blog

BLOG 15 tips voor meer klanten in je fietsenwinkel

Retailing 1899

Mark van den Broek van Call2Know stuurde een blog met tips om meer klanten naar de winkel te trekken. Hoe krijg ik meer klanten in mijn fietsenwinkel? Fysieke fietsenwinkels hebben in zijn ogen een groot onderscheidend vermogen ten opzichte van online fietsenwinkels. ‘Je kunt je bezoekers je fietsen laten beleven (testen) en de winkels zijn onmisbaar voor reparatie en onderhoud.’

BLOG 15 tips voor meer klanten in je fietsenwinkel
Tip 7: Laat je waardering voor je klanten blijken door ze na hun aankoop nog even een belletje te geven om ze nogmaals te bedanken voor hun aankoop. Foto Shutterstock

De fietsenbranche wordt op dit moment gedomineerd door een aantal grote (online) spelers die stunten met de prijs. Denk bijvoorbeeld aan: fietsenwinkel.nl, fietsonline.com of 123-fietsen.nl. Dit zijn allemaal winkels waar je voordeliger een fiets kunt kopen dan bij de lokale fietsenwinkel om de hoek. In Nederland willen 8 van de 10 consumenten eerst een fiets testen voordat ze hem kopen. Om deze reden zullen er de komende jaren meer online fietsenwinkels de stap maken naar een fysieke winkel.

Verschuiving naar reparatie en onderhoud

Veel kleine en middelgrote fietsenwinkels worstelen met deze situatie en zien de verkoop van nieuwe fietsen ieder jaar teruglopen. De focus van deze winkels verschuift zich steeds meer naar reparatie en onderhoud in plaats van de verkoop van nieuwe fietsen. Toch kun je als lokale fietsenwinkel nog een prima boterham verdienen als je onderscheidend vermogen kunt bieden op service, advies en vertrouwen.

Online aanwezigheid

Ondanks dat je een fysieke winkel hebt, is online aanwezigheid erg belangrijk. We vertellen je nu waarschijnlijk niets nieuws maar toch zijn er veel ondernemers die hier te weinig aandacht aan schenken. Je zult met je tijd mee moeten gaan om te kunnen overleven als lokale ondernemer. Zoals de online winkels de stap maken naar een fysieke winkel, zul jij de stap online moeten zetten om tegengas te kunnen geven.

Tip 1: Google AdWords

Het is belangrijk om als lokale fietsenwinkel zichtbaar te zijn op Google. Relevante zoekwoorden voor een fietsenwinkel in Den Haag zijn bijvoorbeeld:

  • Fietsenmaker Den Haag
  • Fietsenwinkel Den Haag
  • Fiets kopen Den Haag
  • Tweedehands fiets Den Haag
  • Fietsreparatie Den Haag

Je kunt via Google AdWords betaald adverteren op deze zoektermen zodat je bovenaan komt. Als je hiermee aan de slag wilt gaan kun je dit het beste uitbesteden bij een bedrijf of iemand die hier in gespecialiseerd in is. Zij kunnen dit op een professionele manier inrichten voor jouw bedrijf. Een voorbeeld wanneer je zoekt op ‘fietsenwinkel den haag’. In grote steden wordt er meer geadverteerd via Google AdWords dan in kleine dorpen en steden. Vooral in kleine dorpen en steden liggen er  kansen voor fietsenwinkels.

Er zijn ook manieren om organisch (onbetaald) hoger in Google te komen.

Tip 2: Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan

Google biedt je de mogelijkheid om je bedrijf aan te melden. Hiermee word je beter vindbaar wanneer mensen zoeken op termen als ‘fietsenwinkel leiden’ of ‘fietsenmaker leiden’. Daarnaast zien mensen meteen je recensies, openingstijden, adres en telefoonnummer. Als je je bedrijf wilt aanmelden: klik hier

De indeling van deze ranking zoals op de afbeelding te zien is, wordt onder andere bepaald door de volledigheid van het profiel en het aantal recensies. Als je moeite hebt met verzamelen van recensies via Google Mijn Bedrijf kunnen wij je hierbij helpen.

Tip 3: Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Over zoekmachine optimalisatie is al veel geschreven. Hier zullen wij in dit artikel niet te diep op ingaan. De belangrijkste punten zetten we op een rijtje.

Waardevolle en unieke content

Google is gek op waardevolle content. Zorg voor uitgebreide teksten op je website die nuttig zijn voor de bezoekers. Voeg hier relevante afbeeldingen en video’s aan toe die de bezoekers helpen. Deze teksten moeten uniek zijn en niet gekopieerd van de website van een leverancier of andere website.

