Schwalbe op koers naar een duurzame toekomst

Schwalbe op koers naar een duurzame toekomst
Het vernieuwde hoofdkantoor van Schwalbe Benelux in Hoofddorp.

"Terugkijkend was 2023 voor Schwalbe in alle opzichten een bijzonder jaar", stelt salesmanager Alphons Turk. Het bandenmerk vierde namelijk het 100-jarig bestaan van Ralf Bohle GmbH, het 50-jarig bestaan van de merknaam Schwalbe en het 40-jarig bestaan van de Schwalbe Marathon.

“En dat het een bijzonder jaar was, hebben we ook dagelijks in de winkels ervaren", aldus Turk. "Inmiddels is de voorraad onderdelen en accessoires zowel bij dealers als bij de groothandel weer terug op normaal niveau. We kunnen weer vooruitkijken.”

Alphons Turk, salesmanager van Schwalbe.
Alphons Turk, salesmanager van Schwalbe.

Voor de komende jaren heeft het kwaliteitsmerk ambitieuze doelen bij duurzaamheid. “Daarbij maken we bewuste keuzes en nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo zijn we de eerste en enige bandenfabrikant die zich heeft aangesloten bij Fair Rubber”, legt Alphons uit. “Kijk bijvoorbeeld ook naar onze fabriek met zonnepanelen, het verminderen van onze uitstoot en het recyclen van onze banden. Maar ook de herbruikbare flesjes waar we uit drinken. We roepen het niet alleen, maar doen het ook.”

Een ander concreet voorbeeld is het Schwalbe binnenband recyclingprogramma, waarbij Turk constateert dat het aantal deelnemende dealers toeneemt. “Er is meer bewustwording bij dealers die hier bovendien niets extra’s voor hoeven te doen.”

Groene productontwikkelingen en initiatieven

Dezelfde duurzame ontwikkelingen vind je terug bij hun producten. Zo bestaat de Schwalbe Green Marathon voor 70 procent uit gerecycled materiaal van buitenbanden en is deze voor 98 procent vrij van schadelijke stoffen. En dat met dezelfde prijs. “De fiets is een groen product, waarbij de productie ook steeds groener gaat worden. Daar komt zelfs snel wetgeving voor. Wij kunnen naar fietsfabrikanten snel de sprong maken om een zo’n groen mogelijk product te gaan gebruiken. De behoefte vanuit de consument? Die is er zeker.”

Turk refereert onder meer aan een lokale pilot waarin (reguliere, niet de sportieve) fietsers werden aangesproken met de vraag wat zij van duurzaamheid verwachten. “Zij gaven aan dat dit onderwerp extreem leeft en dat zij graag duurzame producten voor de fiets willen.”

Betere herkenbaarheid

Ook nieuw in 2023 is de nieuwe merkidentiteit van Schwalbe, waarbij het merk inzet op meer herkenbaarheid. De nieuwe uitstraling geeft het merk meer mogelijkheden om onderscheidend te zijn. De komende periode gaan bijvoorbeeld nieuwe verpakkingen bij dealers binnenkomen. “Voor de fietsenbranche zijn alle signalen goed”, sluit Alphons Turk af. “De markt gaat terug naar het oude normaal, waarbij fietsen gestimuleerd blijft worden. Wij zijn daarbij een servicepartner voor de vakhandel, die voor iedere fietser de juiste band aan kan bieden en dealers mogelijkheden voor upsell biedt. Daar liggen nog volop kansen, want twee van de drie reparaties betreft een band!”

Dit artikel is gesponsord door Schwalbe