Gesponsord

ANWB gaat met twee campagnes het nieuwe fietsseizoen in

ANWB gaat met twee campagnes het nieuwe fietsseizoen in
Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

Nu het fietsseizoen in volle gang is, lanceert de ANWB twee campagnes waarmee ondernemers met een tweewielerzaak hun voordeel kunnen doen. Er geldt een kortingsactie bij afsluiting van een ANWB Fiets- of Bromfietsverzekering. Daarnaast kunnen dealers inhaken op een campagne rond het ANWB Kinderfietsenplan die traffic genereert naar winkels die officieel inleverpunt zijn.

“Het fietsseizoen is dankzij het mooie weer al vroeg begonnen. Daar zijn we blij mee, want dat haalt de druk van de ketel in de tweewielerbranche. Onze producten zijn weer top of mind bij consumenten. Dat merk je ook bij dealers die slim inspelen op het fietsseizoen met initiatieven om de verkoop aan te jagen. Kijk alleen al naar de vele opstapdagen. De ANWB helpt dealers graag om deze maanden extra succesvol te zijn”, zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

Korting bij afsluiting verzekering

De ANWB lanceert een campagne die een voordeelactie in de schijnwerpers zet. Vanaf 5 mei tot en met 29 juni ontvangen consumenten bij afsluiting van een ANWB Fiets- of Bromfietsverzekering een korting van 10 procent op de verzekeringspremie in het eerste jaar. Dat voordeel komt boven op de standaard korting (5 procent) voor ANWB-leden.

Stabilisatie diefstallen laat actie toe

“We hebben als gevolg van de diefstalproblematiek de afgelopen jaren hard gewerkt om de fietsverzekering opnieuw renderend te krijgen. Er is een eerlijke premie op basis van postcode-indeling gekomen, er zijn aanvullende voorwaarden in het leven geroepen en we hebben geprobeerd om mensen meer bewust te maken van de noodzaak om diefstal te voorkomen, bijvoorbeeld door de fiets veiliger te stallen”, zegt Smink.

We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de fietsverzekering opnieuw renderend te krijgen”

“Het klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig om nu met een kortingsactie te komen. Maar we zien dat na alle noodzakelijke aanpassingen van de afgelopen tijd het rendement op onze fietsverzekering verbetert. Door middels een actiekorting een extra boost te geven aan de verkoop versterken we dit effect. Dat maakt deze campagne aantrekkelijk voor de consument, de dealers en onszelf.”

Ondersteuning dealers

De ANWB helpt winkeliers om gemakkelijk in te spelen op de campagne en er maximaal profijt van te hebben. Zo wordt de korting automatisch verrekend in het kassasysteem en krijgen dealers dus direct de juiste premie inclusief de korting in beeld.

Daarnaast heeft de ANWB promotiemateriaal ontwikkeld. Via de marketingportal zijn social media-posts en beelden voor narrowcasting beschikbaar. De dealers krijgen een promotiepakket voor in de winkel met stuurhangers en een A3-poster. Deze middelen en een stoepbordposter zijn ook bij te bestellen via de marketingportal. “Op die manier kunnen dealers de actie promoten. We hopen met elkaar een flinke boost te geven aan de verkoop van fietsen en verzekeringen”, zegt Smink.

Meer dan een fiets

De tweede campagne, Je geeft meer dan een fiets, heeft betrekking op het ANWB Kinderfietsenplan en loopt van 14 april tot en met 27 juni. Daarmee hoopt de ANWB dit jaar meer dan 25.000 oude, gebruikte kinderfietsen in te zamelen. Die gaan na een opknapbeurt naar kinderen uit gezinnen die zich geen fiets kunnen veroorloven. “In Nederland zijn er ruim 85.000 kinderen zonder een fiets, gemiddeld is dat er één per schoolklas. We weten dat dat deze groep heel erg beperkt in hun bewegingsruimte. Mét de fiets geef je kinderen vrijheid en kunnen ze gemakkelijker meedoen in de samenleving.”

Zeker op deze plekken zoekt de ANWB inleverpunten voor het Kinderfietsenplan.
Zeker op deze plekken zoekt de ANWB inleverpunten voor het Kinderfietsenplan.

Meer inleverpunten

De ANWB hoopt het netwerk van inleverpunten uit te breiden en doet daarvoor een beroep op tweewielerzaken. “Zij kunnen tijdelijk inleverpunt zijn, dus tijdens de campagneperiode, of permanent. Met de ondernemers maken we duidelijke afspraken, bijvoorbeeld hoe lang een fiets maximaal mag blijven staan. De ANWB zet onder andere honderd vrijwilligers in die de fietsen ophalen”, zegt Smink.

Extra contactmoment

Door het ANWB Kinderfietsenplan te ondersteunen, kunnen tweewielerzaken zichtbaar helpen deze campagne tot een succes te maken. De winkelnaam wordt vermeld op de campagnewebsite die jaarlijks 65.000 unieke bezoekers trekt. Middels promotiemateriaal brengen dealers hun betrokkenheid bij het goede doel op de winkelvloer onder de aandacht. Smink: “Als je een inleverpunt bent, genereert dat altijd traffic naar de winkel en heb je een extra contactmoment met consumenten. We horen van dealers dat deelname veel mooie reacties bij mensen oplevert.”

Dit artikel is gesponsord door ANWB.