artikel

Marco Kristalijn: ‘Ik mis de vertegenwoordiger’

Ondernemen 3513

Marco Kristalijn: ‘Ik mis de vertegenwoordiger’
Marco Kristalijn stelt dat het heel belangrijk is om met een vertegenwoordiger samen te werken. "Daarop zoeken we nu juist onze partners uit. Prijs is niet altijd het belangrijkste, het gaat ook om service en garantie."

Marco Kristallijn (46) verruilde Agu voor een eigen winkel. Wat hem sindsdien opvalt is dat de afstand tussen de dealer en de leverancier groeit. “Ik mis de rol vertegenwoordiger. Ik zie ze te weinig en ze zijn niet meer adviserend.”

Negen jaar lang was Marco Kristalijn (46) rayonmanager textiel bij Agu, daarna vier jaar verantwoordelijk voor de binnen- en de buitendienst in West-Nederland. “Maar ik wilde altijd al ondernemer worden, met een consument praten is het leukste dat er is. En dat mag ik nu elke dag doen.”

Afkomstig uit de supermarktwereld

“Voor mijn Agu-periode werkte ik in een supermarkt waar alles geautomatiseerd was en we met schappenplannen werkten. Met de overstap naar de fietsenbranche ging ik een paar stappen terug in de tijd”, vertelt Marco Kristalijn. “Op gegeven moment ga je dan zaken zelf bedenken. En dan vooral de schappenplannen om duidelijke, overzichtelijke presentaties te krijgen. Verkopen kunnen de meesten wel, maar aan het onderhouden van een winkel werd bijna geen aandacht gegeven. Dat is het grote verschil tussen een fietsenmaker en een ondernemer.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Met een consument praten is voor Marco het leukste dat er is. “Een klant wil zijn verhaal kwijt en vaak hoeft het niet eens over fietsen te gaan.”

Al acht jaar ondernemer, inmiddels twee winkels

Inmiddels heeft Kristalijn acht jaar een winkel in Zierikzee. Sinds april runt zijn vrouw Lucienne met team een tweede winkel in Burgh-Haamstede. “In 2012 nam ik de winkel van Jan de Jonge in Zierikzee over. Omdat ik altijd al zelfstandig ondernemer wilde worden. Als vertegenwoordiger heb ik veel geleerd over hoe je een groep aanstuurt. Maar ik had ook een goed contact met key-accounts, zoals Hans de Bruin en John Vader. Zij waren altijd op de toekomst gericht: kijken naar presentaties en naar beleving, vragen stellen aan de consument.”

Het artikel gaat verder na het kader.

 

Ondernemer worden is de beste stap ooit geweest

Kristalijn was toe aan een nieuwe uitdaging. “Bij Agu moest ik werken binnen de lijnen van het bedrijf. Maar ik ben best eigenwijs. Achteraf kan ik gerust stellen dat de stap om ondernemer te worden de beste stap ooit is geweest. Elke dag is anders, er liggen voldoende kansen en uitdagingen. Helemaal nu we de tweede winkel hebben waar we veel fietsverhuur doen; dat is interessant.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Marco Kristalijn: “Ik zie de vertegenwoordiger te weinig en mis het advies van hem of haar.”

Winkelier moet bovenop ontwikkelingen zitten

“In de afgelopen acht jaar is veel meer geautomatiseerd, denk maar aan social media en e-mailverkeer.” Kristalijn vindt dat je daar als detaillist bovenop moeten zitten. “Het is je directe contact met je consument. Vroeger kwam de consument naar je winkel toe, nu moet je zelf actief zijn.” Daarvoor organiseert het team van Marco workshops, clinics, fietstochten en houden ze een jaarlijkse fietsshow.

De vertegenwoordiger is niet meer adviserend. Ik mis hem

“De markt is nog sneller veranderd met de mogelijkheid om elke dag te bestellen. Maar ik mis wel de rol van de vertegenwoordiger. Ik zie ze te weinig en ze zijn niet meer adviserend.” Hij denkt dat dit komt omdat de rayons groter zijn geworden, waardoor minder mensen op de weg zitten. “Soms kom ik er pas na maanden achter dat er een nieuw product is. Een vertegenwoordiger kan een dealer gefilterd informatie geven en nieuwe producten laten zien die voor hem interessant zijn.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Kristalijn heeft inmiddels twee winkels in het Zeeuwse.

Mindere relatie met leverancier heeft gevolgen

Volgens Marco Kristalijn betekent het verminderde contact met de leverancier ook dat merken sneller ingewisseld worden, omdat de relatie minder is. “Bij de opening van onze tweede winkel namen maar een paar leveranciers contact met ons op, terwijl veel van hen het bericht op social media hadden gelezen en zelfs leuk vonden. Ik had de volgende dag absoluut op de stoep gestaan.”
“Ondernemer zijn is het leukste dat er is. Bovendien verandert de markt continu dus je bent nooit klaar.” En je ervaring? “Je moet gewoon doen. Toen we de winkel net over hadden genomen, kwam een klant binnen met een vraag over een elektrische fiets. Ik wist niet eens hoe het display aan moest. Ik heb veel geleerd door uit te zoeken, te lezen en te vragen. Want als de interesse er is, dan gaat het vanzelf.”


Tim Dral maakte de overstap van de winkel naar de leverancier. Benieuwd naar zijn verhaal?

 

Reageer op dit artikel