nieuws

Accell zet in op selectieve distributie

Winkel 4834

Accell zet in op selectieve distributie
CEO Accell Group Ton Anbeek en Sten van der Ham, directeur Accell Benelux. Anbeek sprak de intentie uit om marktleider te worden in het midden en hogere segment elektrische fietsen. Foto's Redactie Tweewieler

Accell nodigde op 19 maart haar dealers uit in De Fietser in Ede voor de aftrap van het seizoen; De Première. Op het podium de nieuwe gezichten met CEO Ton Anbeek en Sten van der Ham, directeur Accell Benelux. Anbeek sprak de intentie uit om marktleider te worden in het midden en hogere segment elektrische fietsen. Daarbij moet er ‘gevist worden waar de vis zit’. E-commerce platforms zijn onderdeel van de retailstrategie van Accell Group.

Met een 200 dealers in de zaal en nog een middag- en avondsessie te gaan, blijkt dat de belangstelling voor ‘hoe gaat Accell nu verder?’, groot is. Anbeek sprak van een ‘aangescherpte’ strategie. Die komt er grotendeels op neer dat (voor heel Accell Group) meer ingezet gaat worden op schaalvergroting en efficiency. Dat vertaalt zich voor de collectie bijvoorbeeld door naar minder modellen en meer gestandaardiseerde (en daardoor overzichtelijke) productplatforms. Ook voor de digitale stap biedt meer standaardisering een goede basis.

Geld efficiënter besteden

Bottom line van de boodschap van Anbeek is: het geld moet efficiënter worden besteed. Een van de pijlers van de nieuwe strategie binnen Accell Group zijn de 6 (kern)regio’s die zijn bepaald, waarvan Benelux er een is. Binnen die regio’s worden strategische merken geselecteerd. Het management van de kernregio treedt met 1 gezicht naar buiten in hun verantwoordelijkheid voor de merken.

Focus op nieuwe consument

Om de consument centraal te kunnen zetten, zijn een aantal pijlers bepaald. Dit zijn:

  • Inrichten van digitale e-commerce platforms
  • Experience centers in samenwerking met lokale dealers opzetten en uitbreiden
  • Mobiele fietsservice bieden, om online gekochte fietsen af te leveren en deze te servicen

Met name de focus op e-commerce platforms riep vragen op in de zaal. Maar Anbeek was duidelijk: ‘Een deel van de fietsen wordt inmiddels online aangekocht. Dat deel van de fietsaankopen mist de vakhandel inmiddels. Om hier toch nog aan te verdienen, moeten we de mogelijkheid om online aangekochte fietsen rijklaar af te leveren en het servicetraject hiervoor bij de vakhandel te houden, op alle manieren pakken.’ Nog andere stappen die Accell onderneemt is de integratie van Onderdelen & Accessoires (P&A). De organisatie hiervan gaat van lokaal naar een meer centrale manier van organiseren. De focus op het eigen merk XLC wordt groter.

Selectieve distributie

Met selectieve distributie heeft Accell al ervaring met het merk Batavus. Het creëert prijsrust en voorkomt dat kan worden doorgeleverd aan partijen die geen dealer zijn. Accell gaat ook het onderscheid in premium en reguliere dealers verder vormgeven. Alle dealercontracten worden momenteel gecontroleerd op juistheid van de bedrijfsgegevens. Uiterlijk 1 juni 2018 krijgt iedere dealer een nieuw dealercontract. Menno Visser is aangesteld om onder meer het traject van de selectieve distributie te implementeren.

Lees ook:

Ton van Anbeek van Accell over nieuwe strategie 

Accell scherpt strategie aan na teleurstellend 2017 

Foto's

Reageer op dit artikel