Design

Bezoekers beslissen binnen 3 seconden of ze op je website blijven of dat ze meteen weer weggaan. Je moet ze binnen deze tijd direct zien te overtuigen. Laat daarom je website maken door een professioneel bedrijf en bespaar hier niet op. Google straft websites af wanneer mensen via Google je website bezoeken en direct weer verlaten. Dit wordt ook wel pogo sticking genoemd.

Linkbuilding

Linkbuilding is het verzamelen van links naar je website. Hoewel dit onderdeel steeds minder belangrijk wordt voor Google heeft het nog steeds waarde. Ons advies is om dit uit te besteden bij een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is voor 1 á 2 uur per maand.

Onpage optimalisatie

Je kunt je website zoekmachine vriendelijk inrichten. Denk hierbij aan de H1, rich markup van je bedrijfsgegevens, de snelheid van je website en de mobielvriendelijkheid van je website. Als je hier zelf geen verstand van hebt kun je dit ook het beste uitbesteden bij een marketingbureau. Deze handeling is in principe éénmalig en is daarom een waardevolle investering.

Tip 4: Wijs je klanten de weg naar je winkel

Bied je bezoekers de mogelijkheid om online een afspraak in te plannen voor een onderhoudsbeurt of voor een adviesgesprek voor een nieuwe fiets. Sommige mensen vinden het fijn als ze kunnen bellen. Vermeld duidelijk het telefoonnummer op je website.

Tip 5: Maak het persoonlijk via social media

Maak gebruik van social media om in contact te blijven met je klanten en mensen die fan zijn van je bedrijf. Als je een klein bedrijf hebt of bent, maak het dan persoonlijk door zelf veel op foto’s of video’s te verschijnen. Probeer op een structurele manier jezelf te profileren op social media. Post bijvoorbeeld twee keer per week iets op Facebook en plaats elke dag een foto op Instagram.

Tip 6: Maak een eigen webshop

Tegenwoordig is er veel software waarmee je eenvoudig je eigen webshop kan beginnen. Ondanks dat je fysieke winkel het belangrijkste is, kan het nuttig zijn om ook je producten online aan te bieden. Zo kunnen mensen in ieder geval je assortiment bekijken voordat ze je winkel bezoeken. Ook hiervoor geldt: doe het goed of doe het niet.

Optimaliseer je service

Op prijs zul je het waarschijnlijk niet meer winnen van de grote online spelers. Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden op service, advies en vertrouwen. We geven je een aantal tips hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten in je winkel.

Tip 7: Bel je klanten na hun aankoop

Laat je waardering voor je klanten blijken door ze na hun aankoop nog even een belletje te geven om ze nogmaals te bedanken voor hun aankoop. Je kunt dan ook meteen vragen wat ze van de service vonden en of ze misschien nog verbeterpunten hebben voor jullie zaak. Doordat je je klanten nabelt voelen ze zich extra gewaardeerd, worden ze loyaler, maken ze meer mond-tot-mondreclame en kom je erachter hoe klanten over je bedrijf denken. Als je het moeilijk vindt om te bellen of als je hier geen tijd voor hebt zou je kunnen overwegen om dit uit te besteden bij ons.

 Tip 8: Snelle service

Wanneer mensen hun fiets langs brengen voor een onderhoudsbeurt is het natuurlijk fijn als ze de fiets weer zo snel mogelijk kunnen ophalen. Breng je klanten op de hoogte wanneer de fiets klaar is. Ons advies is om een belletje te geven of een SMS/WhatsApp bericht. Een e-mail is minder effectief en minder persoonlijk. Daarom raden wij dit af. Soms zien wij fietsenwinkels waar de capaciteit voor het onderhoud te laag is. Dit resulteert in een grote rij fietsen waar nog werk aan verricht moet worden. Als je je wilt onderscheiden moeten de fietsen zo snel mogelijk klaar zijn en er geen wachtrij zijn. Als dit in jouw winkel ook het geval is, overweeg dan om ruimte te maken in je winkel voor extra onderhoud.

Tip 9: Goede koffie

Mensen vinden het heerlijk om een kopje koffie te drinken in een winkel. Serveer geen Senseo koffie maar kwalitatieve koffie. Bijvoorbeeld een apparaat met verse bonen of een Nespresso. Je kan dit in het weekend vervangen voor een biertje of een glas wijn. Als je je bezoekers een drankje aanbiedt, krijg je meteen een heel ander gesprek met deze mensen en voelen ze zich meer op hun gemak. Daarnaast kun je dan zelf ook heerlijk genieten van een lekker bakje koffie.

