Uit cijfers van de politie en het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat fietsdiefstal in Nederland onverminderd hoog blijft. Gemiddeld worden er tien fietsen per uur gestolen. Vorig jaar registreerde de politie meer dan 86.000 meldingen, ruim 10.000 meer dan in 2022. Volgens het CBS doet maar vier op de tien slachtoffers daadwerkelijk aangifte, waardoor de werkelijke aantallen vermoedelijk hoger liggen. De totale financiële schade wordt geschat op meer dan 700 miljoen euro per jaar.
De Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) werkt voor de campagne Staat-E-Lekker samen met de fietsbranche, verzekeraars, gemeenten en andere organisaties. Het doel is om meer aandacht te krijgen voor fietsdiefstalpreventie en de beveiliging van fietsen te verbeteren.
Even snel parkeren
De snelle opmars van de elektrische fiets speelt een grote rol in het hoge aantal fietsdiefstallen. Bijna een derde van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder bezit een e-bike. Onder ouderen is dat aandeel nog hoger: de helft van hen heeft een e-bike. Maar goede beveiliging blijft een aandachtspunt. Volgens Stichting VbV blijkt dat veel fietsen met een simpel ringslot worden vastgezet, waardoor dieven relatief gemakkelijk kunnen toeslaan. "Een elektrische bakfiets van 5.000 euro met maar één slot? Dat is vragen om ellende", zegt projectmanager Ad Metzen van de Stichting VbV. "Veel mensen onderschatten de vernuftige werkwijze van fietsdieven. Met een powerkey - een soort loper - openen zij ringsloten in een paar seconden, zonder dat iemand iets merkt. Zelfs in bewaakte stallingen."
Fietsdieven slaan vaak toe op drukke plekken waar mensen hun fiets 'even snel' parkeren, zoals winkelstraten en uitgaansgebieden. Maar ook thuis en op werk staat de fiets niet altijd veilig: tot wel 40 procent van de gestolen fietsen verdwijnt uit garages, schuren of kantoren. Ook bewaakte fietsenstallingen bij stations bieden geen garantie. De campagne richt zich dan ook op bewustwording. Het advies: zet er een extra slot op (minimaal ART-2 gecertificeerd), maak de fiets ergens aan vast en haal die accu eruit.
Risicoplekken
Om de problematiek aan te pakken, reist de campagne de komende maanden langs NS-stations in steden met een hoog diefstalrisico waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Op deze locaties deelt het preventieteam praktische tips en geven experts uitleg over moderne diefstalmethodes. Tegelijkertijd loopt er een socialemediacampagne in de betrokken regio’s.
Naast de stations zijn er ook acties bij kustgemeenten, waar poster- en fietslabelacties bij strandopgangen plaatsvinden, extra relevant nu de zomer voor de deur staat en de stranden vollopen. Bovendien wordt daar extra gehandhaafd en maken de preventieteams gebruik van lokfietsen om dieven op heterdaad te betrappen.
Winkels kunnen aansluiten
Belangstellenden zoals winkels, gemeenten en andere organisaties, kunnen eenvoudig meedoen. Op de website van de campagne staan handige tips, kant-en-klaar preventiemateriaal voor in winkels en mogelijkheden voor gemeentes om een preventieteam of lokfietsen aan te vragen. De gezamenlijke inzet maakt deel uit van een bredere aanpak tegen fietsdiefstal, waarin verzekeraars, de fietsbranche, gemeenten en de politie samenwerken.