Waar Falko in het verleden vooral bovenin de markt actief was als traditionele importeur, is het tegenwoordig actief op álle niveaus in de tweewielerbranche. André ter Heerdt: “De laatste jaren hebben we hard gewerkt aan een breder assortiment en automatiseren van de bestelprocessen, waardoor er eigenlijk een geheel nieuwe markt is ontstaan.”
Doelgroep flink verbreed
In het verleden bestond Falko’s doelgroep met name uit grossiers en grootwinkelbedrijven. Dat is nu veranderd, vertelt Rob. “Door de veranderende markt is dit inmiddels verbreed tot een klantenbestand van importeurs, grossiers, winkeliers en webshops in heel Europa. Deze ‘duale’ distributiestrategie vraagt om een unieke prijsstrategie, wat ons voor zowel grossiers als retail een interessante partij maakt. Een groot aantal grossiers en importeurs lift mee met het inkoopvolume vanuit het Verre Oosten en zijn hierdoor verzekerd van de benodigde voorraad en concurrerende prijzen.”
Keuze voor online
De B2B-webshop www.falkostore.nl is de motor van het bedrijf. Dagelijks wordt er gewerkt aan het updaten en verbeteren van het online platform. Zo kunnen klanten altijd hun actuele prijs en eventuele levertijden van de producten inzien. Daarbij geldt: vóór 12.00 uur besteld = morgen in huis. Ook ontvangen klanten wekelijks een nieuwsbrief met daarin nieuwe producten of leuke aanbiedingen. “Er is bewust gekozen om steeds meer in te zetten op online klantbenadering, maar een persoonlijk bezoek op afspraak is ook mogelijk”, vertelt Rob.
Assortiment gegroeid
Het assortiment is de laatste jaren flink gegroeid. Falko investeerde veel tijd in het uitbreiden van hun eigen merken Lynx (sloten, verlichting en andere
onderdelen en accessoires), Pro-tect (ART-sloten), Rexway (banden) en Selle Orient (zadels). Labels met een groeiende naamsbekendheid, die dan ook in veel winkels te vinden zijn. Rob: “Al onze merken onderscheiden zich door een zeer goede prijs-kwaliteit-verhouding. Veel klanten van ons onderschrijven dit ook, de winst van een winkelier begint tenslotte al bij de inkoop. Met deze strategie blijven de producten betaalbaar en blijft toch de goede kwaliteit gewaarborgd.”
Private labels en externe merken
Naast de eigen merken biedt Falko ook de mogelijkheid voor private labels én verkoopt het diverse externe merken. Het bedrijf is distributeur van onder andere Motip (technische sprays), Super Help (technische producten), Simpla (spatborden), Meilan (GPS fietscomputers), ABI (zadels) en KED (fietshelmen).
Toekomst: bestelprocessen blijven verbeteren
Zoals het een familiebedrijf betaamt, blijft Falko BV hard werken aan de toekomst. Het assortiment wordt verder verbreed, zo volgt er binnenkort een nieuwe lijn fietstassen en regenkleding. “En natuurlijk werken we constant aan het verbeteren van de bestelprocessen én de levering aan klanten!”
Dit artikel is gesponsord door Falko.