Shimano
Binnenkijken bij 5 inspirerende winkels
De rubriek Binnenkijken Bij ging afgelopen maanden langs bij winkels in Gelderland, Overijssel en Drenthe. Daar bleek maar weer hoe breed en divers de tweewielerbranche is.
De rubriek Binnenkijken Bij ging afgelopen maanden langs bij winkels in Gelderland, Overijssel en Drenthe. Daar bleek maar weer hoe breed en divers de tweewielerbranche is.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het helmgebruik binnen tien jaar verhogen naar 25 procent. "Zo hopen we dat veel fietsers ernstig leed bespaart blijft, want hersenletsel kan verstrekkende en levenslange gevolgen hebben", zegt beleidsmedewerker Liselotte van den Berg, verantwoordelijk voor het dossier vrijwillig helmgebruik.
Helco Timmerman vindt het vreemd dat mensen massaal afgaan op korte indrukken van panelleden van fietstests. "Alsof je een auto zou kiezen op basis van hoe lekker de bekleding ruikt."
De meeste winkels haalden dit fietsseizoen weer prachtige nieuwe collecties in huis, zag Ron Haker. En ook het koopgrage publiek leek er zin in te hebben.
De landelijke helmencampagne biedt kansen voor de branche, met name op het gebied van design en beleving, schrijft Hedwig Berendsen. "Waar zijn de glow-in-the-dark-effecten of opvallende vormen die je op de skipistes wél ziet?"
Nog voordat hij helemaal klaar was met zijn opleiding, begon Sil Bakker zijn eigen zaak. De combinatie van techniek en ondernemen ligt hem. "De hele dag hetzelfde doen, dat is niets voor mij."
De stichting Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche verhoogt dit jaar de leverancierscontributie. Na jaren van gelijkblijvende tarieven wordt de bijdrage dit jaar met 10 procent geïndexeerd.
De fietsmerken AXA, Kryptonite en Trelock worden voortaan vanuit één centrale organisatie gedistribueerd. Waar de verkoop tot voor kort per merk georganiseerd was, koos moederbedrijf Allegion voor een gebundelde regionale aanpak.
Deze woensdag begint de landelijke campagne 'Zet 'm op', waarmee de overheid het gebruik van fietshelmen wil stimuleren. Maarten Spanjaart is namens ABUS betrokken. "Laat klanten een helm proberen als ze een e-bike gaan testen."
De Fiets Awards markeren de start van het fietsseizoen. Dit jaar zijn er weer sterke winnaars, met merken die breed verkrijgbaar zijn. Uit cijfers van RAI en BOVAG blijkt dat de vakhandel goed presteert: het gemiddelde aankoopbedrag en het marktaandeel stegen, terwijl de online verkoop daalde. Consumenten kiezen dus steeds vaker voor de fietsvakhandel.
Bezoekers kunnen in het KOGA Experience Center fietsen testen en meer te weten komen over de productie en het vakmanschap achter het merk.