailers ontdekken hoe interessant onze groothandel is”, zegt Gérard Mimpen, directeur Benelux van ZEG. “We hebben een breed assortiment van zo’n vijftienduizend artikelen. Alle bekende merken zijn daarin vertegenwoordigd: van Schwalbe en Shimano tot aan Basil en KMC. Met veel van deze A-merken zijn we bovengemiddeld breed gesorteerd, ook de minder courante artikelen voeren we. Daarmee zijn we aantrekkelijk voor de Benelux-markt.”

Veel exclusieve producten

Het bedrijf biedt een keur aan exclusieve merken, zoals Fuxon, het eigen kwaliteitsmerk met stuurpennen, zadels en meer. Ook is er het portfolio van Supero, bestaande uit een groot aantal buiten- en binnenbanden voor stads- en toerfietsen. Northwind heeft een exclusieve lijn fietstassen en -accessoires, Apura levert fietskleding voor uiteenlopende doelgroepen en Monkey Link maakt het gemakkelijk om accessoires met een magneet op de fiets te bevestigen.

Mimpen: “Onder Bulls bieden we originele componenten aan die op Bulls-fietsen gemonteerd zitten, zoals sturen, zadelpennen, stuurpennen en standaards.”

Gebruiksgemak is een belangrijke pijler van de ZEG-groothandel.

Leverperformance

Het streven van de groothandel is om de onderdelen en accessoires tegen concurrerende prijzen op de markt te brengen. Doorgaans binnen één of twee dagen worden de bestelde producten via de expresdienst UPS bij retailers in de Benelux uitgeleverd. Het magazijn in Keulen is begin deze eeuw geautomatiseerd, de onderdelen gaan in carrousels langs de pickorder. Dat minimaliseert de foutmarge. Mimpen: “We proberen het brede assortiment tegen scherpe prijzen goed leverbaar te houden. De leverperformance is op dit moment meer dan redelijk. Al hebben uiteraard ook wij her en der met wat uitdagingen te maken.”

Koppeling met kassasystemen

Gebruiksgemak is een belangrijke pijler van de ZEG-groothandel. Bij vragen over onderdelen en accessoires kunnen retailers een beroep doen op onder meer vakspecialisten per productcategorie. Nog meer gemak biedt de koppeling tussen de bestelportal en de vier grootste kassasystemen. “Retailers kunnen automatisch pakbonnen inlezen. Het is eenvoudig om via de kassaleveranciers bij ons te bestellen, zonder al te veel handelingen. Je verkoopt op een dag een X-aantal onderdelen, ’s avonds genereer je een order en die komt automatisch in ons systeem.”

Extra zoekgemak

We zetten in op nog meer gebruiksgemak met verfijning bestelomgeving

Op dit moment werkt ZEG aan verfijning van de bestelomgeving. “We zetten in op nog meer gebruiksgemak, bijvoorbeeld als het gaat om het zoeken en vinden van bepaalde producten of bijpassende accessoires en onderdelen. Daarnaast maken we werk van extra snelheid van het programma. En kijken we naar de grafische kant, zodat die up to date is”, zegt Mimpen.

“ZEG is er voor haar retailers. Dat betekent dat onze dienstverlening aan klanten steeds boven aan de lijst staat. We willen ons continu verbeteren, er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar.”

Frequent onderdelen en accessoires bestellen kan financieel aantrekkelijk zijn voor retailers.

Bonus- en winstuitkering

Frequent onderdelen en accessoires bestellen kan financieel aantrekkelijk zijn voor retailers, legt Mimpen uit.

“ZEG is een coöperatie naar Duits recht. We streven ernaar om economisch voordeel te bieden. Onze klanten hebben recht op een bonus- en winstuitkering.  Er is zelfs een aparte bonus voor onderdelen. Voor retailers die regelmatig onderdelen bij ons afnemen wordt het steeds interessanter naarmate de volumes groter zijn. De afspraken gelden niet per productgroep, bij ons telt alles. Dus als je veel banden afneemt, dan worden de kinderzitjes goedkoper – en andersom. Het voordeel door de bonus- en winstuitkering kan zelfs meer dan 10 procent zijn.”

Dit artikel is gesponsord door ZEG.