artikel

10 tips voor blije en trouwe klanten

Ondernemen Premium 972

10 tips voor blije en trouwe klanten

Hoe maak je commercieel gezien het verschil met je winkel? Simpel! Door je klanten blij en daarmee loyaal aan je bedrijf te maken. Doe je voordeel met deze tien tips van Chantal Riedeman van Shopology. Je kunt ze vandaag al toepassen.

1. Praat niet over de fiets maar wees oprecht geïnteresseerd in de wensen van de klant. Bekijk het verkoopproces vanuit klant-perspectief, ga in zijn of haar schoenen staan.

2. Benoem een ‘Chef Begroeten’ die met iedere klant oogcontact maakt. Dan voelt de klant zich gezien en weet hij of zij dat er zo iemand komt om te adviseren.

3. Zorg dat op social media 10 procent van de informatie gaat over de fiets en 90 procent over fietsplezier: geef tips voor mooie fietsroutes, koffiestops en bezienswaardigheden onderweg. En stel vragen aan de klant, zoek de interactie op. Daar worden mensen blij van.

Nog veel meer praktische tips!

Nog veel meer praktische tips!

4. Hanteer de 5 seconden-regel: schudt iedere fiets die ter reparatie gebracht wordt 5 seconden door elkaar. De klant weet nu dat je ook naar andere mankementen speurt en dus actief meedenkt.

5. In de instore presentatie en communicatie: weet je wat de hotspots in de winkel zijn? Staan de belangrijkste producten op die plek? Staat de juiste informatie op het prijskaartje, wordt er niet te veel vakjargon gebruikt of te veel technische informatie gegeven?

6. Zorg voor klantenbinding met fietsgerelateerde activiteiten. Organiseer bijvoorbeeld regelmatig een fietstocht vanaf je winkel. Of ga fietsen met je 50 leukste klanten, neem ze mee op avontuur. Een mogelijkheid is ook een slalom-fietswedstrijd voor kinderen tussen 4 en 6 jaar. En geef kinderen die zonder zijwieltjes kunnen fietsen een certificaat.

7. Kijk eens van een afstand naar je eigen communicatie. Wat vind je er als leek van? Heeft de communicatie in de winkel en online waarde voor je klant (dáár gaat het om!) of wil je vooral je bedrijf verkopen? Begrijpt je klant wat er staat en inspireert het je klant? En is het anders dan de communicatie van de concurrentie?

8. Bedenk dat mensen maar één keer per vijf tot tien jaar een fiets kopen, zij zijn geen kenners, geen expert zoals jij. Dus spreek niet over wattage of bereik, maar vertel dat ze met deze fiets van Amsterdam naar Alkmaar kunnen fietsen.

9. Vraag door bij klanten. Wat is de vraag achter de vraag. Wat heeft de klant écht nodig, wat is zijn of haar behoefte? Als je daarin kunt voorzien, maak je klanten heel blij en trouw aan je bedrijf.

10. Je mensen moeten het verschil maken. Timing, houding en gezichtsuitdrukking zijn essentieel. Investeer tijd, geld en energie in je mensen zodat ze elke dag nog beter en effectiever kunnen communiceren met de klant.


Je bent hierin ook vast geïnteresseerd:

 

 

Reageer op dit artikel