Falko: meer focus op online klantbenadering

Falko: meer focus op online klantbenadering
Falko investeerde veel tijd in het uitbreiden van eigen merken, zoals Lynx.

Falko BV is een internationaal import- en exportbedrijf, gespecialiseerd in de tweewielerbranche. Het familiebedrijf heeft meer dan 37 jaar ervaring in het sourcen, ontwikkelen en verkopen van tweewieleronderdelen en accessoires. Oprichter André ter Heerdt en zijn zoon Rob vertellen hoe het bedrijf de afgelopen jaren is gegroeid.

Waar Falko in het verleden vooral bovenin de markt actief was als traditionele importeur, is het tegenwoordig actief op álle niveaus in de tweewielerbranche. André ter Heerdt: “De laatste jaren hebben we hard gewerkt aan een breder assortiment en automatiseren van de bestelprocessen, waardoor er eigenlijk een geheel nieuwe markt is ontstaan.”

Doelgroep flink verbreed

In het verleden bestond Falko’s doelgroep met name uit grossiers en grootwinkelbedrijven. Dat is nu veranderd, vertelt Rob. “Door de veranderende markt is dit inmiddels verbreed tot een klantenbestand van importeurs, grossiers, winkeliers en webshops in heel Europa. Deze ‘duale’ distributiestrategie vraagt om een unieke prijsstrategie, wat ons voor zowel grossiers als retail een interessante partij maakt. Een groot aantal grossiers en importeurs lift mee met het inkoopvolume vanuit het Verre Oosten en zijn hierdoor verzekerd van de benodigde voorraad en concurrerende prijzen.”

Keuze voor online

De B2B-webshop www.falkostore.nl is de motor van het bedrijf. Dagelijks wordt er gewerkt aan het updaten en verbeteren van het online platform. Zo kunnen klanten altijd hun actuele prijs en eventuele levertijden van de producten inzien. Daarbij geldt: vóór 12.00 uur besteld = morgen in huis. Ook ontvangen klanten wekelijks een nieuwsbrief met daarin nieuwe producten of leuke aanbiedingen. “Er is bewust gekozen om steeds meer in te zetten op online klantbenadering, maar een persoonlijk bezoek op afspraak is ook mogelijk”, vertelt Rob.

Assortiment gegroeid

Er is bewust gekozen om meer in te zetten op online klantbenadering”

Het assortiment is de laatste jaren flink gegroeid. Falko investeerde veel tijd in het uitbreiden van hun eigen merken Lynx (sloten, verlichting en andere
onderdelen en accessoires), Pro-tect (ART-sloten), Rexway (banden) en Selle Orient (zadels). Labels met een groeiende naamsbekendheid, die dan ook in veel winkels te vinden zijn. Rob: “Al onze merken onderscheiden zich door een zeer goede prijs-kwaliteit-verhouding. Veel klanten van ons onderschrijven dit ook, de winst van een winkelier begint tenslotte al bij de inkoop. Met deze strategie blijven de producten betaalbaar en blijft toch de goede kwaliteit gewaarborgd.”

Private labels en externe merken

Naast de eigen merken biedt Falko ook de mogelijkheid voor private labels én verkoopt het diverse externe merken. Het bedrijf is distributeur van onder andere Motip (technische sprays), Super Help (technische producten), Simpla (spatborden), Meilan (GPS fietscomputers), ABI (zadels) en KED (fietshelmen).

Toekomst: bestelprocessen blijven verbeteren

Zoals het een familiebedrijf betaamt, blijft Falko BV hard werken aan de toekomst. Het assortiment wordt verder verbreed, zo volgt er binnenkort een nieuwe lijn fietstassen en regenkleding. “En natuurlijk werken we constant aan het verbeteren van de bestelprocessen én de levering aan klanten!”

Dit artikel is gesponsord door Falko. 

AXA Foldable serie: een combinatie van flexibiliteit en veiligheid

AXA Foldable serie: een combinatie van flexibiliteit en veiligheid

De voordelen van een kettingslot worden gecombineerd met die van een compact vouwslot: flexibiliteit om de fiets aan vaste objecten te bevestigen en een hoge mate van veiligheid. Bovendien kan het slot eenvoudig worden opgevouwen tot een compact pakketje, wat het praktisch maakt om mee te nemen op de fiets.

Een risicobeoordeling door de NVWA heeft aangetoond dat de frames en zadelpennen van de Vogue Journey (op de foto) en Vogue Troy modellen kunnen breken, wat een ernstig risico vormt voor bestuurders en passagiers. Foto: Vogue Bike.

Verkoop van Vogue bakfietsen stopgezet na veiligheidszorgen

Europe Cycle Company (ECC), de leverancier van Vogue bakfietsen, moet per direct de verkoop van al zijn bakfietsen stopzetten. Dit heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorige week bepaald. Het bedrijf moet ook bakfietsen terughalen die een ernstig veiligheidsrisico vormen.

Oest geniet van het persoonlijk contact als vertegenwoordiger voor Freebike: "Ik laat graag mijn gezicht zien, zelfs zonder afspraak. Dat werkt gewoon het beste." (Foto's Ruud Dilling)

Vertegenwoordiger Peter Oest van Freebike maakt werkweek van 'maar'...

Ondanks zijn middelbare leeftijd is Peter Oest nog een 'broekie' in de vertegenwoordigerswereld. Hij had 25 jaar een fietsenzaak in Groningen en nam toen ook Freebike op in het assortiment. Na verkoop van zijn winkel besloot hij vertegenwoordiger te worden voor het merk. In plaats van 60 uur als ondernemer werkt hij nu nog 'maar' 40 uur en dat bevalt hem prima.

Foto: Tubolito.

BusyBee Bike en Tubolito slaan de handen ineen

BusyBee Bike Products voegt de binnenbanden van Tubolito toe aan haar assortiment. De binnenbanden van Tubolito zijn sinds deze maand beschikbaar in het B2B-bestelportaal en de webshop van BusyBee.