artikel

Chantal Riedeman: je verkoopt geen fietsen maar FIETSPLEZIER!

Ondernemen 3322

Chantal Riedeman: je verkoopt geen fietsen maar FIETSPLEZIER!
Chantal Riedeman: "Als je wilt dat je mensen beter worden, moet je ze gericht trainen."

Chantal Riedeman van Shopology is geen onbekende in onze branche. Ze geeft gerichte adviezen, maar deelt ook eerlijk en open heer ervaringen als consument. Haar bezoek aan een fietsenzaak verliep onlangs allesbehalve vlekkeloos. “Ik werd genegeerd bij het betreden van de winkel en er werd niet gekeken naar wat ik nu echt nodig had. Deze ondernemer snapte absoluut niet dat je meer omzet haalt met trouwe en blije klanten.”

“Daar kom ik dus nooit meer terug als klant. Ik voelde me niet gezien, ze waren totaal niet in mij als klant geïnteresseerd. En dat is zo jammer. Ondernemers in de fietsenbranche realiseren zich vaak niet dat ze geen fietsen maar FIETSPLEZIER verkopen. Het plezier om op de fiets naar de kroeg te gaan of met de kinderen naar het strand”, aldus Chantal Riedeman.

Doe één ding heel goed: de klant centraal stellen!

Om je als winkel te onderscheiden is het belangrijk de klant centraal te stellen: “Dit seizoen kun je als ondernemer heel makkelijk het verschil maken, zonder al te veel kosten. Je kunt direct meer omzet realiseren en tegelijk zorgen voor blije en trouwe klanten. Je hoeft maar een ding goed te doen; namelijk je klant écht centraal stellen. Niet je product of dienst. Bekijk alles vanuit zijn of haar perspectief, ga letterlijk in zijn of haar schoenen staan.”

Het artikel gaat verder onder het kader.

Tips voor een perfecte communicatie met je klant

1. Praat niet over de fiets maar wees oprecht geïnteresseerd in de wensen van de klant.

2. Benoem een ‘Chef Begroeten’ die met iedere klant oogcontact maakt, zodat elke klant zich gezien voelt.

3. Zorg dat op social media 10 procent van de informatie gaat over de fiets en 90 procent over fietsplezier: geef tips voor mooie fietsroutes, waar kun je stoppen voor koffie? En stel vragen aan de klant.

4. In de instore communicatie: staat de juiste informatie op het prijskaartje, wordt er niet te veel vakjargon gebruikt of te veel technische informatie?

5. Hanteer de 5 seconden-regel: schudt iedere fiets die ter reparatie gebracht wordt 5 seconden en kijk of er mankementen zijn.

6. In de instore presentatie: weet je wat de hotspots in de winkel zijn? Staan de belangrijkste producten op die plek?

7. Zorg voor klantenbinding, bijvoorbeeld:
– Organiseer regelmatig een fietstocht vanaf je winkel.
– Ga fietsen met je 50 leukste klanten, neem ze mee op avontuur
– Houd een slalom-fietswedstrijd voor kinderen tussen 4 en 6 jaar
– Geef kinderen die zonder zijwieltjes kunnen fietsen een certificaat

 

Spreek niet over wattage of bereik, spreek begrijpelijke taal

Een goede communicatie is daarbij cruciaal: “Kijk eens van een afstand naar je eigen communicatie. Wat vind je er als leek van? Bedenk daarbij dat mensen maar één keer per vijf tot tien jaar een fiets kopen, zij zijn geen kenners. De massa heeft zich hooguit een beetje verdiept, maar is geen expert net als jij. Dus spreek niet over wattage of bereik. Die technische aspecten interesseren klanten niet, wel of ze ermee van Amsterdam naar Alkmaar kunnen fietsen, wat ze voor leuke dingen met de fiets kunnen doen.”

Vraag naar de vraag achter de vraag

DOWNLOAD nog meer tips die je omzet verhogen

DOWNLOAD nog meer tips die je omzet verhogen

“Wat heeft de klant echt nodig, wat is zijn of haar behoefte? Als we teruggaan naar mijn ervaring in de fietsenzaak: ik kwam om een fietsstoeltje te laten monteren, maar ze keken totaal niet of mijn fiets wel veilig genoeg was om twee kinderen op te vervoeren. Misschien had ik wel een nieuw zadel nodig of waren de spaken niet goed?”

Het is ook belangrijk om te kijken hoe er in de winkel en online gecommuniceerd wordt: “Heeft de communicatie in de winkel en online waarde voor jouw klant of wil je vooral je bedrijf verkopen? Begrijpt je klant wat er staat en inspireert het je klant? En is het anders dan de communicatie van de concurrentie?”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Train je personeel om de communicatie te verbeteren

Volgens Chantal is het ook belangrijk je personeel goed en regelmatig te trainen: “Als je echt je concurrentie achter je wil laten, hoef je alleen maar te zorgen dat jouw mensen het verschil maken. Misschien met kleine aanpassingen en veranderingen in hun non-verbale communicatie, Timing, houding, gezichtsuitdrukking en dergelijke kunnen een wereld van verschil maken. Hierbij gaat het er weer over welk gevoel hun houding en gedrag de ander geven. Mensen kopen van mensen. Jouw team is dus je aller-allergrootste kapitaal.”

Je traint niet omdat je slecht bent, maar om nog beter te worden

Chantal: “Ik verbaas me erover dat medewerkers hooguit één keer per jaar een verkooptraining volgen. Men wil wel in hun vrije tijd intensief trainen voor de Amstel Gold Race, maar niet voor de belangrijke wedstrijd die je met elkaar elke dag speelt. En, onthoud goed, je traint niet omdat je slecht bent, je traint – net als topsporters nog steeds elke dag uren trainen!! – om nog beter te worden. Als je wilt dat je team het verschil maakt, moet je ze daarin wél helpen. Investeer tijd, geld en energie om te zorgen dat zij net als topsporters elke dag nog beter en effectiever verbaal en non-verbaal kunnen communiceren met hun klanten.”


Lees hoe deze ondernemers daadwerkelijk fietsplezier verkopen:

 

 

Reageer op dit artikel