Pesten gebeurt overal - hoe maak je het bespreekbaar?

Pesten gebeurt overal - hoe maak je het bespreekbaar?
Linda Bakhuis: "Mocht een werkgever geconfronteerd worden met ongewenst gedrag binnen de organisatie, dan kan ik adviseren hoe je daar het beste op kan reageren."

Linda Bakhuis is de nieuwe vertrouwenspersoon voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche (MVT-branche). In dit interview vertelt ze over de gevolgen van ongewenst gedrag, en wat ze daar vanuit haar functie tegen kan doen.

Sinds kort ben je de onafhankelijke vertrouwenspersoon voor de MVT-branche. Kan je wat meer over jezelf vertellen?
“Ik ben Linda Bakhuis en ik ben vertrouwenspersoon voor verschillende sectoren en branches, van de zorg tot de financiële sector. Sinds april 2021 werk ik ook als vertrouwenspersoon voor medewerkers en werkgevers in de mobiliteitsbranche.”

Wat is jouw rol als vertrouwenspersoon?
“Als vertrouwenspersoon ben ik het aanspreekpunt voor iedereen die op het werk te maken heeft met pesten, discriminerend gedrag, agressie, intimidatie en seksuele intimidatie. Ik werk volledig onafhankelijk. Ik ben er voor de persoon die mijn hulp inschakelt. Bijvoorbeeld een medewerker die met pesten of ander ongewenst gedrag te maken heeft. Of een werkgever die advies zoekt om pestgedrag op de werkvloer aan te pakken. Het contact met mij is volledig vertrouwelijk en wordt niet met anderen gedeeld. Alles wat je met mij bespreekt, blijft bij mij.”

Waarom is het belangrijk om ongewenst gedrag aan te pakken?
“In een veilige werksituatie werken mensen op een positieve manier met elkaar samen. Ze voelen zich gewaardeerd, gerespecteerd en onderdeel van het team. Helaas is dat niet overal vanzelfsprekend. Als je regelmatig gepest wordt, of bijvoorbeeld door je leidinggevende op een manier wordt behandeld die je als intimiderend ervaart, kan dat grote gevolgen hebben. Het kan leiden tot geestelijke problemen, stress, minder werkplezier en zelfs uitval en ziekte. Daarom is in de ARBO-regelgeving vastgelegd dat een werkgever een beleid moet voeren waarbij ongewenst gedrag wordt voorkomen.”

Wat kan je doen als je met ongewenst gedrag te maken hebt?
“Het beste wat je kunt doen, is het ongewenste gedrag bespreekbaar maken. Maar dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. In veel bedrijven is het niet vanzelfsprekend dat je elkaar hierop aanspreekt. Soms is een leidinggevende de oorzaak. Dan is er sprake van een machtsverschil. Dat maakt het lastiger een onveilige situatie te doorbreken. Het is belangrijk dat je hier niet alleen mee blijft rondlopen. Als je last hebt van ongewenst gedrag, kan je altijd contact met mij opnemen.”

Wat gebeurt er als iemand jou belt of mailt?

Het blijkt vaak een opluchting om je verhaal te kunnen delen”

“Contact opnemen met een vertrouwenspersoon voelt soms als een grote stap. Maar het blijkt vaak een opluchting om je verhaal te kunnen delen. En te weten dat er iemand is die je gaat steunen in het proces om tot een oplossing te komen. Ik begin met heel goed luisteren. Om het hele verhaal boven tafel te krijgen. Zo krijg ik een helder beeld van de situatie. We overleggen wat de eerste stap naar een oplossing zou kunnen zijn. Vaak houd ik langere tijd contact met de melder om te kijken of de oplossing werkt en of de situatie verbetert.”

Wat kan je betekenen voor werkgevers en leidinggevenden?
“Ongewenst gedrag kan de sfeer binnen een complete afdeling verzieken. Mocht een werkgever geconfronteerd worden met ongewenst gedrag binnen de organisatie, dan kan ik adviseren hoe je daar het beste op kan reageren.

Welke doelen wil je het komende jaar bereiken binnen de MVT-branche?
“In de eerste plaats vind ik het ontzettend positief dat de mobiliteitsbranche dit probleem collectief aanpakt. Voor bedrijven is het veel lastiger om dit individueel te regelen. Ik hoop dat alle medewerkers en werkgevers in de branche in de loop van dit jaar ontdekken dat de mobiliteitsbranche een eigen vertrouwenspersoon heeft. Zodat iedereen die last heeft van ongewenst gedrag de ondersteuning krijgt om er wat aan te doen.”

Last van pestgedrag? Blijf er niet mee zitten!
Sinds april 2021 is Linda Bakhuis door OOMT ingeschakeld als onafhankelijke vertrouwenspersoon voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche. Iedereen, van medewerker tot werkgever, kan kosteloos gebruikmaken van haar advies. Op de website DeVertrouwenspersoonHelpt.nl vertelt Linda hoe je ongewenst gedrag herkent en wat je er tegen kunt doen. Linda is rechtstreeks bereikbaar via vertrouwenspersoon@oomt.nl of 06-52552190.

Dit is een partnerartikel van OOMT / Meer lezen? Kijk in hun partnerdossier

Lees ook: