Met nieuwe eigenaar zet AGU stap richting financieel gezonde toekomst
AGU lijkt gered. Het Alkmaarse bedrijf wisselt binnenkort van eigenaar en krijgt zo de financiële middelen die nodig zijn om schuldeisers af te betalen.
AGU lijkt gered. Het Alkmaarse bedrijf wisselt binnenkort van eigenaar en krijgt zo de financiële middelen die nodig zijn om schuldeisers af te betalen.
In het Belgische Zwijndrecht was in april 2013 de start van VAB-Fietsbijstand. Na de start tien jaar geleden rekenen immers meer dan 200.000 fietsen op VAB pechverhelping. Grootste probleem blijft bandenpech, vaak te wijten aan gebrekkige fietspaden. VAB roept de overheid dan ook op om extra te investeren in fietsinfrastructuur.
Na twee jaar van torenhoge containertarieven, beperkte capaciteit en megawinsten voor rederijen, is de markt van de containervaart drastisch veranderd. Betaalden we op het hoogtepunt van de crisis ruim 15.000 euro, inmiddels ligt de prijs onder de 4.000 euro. En de daling zet door.
Wie-o-wie kan Helco vertellen welke fiets hij geleverd krijgt? En wanneer gaat die komen? En wie weet wat de gevolgen van de huidige torenhoge inflatie gaan zijn. Kortom: wie heeft er een goede glazen bol?
Helco Timmerman had dit jaar maar liefst drie weken vakantie. Hij geeft collega's nadrukkelijk mee dat een goede reset belangrijk is om de batterij weer op te laden.
Nog nooit waren de omzetten in de tweewielerbranche zo goed als in de afgelopen twee jaar. Desondanks besloten meerdere ondernemers een punt achter hun bedrijf te zetten. Omdat ze (te) moe zijn van het feit dat ze geen personeel kunnen vinden, leverproblemen elke dag door het hoofd spoken, er geen opvolging is, er dag en nacht moet worden gewerkt. Voor Jan van Leeuwen van Van Leeuwen Tweewielers in Schiedam was het gebrek aan personeel het absolute struikelblok.
De enorme groei die de industrie de afgelopen twee jaar doormaakte zorgde ervoor dat het voorraadbeheer een bijna onmogelijke opgave is geworden. Zo is de levertijd van frames opgelopen van drie maanden naar soms wel anderhalf jaar. Het logistieke proces is hierdoor belangrijker dan ooit voor fietsfabrikanten.
Door de strenge lockdown in Shanghai staat Bafang - gevestigd in het nabij gelegen Suzhou - voor diverse uitdagingen: een tekort aan grondstoffen, moeilijkheden in de logistiek en grote vertragingen bij de bevoorrading in gebieden die met corona te maken hebben. Maar ook de export naar landen overzee is een uitdaging.
Normaal gesproken ben ik een tamelijk positieve zeurkous die soms net even anders denkt dan andere positieve mensen. Maar nu aan het begin van een zeer waarschijnlijk prachtig en zonnig nieuw seizoen waar iedereen verlangend naar uitkijkt, raak zelfs ík overvallen door sombere gedachten.
In een openhartig gesprek sprak Davide Campagnolo zich uit over de moeilijkheden, uitdagingen en kansen die zijn merken, maar ook de fietsindustrie in het algemeen, moet overwinnen. "Grondstoffen en onderdelen zijn niet leverbaar, assembleurs vragen ons later te leveren... Het is bijzonder moeilijk te voorspellen waar de huidige situatie toe zal leiden."