Natuurlijk speelde het overwegend mooie weer bij de seizoenstart een rol, maar categoriemanager Huib Groenenboom ziet dat de helmacceptatie groter is geworden, zeker onder kwetsbare ouderen die bovengemiddeld vaak slachtoffer zijn van een val.
“We zijn een commercieel bedrijf dat als doel heeft om spullen te verkopen. Als we dat kunnen combineren met een belangrijke maatschappelijke kwestie, verkeersveiligheid, is dat alleen maar mooi meegenomen”, zegt hij. “Maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen weet dat fietsen met helm veiliger is dan zonder. Waar het om gaat is dat het normaal gaat worden om een helm te dragen. Mensen hebben de neiging om het gedrag van anderen te volgen. Daarnaast is een mooi en comfortabel zittende helm ook belangrijk om de twijfelende klant te overtuigen. We zien momenteel een duidelijke toename in verkoop van modellen met trendy kleuren.”
Standaard onderdeel verkoopgesprek
12GO Biking wil de verkopen verder verhogen en heeft de helm standaard onderdeel gemaakt van het verkoopgesprek. “We hebben een heel goed verhaal, want we verkopen geen helm, maar veiligheid. Door goede voorlichting te geven, kunnen we de klant overtuigen om voor de beste bescherming te kiezen. Voor ons is dat commercieel gezien natuurlijk heel interessant”, stelt Groenenboom.
Klanten die een nieuwe fiets aanschaffen, krijgen een kortingsvoucher voor een helm”
Als extra trigger geeft 12GO Biking een kortingsvoucher mee aan klanten die een nieuwe fiets aanschaffen. “In het verkoopgesprek van de fiets vragen we: ‘Heeft u ook al aan de helm gedacht?’ Na aanschaf krijgt de consument een voucher. Daarmee kan hij naar de afdeling met helmen; de fietsen hebben een ander verkoopteam. Als de klant de helm dezelfde dag koopt, krijgt hij 20 procent korting op aanschaf.”