2moso installeert voortaan zelf powermeter op crank

2moso installeert voortaan zelf powermeter op crank
René Knierim: “We zien dat genoeg mensen de mogelijkheden van de wattagemeter nog niet kennen en benutten.”

De vraag van consumenten naar vermogensmeters stijgt. Reden voor 2moso, de exclusieve Benelux-distributeur van 4iiii, om te investeren in nieuwe machines. Daarmee zijn bestaande cranks van consumenten gemakkelijk en snel van een powermeter te voorzien. Voor dealers ontstaan extra verkoopkansen.

Wij, en met ons vele andere trainers,  roepen al een paar jaar dat vermogen de belangrijkste waarde is om goed en gericht te kunnen trainen. Tegelijkertijd zien we dat genoeg mensen de voordelen en mogelijkheden van de wattagemeter nog niet kennen en benutten. Dat verandert nu echter in een heel hoog tempo. De markt rond vermogensmeters groeit gewoon als een speer”, zegt René Knierim, CEO van 2moso.

Crank

De meest gekozen montageplek van een powermeter is op een crank. Via het retailkanaal worden de cranks en 4iiii-powermeter als totaalproduct aangeboden. “Alleen hebben de bekende leveranciers op dit moment behoorlijk veel moeite om voldoende cranks te leveren. Van sommige modellen of maten is haast geen nieuwe meer te verkrijgen. De beschikbaarheid van losse powermeters is daarentegen geen enkel probleem.”

2moso
Het allergrootste voordeel is de kortere doorlooptijd.

Zes weken doorlooptijd

2moso leverde tot voor kort aan key accounts een vrij exclusieve service. Consumenten die per se een powermeter van 4iiii wilden, konden hun eigen crank via de desbetreffende dealer naar 2moso sturen. De distributeur verzamelde meerdere cranks van geïnteresseerden en stuurde ze op naar de fabrikant in Canada die ze uitrustte met een wattagemeter. Vervolgens volgden de bewerkte cranks de omgekeerde route terug naar consumenten. Gemiddelde doorlooptijd: zo’n zes weken.

“Dit proces is tijdrovend en ontzettend kostbaar. En dat niet alleen: het is natuurlijk verre van duurzaam. De consument kan in die zes weken niet beschikken over de crank, en dus niet fietsen. Daardoor was het in de praktijk interessant voor alleen de mensen die het heel graag wilden en die meerdere fietsen in hun garage hebben staan, zodat ze in de tussentijd wel door konden fietsen.”

Korte doorlooptijd

In samenspraak met 4iiii heeft 2moso een efficiënte oplossing gevonden. Op de uitgebreide locatie in Maassluis heeftde exclusieve Benelux-distributeur machines laten installeren. De mensen van 4iiii zijn daarvoor vanuit Canada overgekomen. Vervolgens is het vierkoppige operations team getraind om te kunnen werken met het nieuwe, geavanceerde werktuig. “We hebben onder andere een oven waarin de meter op de crank wordt bevestigd. Daarnaast hebben we een kalibratiemachine. De vermogensdata van meters op omgebouwde cranks zijn zo constant en tot 1 procent nauwkeurig. Daarmee is de kwaliteit precies gelijk aan de service die 4iiii rechtstreeks levert.” 

Het allergrootste voordeel is natuurlijk de kortere doorlooptijd. “De consument klopt bij de dealer aan, die vult een formulier in met de gegevens van de
consument en crank. De dealer meldt de crank bij ons aan en stuurt die met formulier toe. Als de dealer hem maandag op de post doet, is het pakket
vrijdag weer terug voor uitlevering aan de consument”, zegt Knierim.

De zogeheten factory install kost de consument 280 euro. Daarbij inbegrepen zijn de levering van de vermogensmeter en de installatie. De dealer krijgt zijn marge.

2moso
Achter de schermen werkt 2moso hard aan uitbreiding van montagemogelijkheden.

“Vanwege het prijsverschil met geheel nieuwe cranks met vermogensmeter denken we dat veel consumenten al snel zullen kiezen voor aanpassing van de eigen cranks. Zeker degenen met cranks uit de hoger aangeschreven groepsets”, zegt Knierim. “Bijkomend voordeel voor ons is gemak qua voorraadpositie. Bepaalde ‘exotische’ maatvoeringen hoeven we niet meer op te nemen.”

