Alles over Omnichannel

Shimano start direct-to-consumer pilot voor kleding en schoenen

Shimano start direct-to-consumer pilot voor kleding en schoenen

Vanaf september start Shimano, in samenwerking met retailers, een direct-to-consumer pilot. Hiermee wil Shimano inspelen op de veranderende behoeften van consument en retailer. Voor retailers is het grootste voordeel dat er geen enorme winkelvoorraad nodig is en het voorraadrisico afneemt.

Door de wereldwijde economie die sneller verandert dan verwacht en de snelle veranderingen binnen de fietswereld, zal de reorganisatie het merk volgens Specialized de mogelijkheden geven om adaptief te zijn en te blijven investeren in innovatie.

Woest Sport zwaait Specialized uit

Staken verschillende dealers na het bekend worden van de nieuwe strategie van Specialized - online verkoop rechtstreeks aan consumenten - hun ongenoegen niet onder stoelen of banken, de gevolgen ebben nog steeds na. Gisteren zegde ook sportieve specialist Woest in Borculo Specialized vaarwel.

Vanuit het magazijn worden de zeven servicepunten, vier superstores en de webwinkel beleverd.

Nieuwe Mantel-DC: plek voor 50.000 fietsen en miljoen parts

Mantel realiseerde op bedrijventerrein Park15 in het Gelderse Oosterhout een distributiecentrum met plek voor 50.000 fietsen en een miljoen onderdelen. In het DC wordt niet alleen opgeslagen en orders gepickt, maar vindt ook de afmontage van fietsen plaats.

In zijn blogs geeft Helco Timmerman, eigenaar van 33 tweewielers en Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche.

Je leverancier als grootste concurrent | BLOG Helco Timmerman

Specialized gaat consumenten rechtstreeks via de eigen site bedienen, buiten de dealer om. Rider first heet de strategie. Helco Timmerman ziet dat de Amerikanen hiermee zichzelf in de voet schieten: de bestaande klant van het merk wordt de dupe van de nieuwe koers.

Grootste Duitse conceptstore verruilt Specialized voor Giant

Grootste Duitse conceptstore verruilt Specialized voor Giant

De keuze van Specialized om rechtstreeks aan consumenten te gaan verkopen maakt dat dealers not amused zijn en soms ook hun relatie met het Amerikaanse bedrijf heroverwegen. In Duitsland zet Alpha Bikes, naar verluidt de grootste conceptstore van het land, een punt achter de samenwerking. Ze gaat nu verder met Giant.

De uitlevering van de fietsen blijft door de dealer gebeuren. (foto: Marcel van Hoorn)

Trek Benelux gaat online fietsen verkopen

Trek gaat online haar Trek- en Electra-fietsen verkopen aan Nederlandse consumenten. Uitlevering gebeurt vervolgens via het dealerkanaal. Dealers ontvangen bijna de volledige marge.

Online fietsverkoop Specialized zet kwaad bloed bij dealers

Online fietsverkoop Specialized zet kwaad bloed bij dealers

Dat Specialized uitgerekend nú met directe verkoop aan consumenten start, is bij een groot deel van het retailnetwerk in het verkeerde keelgat geschoten. Dat blijkt uit een rondgang langs circa twintig in grootte variërende Specialized-aanbieders in Nederland en Vlaanderen. Ze zijn daarnaast ontzet over het feit dat de fabrikant online fietsen levert die de dealer niet kan krijgen.

Door de wereldwijde economie die sneller verandert dan verwacht en de snelle veranderingen binnen de fietswereld, zal de reorganisatie het merk volgens Specialized de mogelijkheden geven om adaptief te zijn en te blijven investeren in innovatie. (foto Koos Groenewold)

Specialized gaat rechtstreeks aan consumenten verkopen. Waarom (nu)?

Dát Specialized haar (sportieve) fietsen en e-bikes via het online kanaal rechtstreeks aan consumenten zou gaan verkopen, was te verwachten met de introductie van de Integrated Market Place in 2019. De vraag was meer wannéér gaat het Amerikaanse merk dit doen en waarom dán? Koos de Boer van Specialized Europe vertelt waarom juist nu het moment daar is.

Juncker: voor 21.30 uur besteld, volgende dag geleverd

Juncker: voor 21.30 uur besteld, volgende dag geleverd

Juncker Bike Parts legt de servicelat aanzienlijk hoger. Voor een groot deel van haar dealers is het sinds begin maart mogelijk om tot 21.30 uur bestellingen te doen. Deze worden dezelfde dag uitgestuurd. De ruimere, aantrekkelijkere besteltijden zijn mogelijk door een efficiëntere en slimmere werkwijze achter de schermen bij Juncker Bike Parts, dat op piekdagen negenduizend pakketten verwerkt.

Specialized komt met omni-channel concept

Specialized komt met omni-channel concept

Specialized wil het favoriete merk van de veeleisende rijder zijn. In dat kader rolt het bedrijf een omni-channel concept - de Integrated Market Place - uit voor Nederland en België. Hiermee wordt de brug geslagen tussen digitale en fysieke retail, zodat klanten zowel online als offline naadloos hun weg binnen Specialized en haar dealerorganisatie kunnen vinden.