Rob Dekkers: 'Gastvrijheid is verantwoordelijkheid team, ook in coronatijd'

Dekkers Tweewielers in het Limburgse Wanssum is uitgeroepen tot ‘Tweewielerwinkel van het Jaar 2020’. Een topprestatie die de 33 medewerkers samen mogelijk hebben gemaakt, vertelt de trotse eigenaar Rob Dekkers. Zijn geheim? “Klantbenadering staat bij ons op één. Gastvrijheid is een persoonlijke en een gedeelde verantwoordelijkheid van het team, ook in coronatijd.”

Hoeveel invloed hebben medewerkers op het resultaat van de verkiezing?

“Medewerkers zijn allesbepalend voor de klantbeleving. Het contact met een medewerker bepaalt hoe de klant ons bedrijf ervaart. Ons doel is klanten blij maken tijdens elk contactmoment. Niet alleen fysiek in de winkel, ook online, door de telefoon en tijdens videoverkoopgesprekken. In coronatijd investeren we extra tijd en moeite aan klantcontacten en klantbeleving. Dat doen we met elkaar. Dat we de verkiezing hebben gewonnen, is echt een teamprestatie.”

Naam: Rob Dekkers
Leeftijd: 39 jaar
Bedrijf: Dekkers Tweewielers
Opleiding/training: MBO werktuigbouwkunde, diverse trainingen op het gebied van techniek, management en leiderschap

Hoe maak je een eenheid van een team met verschillende achtergronden en persoonlijkheden?

Rob Dekkers: “We trainen regelmatig.”

“Ik vind het belangrijk dat iedereen op dezelfde manier werkt. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Daarom trainen we regelmatig. Niet alleen op het gebied van nieuwe fietstechniek, ook op het gebied van samenwerking, klantgerichtheid en gastheerschap. Met de hulp van OOMT hebben we ons trainingsbeleid een enorme boost gegeven. OOMT heeft ons ondersteund met teambuildingsessies, het opstellen van persoonlijke ontwikkelplannen en loopbaancoaching. Daar investeren we elk jaar opnieuw in.”

Jullie geven medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid. Hoe pakt dat in de praktijk uit?

“Het bedrijf heeft vier afdelingen, de winkel, de werkplaats, de webshop en de zakelijke markt. Elke afdeling heeft een eigen verantwoordelijke. Daarboven staat een bedrijfsleider die alles aanstuurt. Het zijn allemaal jonge honden. Ze zijn enthousiast, ze willen vooruit en ze willen nieuwe dingen proberen. Dat geeft energie aan het hele bedrijf.”
“Ook fietstechnici en verkoopadviseurs krijgen bij ons de vrijheid om zelfstandig beslissingen te nemen. Natuurlijk worden er weleens fouten gemaakt, maar daar doe ik niet moeilijk over. Sometimes you win, sometimes you learn, vind ik.”

Wat is volgens jou het geheim van een goedlopend bedrijf?

“Ik geloof in gedeelde verantwoordelijkheid. Als je medewerkers vertrouwen geeft, en ruimte om te groeien, dan krijg je dat terug. Ik investeer veel in teambuilding. Elke woensdagochtend doen we samen met het hele team een bootcamp met een instructeur. Verder organiseren we regelmatig bedrijfsuitjes. Helaas ligt dat door corona stil, maar het zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Het team vormt een hechte club. We gaan voor elkaar door het vuur. Het mooie is: dat geeft mij de ruimte om mij volledig te richten op klanten en op het ondernemerschap. En ik kan zorgeloos thuis het gras maaien zonder aan het bedrijf te denken. Omdat ik weet dat alles op rolletjes loopt.”

Een goed team is goud waard

Een goed team is goud waard. Maar hoe kom je aan de juiste mensen? Hoe vergroot je de betrokkenheid? Hoe zorg je dat medewerkers hun werk in de toekomst goed kunnen blijven doen? Door te investeren in vakmensen. Zorg dat jouw team bijblijft en laat jouw vakmensen groeien! OOMT helpt je graag op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via tel. 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Dit is een partnerartikel van OOMT – lees hier meer over OOMT.