Tip 10: Organiseer acties en ‘test-dagen

E-bikes zijn de laatste jaren erg populair in de fietsenbranche. Tegenwoordig is 1 op de 3 verkochten fietsen een e-bike. Het is daarom verstandig om af en toe een e-bike testdag te organiseren. Hierbij kunnen mensen die nog geen e-bike hebben alle e-bikes testen om te kijken welke het beste bij ze past.

Andere mogelijkheden zijn fietstochten, onderhoudsworkshops of een fotoactie.

Tip 11: Train jezelf in het verkopen

Verkopen is een kunst en kan veel verschil maken voor je fietsenwinkel. Volg eens een verkooptraining of lees artikelen over verkopen. Er zijn veel technieken die je kunt gebruiken in je fietsenwinkel die een positief effect hebben op je verkoop. Veel mensen denken bij verkopen direct aan agressief verkopen maar dat is niet wat wij bedoelen. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde zinsopbouw of vraagtechnieken die je kunt gebruiken om het gesprek beter op gang te krijgen of de klant beter zijn wensen te laten beschrijven.

Tip 12: Blijf op de hoogte van de nieuwste technieken

De techniek die gebruikt wordt bij e-bikes wordt steeds complexer. Dit vereist training en opleiding van het personeel. Volg trainingen en cursussen om om de hoogte te blijven zodat je je potentiële klanten van de juiste informatie kunt voorzien.

Tip 13: Geef je klanten een cadeautje na hun aankoop

Mensen vinden het geweldig om iets te krijgen na hun aankoop. Geef iets waar de klant wat aan heeft maar waar jij ook wat aan hebt. Enkele voorbeelden:

  • Een sleutelhangers met het logo van jouw bedrijf
  • Een kaartspel met het logo van het bedrijf erop
  • Een kortingsbon van 15% op de volgende aankoop

Tip 14: Werk samen met online winkels

Online fietsenwinkels worstelen met het probleem van service, onderhoud en garantie. Als lokale ondernemer kun je hier extra omzet mee genereren door een samenwerking aan te gaan. Voor sommige merken moet je een officieel erkende dealer zijn voordat je reparaties mag uitvoeren die onder de garantie vallen. Op dit punt is er veel verdeeldheid in Nederland en zijn er twee kampen:

Kamp 1

Het eerste kamp accepteert geen fietsen voor service of onderhoud wanneer ze ergens anders gekocht zijn. Wanneer hier iemand binnenstapt met een fiets die online is gekocht worden ze vriendelijk verzocht naar een andere winkel te gaan. Deze mensen zullen geen goed woord voor je overhebben en zijn in potentie mensen die een negatieve recensie plaatsen over je winkel op internet. Fietsenwinkels in kamp één zijn vaak de wat oudere en conservatieve fietsenwinkels waar weinig vernieuwing plaatsvindt. In iedere plaats heb je wel één of meerdere fietsenwinkels met deze opvatting.

Kamp 2

Het tweede kamp accepteert de markt zoals hij veranderd is en repareert alle fietsen. Dit zijn vaak fietsenwinkels waar jonge ondernemers aan het roer staan of fietsenwinkels die wél met hun tijd meegaan. In onze beleving zijn dit de winkels die uiteindelijk aan het langste eind zullen trekken. Doordat je deze opvatting hebt, is er meer reuring in de zaak en heb je toch wat extra omzet door klanten van ‘buitenaf’.

Ons advies is om in kamp twee te gaan zitten en de online winkels zelf actief te benaderen voor een samenwerking.

Tip 15: Analyseer je assortiment

Het aanbod aan fietsen is enorm in Nederland wat bij consumenten zorgt voor keuzestress. Je zou kunnen zeggen dat consumenten behoefte hebben aan meer duidelijkheid en eenvoud. Fietsfabrikanten kiezen daarom steeds meer voor doorlopende modellen en stappen af van jaarcollecties. Kies voor jouw assortiment de fietsen die passen bij jouw doelgroep met variatie.

Consumenten zijn niet merktrouw als het gaat om fietsen. Slechts 1 op de 4 heeft voorkeur voor een bepaald merk. 2 van de 3 fietsen die verkocht worden zijn van een ‘bekend merk’ en 1 op de 3 van een ‘onbekend’ merk. Kies daarom voor een mix van bekende merken met wat onbekendere merken.

Conclusie

Kleine en middelgrote fietsenwinkels staan voor een grote uitdaging. De verkoop van fietsen in winkels wordt steeds minder en de focus verschuift zich naar reparatie en onderhoud. Als ondernemer zul je een aantal belangrijke beslissingen moeten nemen betreft je online aanwezigheid en service die je gaat bieden aan je (potentiële) klanten.

Heb jij tips of heb je een opmerking? Laat het ons weten in een reactie.

Reageer op dit artikel