Fietsersbond wil miljardeninvestering voor veiligere fietspaden
Veel fietsroutes in Nederland zijn nog onveilig. Fietsers lopen op gemengde wegen en te smalle fietspaden bijvoorbeeld meer gevaar.
Veel fietsroutes in Nederland zijn nog onveilig. Fietsers lopen op gemengde wegen en te smalle fietspaden bijvoorbeeld meer gevaar.
In de aanloop naar de verkiezing bestudeerde De Fietsersbond de verkiezingsprogramma's van politieke partijen én ze vroegen de partijen te reageren op elf stellingen over hun plannen voor de fiets. De programma's van Bij1, ChristenUnie, D66, GroenLinks-Pvda en Partij voor de Dieren zijn volgens de bond het meest fietsvriendelijk.
De Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond pleit voor een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op het fietspad. De afgelopen maand deed de bond, volgens een artikel in Het Parool, 2.000 metingen. Daaruit blijkt dat er gevaarlijke snelheidsverschillen zijn op de Amsterdamse fietspaden, met name door opgevoerde e-bikes.
Nederlanders zijn veel meer gaan fietsen in coronatijd. Maar hoe houden we die stijging vast? En hoe houden we het op de steeds drukker wordende fietspaden veilig? De Fietsersbond en de provincie Zuid-Holland geven hun visie. "De fiets is geen linkse hobby meer, maar een verstandige investering geworden. Het rijk is aan zet om in de fiets(infrastructuur) te investeren."
Dit najaar neemt directeur Saskia Kluit na elf jaar afscheid van de Fietsersbond. Dat heeft zij bestuur, medewerkers en vrijwilligers laten weten. De organisatie gaat de komende maanden op zoek naar een opvolger.
De intrede van de wintertijd is traditioneel hét uitgelezen moment om aandacht te vragen voor fietsverlichting. Je kunt zelf meedoen aan de campagne 'Ik Val Op' door gratis campagnematerialen te downloaden.
De Fietsersbond staat achter de maatregel dat fietsers vanaf 1 juli geen telefoon meer vast mogen houden op de fiets. "De mobiele telefoon moet namelijk zoveel mogelijk uit het verkeer verdwijnen", zo geeft de Fietsersbond aan.
In het nieuws vanmorgen: de politie zou meer moeten controleren op opgevoerde e-bikes. Uit een artikel in De Telegraaf blijkt dat de fietsenbranche en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zich zorgen maken over het opvoeren van elektrische fietsen tot snelheden ruim boven de 50 km per uur.
De Fietsersbond laat ook op tweewieler.nl van zich horen! Saskia Kluit, directeur Fietsersbond, gaat bloggen over de speerpunten van de Fietsersbond.
Fietsen is weer veiliger geworden, zegt de Fietsersbond. Maar op gebied van infrastructuur is een inhaalslag te maken, met name voor de oudere fietser.