Eerste fietsmerken melden zich voor IAA Mobiliteit

Messe München nam vorig jaar het besluit om alle partijen op het gebied van mobiliteit - van fietsen tot auto’s en alles daar tussenin - samen te brengen op de beurs IAA Mobility. De eerste fietsmerken die zich geregistreerd hebben zijn onder andere Specialized, Stromer, Riese & Müller en Qwic.

De complete lijst met fietsmerken die tot op heden definitief zijn, bestaat verder uit: Bergamont, Ca Go, Fixie Inc, GasGas Bicycle, Husqvarna E-Bicycles, R Raymon, Scott, Simplon en Votec. Daarnaast zullen Bio-Hybrid en Mocci aanwezig zijn met hun kettingloze e-bikes. Door de aanwezigheid van vertegenwoordigers uit de auto-industrie zullen ook bekende leveranciers van e-bike aandrijfsystemen Bosch, Brose, Mahle, Valeo en ZF op de beurs present zijn. De beurs wordt gehouden van dinsdag 7 tot en met zondag 12 september in München, net na de Eurobike die van woensdag 1 tot en met zaterdag 4 september is.

360 graden mobiliteitsplatform

Sinds de oprichting in 1897 heeft de IAA een rol gespeeld in de ontwikkeling van de automobiel. Inspelend op de nieuwste trends over hoe mensen zich van A naar B verplaatsen heeft de beursorganisatie besloten de nieuwe IAA Mobility te transformeren van een autoshow in een 360° mobiliteitsplatform. Na 70 jaar in Frankfurt wordt de IAA Mobility dit jaar voor de eerste keer in München gelanceerd.


Dit vind je vast ook interessant:


Focus op consumenten

De beurs heeft een sterke focus op consumenten en verspreid over de binnenstad van München kunnen producten uitgeprobeerd worden. Diverse Direct-to-Consumer merken en grote onlineretailers hebben zich daarom ook als exposant op IAA MOBILITY aangemeld. Voorbeelden hiervan zijn ROSE Bikes en de internetwinkelmerken Fahrrad.de en Bikester.

‘Onder de indruk van innovatief concept beurs’

Heiko Müller, oprichter en directeur van Riese & Müller over hun deelname: “We zijn verheugd om deel uit te maken van de nieuwe IAA Mobility. We waren vooral onder de indruk van het inclusieve en innovatieve concept van de beurs. IAA Mobility is voor ons een belangrijk platform om onze visie en onze producten voor klimaatneutrale mobiliteit aan een internationaal publiek te presenteren.”

Qwic ook van de partij

Taco Anema, CEO en oprichter van Qwic ziet volop kansen op de beurs: “Ons doel is om wereldwijd het meest vooruitstrevende en innovatieve high-premium lifestyle e-bike merk te worden. Een merk dat pioniert in de duurzame mobiliteitsrevolutie, met high performance e-bikes en diensten die de gezondheid en het geluk op wereldwijde schaal verhogen. Wij geloven dat de IAA Mobility het platform is om dit te bereiken.”
Specialized hoopt op de beurs vooral bezoekers haar Turbo e-bikes te laten testen. “Voor ons als premium fietsmerk heeft de IAA dankzij haar nieuwe oriëntatie een geweldig platform gecreëerd om het potentieel van de fiets dichter bij een breed, internationaal publiek te brengen. Als aanjager van innovatie in deze industrie is het vanzelfsprekend dat het tastbaar maken van onze e-bike technologie, en de extra voordelen die dit oplevert voor de maatschappij, ons na aan het hart ligt”, aldus Michael Richter, algemeen directeur Duitsland.

Het artikel gaat verder na het kader.

Vier formats

Van 7 tot 12 september 2021 zal IAA Mobility 2021 vier formats presenteren, te weten Summit (in de beurshallen), Conference (waar de belangrijkste content wordt gedeeld), Open Space (op de bekendste plekken in München) en Blue Lane (test- en verbindingsroute tussen het beurscentrum en het stadscentrum), met als doel bezoekers uit de gehele mobiliteitsbranche bij elkaar te brengen en de mobiliteit van de toekomst te laten zien. De beurs vindt tweejaarlijks plaats.