Tracefy presenteert nog compactere GPS-tracker op Vélovak

Tracefy is geen onbekende speler meer in de internationale fietsindustrie waar zij met hun IoT-oplossing voor e-bikes inmiddels verschillende markten bedienen. Naast sharing, delivery, rental en OEM bieden zij sinds een half jaar ook een propositie van GPS-tracker- en app-diensten voor de after-market. Jeroen van Kester en Niels Penning zijn Tracefy zo’n 6 jaar geleden met z’n tweeën gestart en inmiddels telt het team 15 enthousiaste medewerkers.
De GPS-oplossing is geschikt voor nieuwe én bestaande e-bikes en kan alleen door erkende dealers worden ingebouwd.

“Het was eigenlijk onze bedoeling om de after-marketoplossing tijdens de Vélovak 2020 te introduceren, maar dit liep even anders door Covid19. We zijn uiteraard toch gaan uitrollen en na het aanstellen van een accountmanager en goede (online) marketing hebben we in korte tijd inmiddels zo’n 125 dealers in Nederland en België”, vertelt Van Kester enthousiast.

Alleen inbouwen door erkende dealers

De GPS-oplossing is geschikt voor nieuwe én bestaande e-bikes en kan alleen door erkende dealers worden ingebouwd. Naast het automatisch bijhouden van alle routes en ritdata krijgen klanten met de GPS-tracker extra beveiliging van hun voertuig. Ze kunnen real-time zien waar het voertuig is, de fiets beveiligen via geofence en worden via de Tracefy-app op hun telefoon gewaarschuwd als het voertuig wordt verplaatst.

Blijkt een voertuig onverhoopt toch te zijn gestolen, dan kan deze eenvoudig worden teruggehaald door de opsporingsdienst van het bedrijf. Daarnaast bieden diverse fietsverzekeraars minimaal 20% korting op een all-risk e-bikeverzekering als fietsen zijn voorzien van de Tracefy GPS-tracker.

Nóg compacter

We bellen regelmatig naar onze klanten om te vragen waar zij tegenaan lopen

Op de Vélovak presenteert het bedrijf de nieuwste generatie GPS-trackers. Deze nieuwe versie is speciaal ontwikkeld vanuit de vraag van dealers voor een kleinere GPS-tracker die geschikt is voor e-bikes waar zeer weinig inbouwruimte is. “We bellen regelmatig naar onze klanten om te vragen waar zij tegenaan lopen en wat voor wensen zij hebben. En uiteraard proberen wij hier zoveel mogelijk gehoor aan te geven,” aldus accountmanager Ferry Post.
“We hebben de batterij uit de casing gehaald en in plaats van een hardcase hebben we een waterdichte sleeve gebruikt als casing en bescherming van de IoT-componenten. Dit in combinatie met de losse batterij maakt hem aanzienlijk kleiner. Deze tracker past nu in nagenoeg iedere e-bike”, vertelt Niels Penning. “Daarnaast komen we met een aantal standaard plug & play-aansluitingen, te beginnen voor Bosch en Bafang.”

Concurrentie

Tracefy is niet meer de enige aanbieder van GPS-trackers voor e-bikes en dat beseffen ze bij Tracefy heel goed. Maar volgens Van Kester bieden zij wel de meest betrouwbare GPS-tracker en de beste service. “Je komt tegenwoordig van alles tegen op de markt. GPS-trackers die je op je fiets moet plakken met lijm bijvoorbeeld. Buiten dat dit natuurlijk niet echt hufterproof is, maken deze trackers vaak geen gebruik van GPS maar van een alternatief netwerk voor locatiebepaling. Deze netwerken hebben meestal nog geen landelijke dekking en als de fiets naar het buitenland gaat dan is er helemaal geen signaal meer.” De Tracefy GPS-trackers worden onzichtbaar ingebouwd, gebruiken verschillende locatiesensoren zoals GPS en worden ook aangesloten op de power-supply van het e-bikesysteem. Hierdoor is er altijd een real-time locatie beschikbaar in heel Europa.

De e-bike is enorm hot en diefstal ervan ook. “Hierdoor zie je dat er allerlei aanbieders van standaard GPS-trackers hun producten nu ‘opeens’ aanbieden als ‘fiets GPS-tracker’. Maar niet iedere GPS-tracker is geschikt voor de fiets. Wij hebben onze hardware en software speciaal ontwikkeld voor de fiets en hoe een fiets zich beweegt. Verder proberen wij ook de beste service te geven. In onze dealerportal vinden dealers allerlei (video)instructies voor hulp bij installatie en wij zijn telefonisch heel goed bereikbaar voor vragen en hulp bij installatie.”

“Wij horen ook regelmatig dat onze klanten het fijn vinden dat zij ‘gewoon’ in het Nederlands geholpen worden,’’ aldus Ferry.

Dit artikel is gesponsord door TracefyVélovak Stand C124.