Wilco Schneiders: 'We omarmen dealers in onze propositie'

Wilco Schneiders: 'We omarmen dealers in onze propositie'
De introductie van het e-bikemerk VanDijck moet de ambitieuze mondiale groeiplannen van Keola bewerkstelligen. Foto Keola

Drie merken. Drie verschillende doelgroepen. Timyo in Roosendaal is klaar om de markt te veroveren met Keola, VanDijck en Muon. "De merken gaan zichzelf ontwikkelen. Het zijn nu al aparte units. We willen doorgroeien naar een nog hoger niveau en dan worden het aparte BV's", zegt Wilco Schneiders, general manager van Timyo.

Schneiders heeft grote plannen met de drie verschillende merken. “Ieder merk krijgt zijn eigen identiteit.” Welke identiteit is dat?

Keola: leuke e-bikes voor iedereen

Keola, in 2008 op de Nederlandse markt geïntroduceerd, heeft tumultueuze jaren achter de rug. Timyo heeft de rust teruggebracht.

“We hebben de merkpositionering aangescherpt. Keola was alleen een merk en verder niks, er zat geen beleving omheen. De designs waren niet uitgesproken, het was een ‘gewoon’ merk. Het vreemde is: dealers zaten wel te wachten op zo’n merk. Er zat een aardige marge op, het product werd leuk verkocht. En dat zonder enige emotie”, zegt Wilco Schneiders.

“Nu geven we de fietsen een sterke merkidentiteit mee en ontstaat er echt draagvlak. Keola biedt leuke, lekkere e-bikes met frisse designs voor iedereen. En voor een fatsoenlijke prijs. Enjoy the ride. Het merk bruist in de winkel, er komt goede ondersteuning voor. Er zit een sterk servicenetwerk achter. Want we willen het echt samen met onze dealers doen. Gezamenlijk gaan we voor een goed product en verdien- model, met behoud van marge. Gewoon lekker no-nonsense.”

VanDijck: elegante ontwerpen met klasse

De VanDijck - met knipoog naar de schilder Van Dyck - straalt vooral veel klasse uit.’

Net als Keola werd ook VanDijck overgenomen uit de boedel van E-Wheels Studio. Dit merk straalt in de positionering vooral veel klasse uit. “De pay-off zegt eigenlijk al genoeg: an elegant ride."

Schneiders: "VanDijck is gebaseerd op traditionele fietsen met mooie designs, stijl en elegantie. Het logo is daarop aangepast: het lettertype is anders en er zijn twee penseelstreken toegevoegd. Dit is een knipoog naar de schilder Van Dyck. Zijn gevoel voor kleuren komt in het programma terug en is de basis van de merkbeleving.”

VanDijck biedt een breed programma met de ondersteuningstechnologie van Bosch en Bafang en Timyo’s eigen e-pack.

Schneiders vertelt: “We gebruiken bij een viertal high-end modellen met intube-batterij een nieuwe frametechnologie: gravity die casting. Het aluminium wordt daarbij onder een hoge druk van vijfhonderd ton gegoten. Op die manier kunnen we mooie profielen met schitterende overgangen gieten. De constructie is sterk. En de productie is efficiënt, want je hoeft niet te frezen en verliest zo geen materiaal.”

Muon: sportieve designs voor Audi-publiek

Muon-groen: sportief design.

Het programma van Muon bestaat in eerste instantie uit negen modellen, waaronder een volledig in huis ontwikkelde full suspension e-bike. Ook hierbij wordt gebruikgemaakt van gravity die casting. Het model gaat de markt op met de nieuwe Bafang M420 canbus aandrijving. “Muon zetten we als snel in de markt. De designs zijn sportief en dus spreken we een sportieve markt aan, het Audi-publiek. Er komen snel ogende zadels en sturen op, maar tegelijkertijd staan we voor comfort.”

Voor Muon is en wordt een compleet en speciaal communicatieprogramma ontwikkeld. Daarin is een rol weggelegd voor oud-prof Stef Clement. “Hij heeft gevoel voor fijn materiaal en draagt een grote naam mee. Daarmee is hij een perfecte ambassadeur”, vertelt Schneiders. “Als iemand dealer wordt, is Stef Clement bij de eerste uitlevering aanwezig. Daar wordt ook de lokale media bij betrokken. Hij opent de zaak daarmee als Muon-dealer.”

Bekijk ook de video: 

Dealers versterken

De merken hebben elk hun eigen ontwikkeling en vertegenwoordigers, maar kunnen wel terugvallen op de overkoepelende organisatie. De holding waar Timyo onder valt heeft een framefabriek in China, een ondersteunende unit in Litouwen en assemblageruimte in Roosendaal.

“We hebben alles in huis om ons marktaandeel te vergroten en willen een belangrijke positie in de markt innemen. Belangrijk sidedoel is dat we dealers tools willen geven om hun bedrijf te versterken. We omarmen hen in de propositie en peinzen niet over internetverkoop zonder hen erin te betrekken. Dat maakt het geheel sterk.”

Dit artikel is gesponsord door Timyo

La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes

La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes

Het Nederlandse Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar fatbikeverkoper La Souris en eigenaar Armando Muis. Hij verscheen onlangs in een aflevering van het programma BOOS, waarin Muis, als 'de grootste fatbikeverkoper van Nederland', beschuldigd wordt van de verkoop van illegale fatbikes.

(Foto Yamaha)

Subsidie voor elektrische scooters: kans voor minima en...

Minima met een brom- of snorfiets prikkelen om over te stappen op een elektrische variant. Dát is het doel van de nieuwste subsidieregeling vanuit het rijk. Voor bedrijven in de tweewielerbranche is dat goed nieuws, want het beschikbare geld staat gelijk aan verkoop van naar schatting 3.500 modellen.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

'Onderzoeken of fatbikes als aparte voertuigcategorie kunnen worden...

De fatbike is in korte tijd een alledaags verschijnsel geworden in Nederland. De populariteit gaat echter gepaard met veel maatschappelijke ophef. Volgens cijfers van Veiligheid NL stijgt het aantal ongelukken met fatbikes aanzienlijk, wat zorgen baart bij zowel autoriteiten als burgers. Niet in de laatste plaats omdat het erop lijkt dat het gebruik van een fatbike vooral onder jonge gebruikers is toegenomen.

ILT neemt 1.100 fatbikes in beslag bij La Souris

ILT neemt 1.100 fatbikes in beslag bij La Souris

En weer is een grote partij fatbikes in beslag genomen door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Vorige week woensdag legde de ILT bij La Souris uit Doetinchem beslag op 1.100 fatbikes van de twee modellen OUXI en QM Wheels.