Knierim wijst erop dat dealers extra verkoopkansen kunnen creëren. “Op nieuwe, standaard afgemonteerde fietsen kunnen ze gemakkelijker een powermeter meeleveren. Consumenten gaan er echt naar vragen. Is het niet nu, dan wel in de nabije toekomst.”

De markt rond vermogensmeters groeit gewoon als een speer”

Steun voor dealers

De mogelijkheid voor een factory install is enkel beschikbaar bij 4iiii-dealers in de Benelux die zich daarvoor hebben aangemeld. Via haar website brengt 2moso in kaart welke partijen de service aanbieden. Binnen een paar klikken weet de consument waar die terecht kan voor installatie. “We hebben printmateriaal met instructies voor zowel de consument als dealers. Hiermee willen we de vraag stimuleren en tegelijkertijd het dealernetwerk vergroten.”

De prijs van een aangepaste crank ligt een stuk lager dan een nieuwe.

Trainingsgids

Extra service is dat 2moso sinds kort via de dealer een gratis trainingsgids uitreikt bij ombouw van de crank of aankoop van een geheel nieuwe crank met voorgeïnstalleerde powermeter. “Die hebben we gemaakt in samenwerking met Jacob Wijnstra, performance-manager bij Beat Cycling. De trainingsgids maakt het consumenten gemakkelijker om te trainen op vermogen. Velen horen en lezen erover, alleen is de stap om het in de praktijk te brengen nog wat lastig. Deze gids legt uit welke stappen je moet zetten.”

Meer innovaties

Achter de schermen werkt 2moso samen met 4iiii hard aan verdere uitbreiding van de montagemogelijkheden. Op dit moment kunnen de machines enkel nog op de linkercrank een meter plaatsen. Uiterlijk begin volgend jaar is het tevens mogelijk om de meter op de drive zijde te monteren. “Daarnaast verwerken we nu alleen nog de aluminium cranks. Over een paar maanden volgen de carbon cranks, want daar zit een ander proces aan vast.”

Het merk 4iiii zet intussen onverminderd in op doorontwikkeling van de powermeter zelf. Knierim: “Later dit jaar komt er een derde generatie van het apparaat op de markt. Het lanceringsmoment staat op dit moment nog niet vast.”

Dit artikel is gesponsord door 2moso

Foto: Merida.

Merida Benelux start met SmartFit systeem

In het Merida Experience Center in Apeldoorn is een nieuw hulpmiddel beschikbaar: het SmartFit-systeem, dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie - waaronder kunstmatige intelligentie, camera's en lasers - om de ideale framemaat te bepalen. Joop Zandberg uit Grou heeft als eerste fietsenzaak het SmartFit-systemen in gebruik genomen.

Verhoogde veiligheid en flexibiliteit met AXA Foldable serie

Verhoogde veiligheid en flexibiliteit met AXA Foldable serie

AXA introduceert de Foldable-serie, waarin de voordelen van een kettingslot en een vouwslot samenkomen. Met deze serie biedt AXA een slot dat flexibel genoeg is om fietsen aan vaste objecten te bevestigen en toch een hoge mate van veiligheid garandeert. Het slot is bovendien opvouwbaar tot een compact pakketje, wat het makkelijk maakt om onderweg mee te nemen.

Volgens winkelmanager Deniz Yavuz vergt het tijd om consumenten met het fietsspecifieke winkelconcept bekend te maken. "Heel simpel, mensen kennen Decathlon puur als sportketen. In de eerste weken waren mensen verrast dat ze alleen een fietsassortiment en werkplaats bij ons aantroffen." Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Opening allereerste Decathlon Bike Store in Amsterdam

Een opvallende actie van Decathlon. De budgetvriendelijke sportketen heeft in Amsterdam haar allereerste Bike Store geopend. Die is volledig op fietsen gericht. Of er meer van komen, hangt af van het succes van de testfase.

Foto: Doortrappen.

Landelijk programma Doortrappen helpt senioren langer veilig te...

Fietsen is gezond, ook op oudere leeftijd. Tegelijkertijd zijn senioren kwetsbaar in het verkeer. Het landelijke programma Doortrappen zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk veilig kunnen blijven fietsen. Fietsenwinkels kunnen aanhaken bij zo'n bijeenkomst of er zelf één organiseren.