Scott zet vol in op de Nederlandse markt

Scott zet vol in op de Nederlandse markt

Scott bijt zich stevig vast in de Nederlandse markt. Het fietsmerk zet een reuzestap met de oprichting van een Nederlandse bedrijfstak en vestiging in de buurt van Utrecht. Het doel is betere ondersteuning van de vakhandel en vooral een grotere naamsbekendheid.

Het bedrijf Scott Benelux distribueert de merken Scott, Bergamont en Granville. Het merk Scott maakte aanvankelijk naam in de motorsport. Daarna kwam het bij het gros bekend te staan als sportief georiënteerde fabrikant met vooral mountainbikes en racefietsen. “Dat Scott zoveel meer doet en ook een ruim alledaags segment met e-bikes en derailleurfietsen biedt, weten veel branchegenoten en consumenten niet", stelt Pieterjan Van Weyenbergh, salesmanager van Scott Benelux. Na eerdere pogingen om dat beeld te kantelen, is het bedrijf nu aan een serieuze opmars in Nederland begonnen.

We trekken volledig de kaart van de vakhandel”

“We zijn in Nederland vrij bekend, denk ik, om het sportieve segment. Maar we willen ook met het segment voor dagelijks gebruik, en dan met name met e-bikes, op de radar komen. Op dat vlak zien we een groot potentieel. In België bestaat er absoluut geen taboe rond elektrisch rijden. In Nederland is dat nu nog iets meer aanwezig”, aldus Van Weyenbergh.

“We willen enerzijds in de diepte groeien, dus meer met en via bestaande dealers doen. En anderzijds willen we ons netwerk uitbreiden. Er zijn nog spots waar we niet of zeer beperkt actief zijn. Plekken waar maar één dealer zit in een groot, stedelijk verzorgingsgebied.”

Meer zichtbaarheid in de Nederlandse markt

Scott Benelux is begonnen aan de uitvoering van een plan dat voorziet in groei en meer zichtbaarheid in de Nederlandse tweewielermarkt én bij de Nederlandse consument. Basis is de oprichting van Scott Nederland, een zelfstandig opererend bedrijf dat zich vestigt onder de rook van Utrecht. Daar komen een kantoor voor de binnendienst, een showroom voor dealers en een kleine opslag. De belevering van tweewielerzaken blijft via het centraal magazijn van Scott in Aubange (Belgisch Luxemburg) verlopen.

Scott Benelux distribueert de merken Scott, Bergamont en Granville.

Van Weyenbergh: “We zijn één van de weinige grote fietsmerken die nog niet in Nederland zijn gevestigd. Dat konden we niet langer zo laten, we praten immers over een groot fietsland. De vestiging in Nederland zorgt voor directere, kortere lijnen met onze dealers. We vergroten onze affiniteit met de Nederlandse markt. Willen meer vertrouwen in de branche creëren.”

Met de op stapel staande veranderingen nemen ook de snelheid van levering en afhandeling van aftersaleszaken toe, verzekert Van Weyenbergh. “In de oude situatie kwam de vertegenwoordiger bij aftersalesgevallen één of maximaal twee keer per week naar België. Daarna moesten de producten weer vanuit België naar de dealer. Dat wordt straks efficiënter, omdat aftersales in Nederland wordt afgehandeld. Ook gaan we meer snelheid zien in de levering van nieuwe fietsen. Voorheen kon de belevering van tweewielerzaken in Nederland soms een week duren. Daar is straks geen sprake meer van. In alles willen we onze klanten optimaal bedienen.”

Groei gebaseerd op het verhaal en het totaalpakket

De vernieuwde focus moet voor groei zorgen. “We merken nu al bij de Nederlandse collega’s die in contact staan met bestaande en nieuwe klanten dat een toename realistisch is. Natuurlijk, het is een speciale tijd in de fietsbranche. Er zijn absoluut klanten die ons benaderen om überhaupt aan fietsen te geraken, maar het grote deel kiest met volle overtuiging voor ons vanwege het verhaal en het totaalpakket dat we bieden.”

Kern van dat verhaal is dat Scott ‘volledig de kaart trekt van de vakhandel’, zo stelt Van Weyenbergh. “Voor ons tellen zowel kleine als grote dealers, beide zijn belangrijk. Als we samenwerken, dan gaan we voor een kwalitatieve samenwerking. Daarmee doel ik op verregaande ondersteuning. We kijken onder meer naar de winkelbeleving."

Van Weyenbergh: "Hoe kunnen we samen de uitstraling verbeteren? Een mooi voorbeeld daarvan is Herman Beleef Fietsen in Nijverdal – een prachtige winkel die op Scott focust. Ook kijken we naar bijvoorbeeld de inzet van social media en de benadering van klanten welke past bij deze tijd. We werken momenteel trainingen uit die onze dealers sterker maken. En die trainingen zijn echt niet allemaal producttechnisch van aard. Daarmee onderscheiden we ons van veel merken. Hoewel deze tool niet specifiek voor Nederland is, gebruiken we deze wel om Nederland aan te vallen.”

Inkoopaantallen

Dat het verhaal van Scott menens is, blijkt wel uit de inkoopaantallen. “In december hebben we onze bestelling voor 2022 afgerond. Er komt een groot aantal fietsen aan waarvan we zeker weten dat ze in Nederland goed gaan verkopen. Bij de bestelling hebben we een berekend risico genomen om ze extra aan te kopen. Dat is boven op de groei die we voorzien voor bestaande klanten. Onze vertegenwoordigers zijn nu al bezig met prospectie en dat verloopt voorspoedig, elke week komen er nieuwe klanten binnen. Nieuwe dealers die staan te springen hoeven zo niet lang te wachten voordat ze kunnen instappen.”

Nauwe samenwerking met Team DSM

Het professionele Team DSM (voorheen Sunweb) rijdt dit seizoen met fietsen van Scott. De wielerploeg met Nederlands management heeft haar service course in Deventer gevestigd. Scott Nederland benut alle mogelijkheden om het partnership op creatieve wijze te activeren. “Er komt bij Team DSM een experience center, inclusief kleine showroom van Scott. Daar kunnen de wielerfans en consumenten op bezoek. Ze maken kennis met de service course en de historie van de ploeg, kunnen de teamfiets zien. We zijn nu bezig met de installatie. Eind maart is alles klaar. Zodra het coronavirus het toelaat, drukken we op de play button.”

Virtuele community met Scott-lovers

Hoewel de marketing bij Scott Benelux blijft, komt er wel een volledig Nederlandse invulling. Er wordt op dit moment bijvoorbeeld gezocht naar nieuwe merkambassadeurs. Dit kunnen zowel sporters als bekende Nederlanders zijn die in hun dagelijks leven veel fietsen. Daarnaast kijkt de marketingafdeling naar acties die synergie opleveren. Een voorbeeld daarvan is de keuze om sterker in te zetten op virtuele communities. Sinds kort werkt Scott samen met Zwift. De bedoeling is dat er op regelmatige basis social rides komen waaraan merkambassadeurs deelnemen. “Zij doen dat op locatie, bijvoorbeeld in onze showroom, op de service course van Team DSM of bij een dealer. Zo wordt de winkel extra in de kijker gezet. Thuis kunnen mensen meefietsen. We hebben er al mee getest en zien dat er zo echt een virtuele community van Scott-lovers ontstaat.”

Dit artikel is gesponsord door Scott.