artikel

8 tips voor een goed schappenplan

Winkel Premium 1114

8 tips voor een goed schappenplan

Een goed schappenplan genereert meer omzet. Het komt vaak voor dat consumenten een winkel binnenkomen en niet weten waar ze moeten zoeken omdat het aanbod te groot is of de producten te dicht op elkaar uitgestald hangen. Gevolg: chaos. Niet alleen op het schap aan de muur, maar ook in het hoofd van de klant. Gevolg: een afhaker, en dus gemiste omzet.

Eveline van Acquoij van EvAdvies/Shopper Marketing Consultancy helpt leveranciers van consumentengoederen om meer omzet te behalen uit hun klanten. Heeft de ondernemer zijn schappenplan op orde, dan legt hem dat geen windeieren, aldus Van Acquoij. “Op basis van wat ik in andere branches gezien heb, valt er een omzetstijging te behalen tot maar liefst 50 procent. Dat verschilt uiteraard per branche en of de ondernemer er echt werk van maakt.

Met schappenplan meer omzet halen

Het doel van een schappenplan voor onderdelen en accessoires is uiteraard meer omzet behalen. “Als mensen snel het juiste product vinden, is het ook handig dat ze gestimuleerd worden iets extra’s te kopen. Nog net even die leuke fietsbel meepikken of dat onderhoudsproduct. Presenteer dat dus ook op een opvallende plek in het schap of bij de kassa.” Eveline van Acquoij heeft de volgende tips voor een goed schappenplan:

Tips voor een goed schappenplan

  • Chaos schrikt af.
  • Zorg bij je schappenplan voor duidelijkheid, overzicht en een leuke uitstraling.
  • De kleuren geel en rood zorgen dat een product extra voordelig lijkt.
  • Betrek het personeel bij het plan. Zij moeten immers zorgen dat alles netjes blijft.
  • Presenteer niet alleen op categorie, maar zorg er ook voor dat er niet te veel producten hangen.
  • Hang producten niet te dicht bij elkaar.
  • Producten met hoge marge moeten op ooghoogte hangen.
  • Zorg dat ‘meepakkers’ op een opvallende plek in het schap of bij de kassa liggen.

Lees het volledige artikel in het novembernummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan kunt u het interview teruglezen in het digitale magazine

Reageer op dit artikel