De illusie van fietstests: trap niet in de cijfers alleen
Helco Timmerman vindt het vreemd dat mensen massaal afgaan op korte indrukken van panelleden van fietstests. "Alsof je een auto zou kiezen op basis van hoe lekker de bekleding ruikt."
Helco Timmerman vindt het vreemd dat mensen massaal afgaan op korte indrukken van panelleden van fietstests. "Alsof je een auto zou kiezen op basis van hoe lekker de bekleding ruikt."
De zoektocht naar de Tweewielerwinkel van het jaar 2026 gaat van start. Jurylid en redacteur Hedwig Berendsen wil alvast één misverstand uit de wereld helpen: het beeld dat alleen grote winkels kunnen winnen, klopt niet.
Regelmatig komt er een seniore e-biker de winkel binnen met de tekst: 'Ik moet een helm.' Een lichte glimlach kan ik dan niet onderdrukken. 'Moet?', vraag ik vriendelijk. 'Ja, mijn kinderen vinden het niet langer veilig dat ik zonder helm op de fiets zit.'
Topdrukte betekent voor Stefanie den Breejen dat ze haar personeel extra goed in de gaten houdt. Want "de personeelscapaciteit in een tweewielerspeciaalzaak is lastig op piekmomenten".
Juryvoorzitter Ferry Smith verheugt zich op het traject van de Tweewielerwinkel van Jaar-verkiezing. Meedoen heeft voor kandidaten meerdere voordelen, schrijft hij.
De landelijke helmencampagne biedt kansen voor de branche, met name op het gebied van design en beleving, schrijft Hedwig Berendsen. "Waar zijn de glow-in-the-dark-effecten of opvallende vormen die je op de skipistes wél ziet?"
Een nieuw kalenderjaar betekent een frisse start, schrijft Stefanie den Breejen. Een moment om te bekijken wat goed ging en welke ontwikkelkansen er liggen.
Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. In deze bijdrage schrijft hij over een bakfiets met een uitschuifbaar laadruimte, die naar behoefte kan worden vergroot of verkleind. Dit maakt de fiets geschikt voor uiteenlopende toepassingen.
De rolverdeling tussen klant, medewerker en winkel blijft altijd een interessante. In deze 'driehoeksverhouding' is het de kunst dat alle drie er beter van worden.
Een haarband gaf alle marketeers dit EK het nakijken. Hoe zorg je eigenlijk voor een goed promotieplan, vraagt columnist Stefanie den Breejen zich af.