artikel

Binnenkijken bij Hopmans Fietsgigant in Bergen op Zoom

Ondernemen 3378

Met een winkel van 2.700 vierkante meter is Hopmans een begrip voor de sportieve fietser. In het monumentale pand vind je een grote collectie kleding, scherp geprijsde fietsen en slijtagedelen. Patrick van Dessel nam de winkel over van zijn vader. “Er zijn veel mensen die weten dat we goedkoop zijn, maar er zijn er ook die binnenkomen voor de ruime keuze of omdat we direct kunnen leveren.”

Binnenkijken bij Hopmans Fietsgigant in Bergen op Zoom
“Uit onderzoek bleek dat onze fysieke winkel bij klanten in trek blijft.”

“In 2016 hebben we een bewuste keuze gemaakt. We besloten op deze locatie te blijven en duurzaam te groeien. Daarbij moeten we mensen hebben met passie voor het product. En eerlijk zijn, want dat verwacht je klant.” In dat jaar is flink in de winkel geïnvesteerd, waarbij het monumentale pand en de begane grond flink werden aangepakt. Eigenaar Patrick van Dessel: “Dat kostte veel tijd en energie. Van het bouwproces hebben we nog een paar naweeën. Zo lagen de draadbanden op de derde verdieping, maar dit zijn tegenwoordig allemaal vouwbanden geworden. Dat moet anders. Net zoals de overjarige kleding op de eerste verdieping, die gaat straks weg. En er zijn zaken waar je in moet investeren. We hadden twee paskamers, dat was niet genoeg. Dit zijn er nu vijf geworden, maar soms nog steeds niet genoeg. En we hebben een nieuwe airco en klimaatbeheersing. Daardoor merken we dat de bezoektijd toeneemt.”

Fysieke groei Hopmans Fietsgigant

“We waren bezig met een groeiproces en daar kwam online bij. Op onze huidige locatie konden we niet verder groeien. Het was mooi geweest als we alles op één plek zouden hebben. Daarmee zijn we toen aan de slag gegaan. We hebben acht locaties bij de gemeente aangedragen, maar naar het buitengebied mochten we niet vanwege het ontbreken van de detailhandelsbestemming. Dat was een domper en toen kwam de crisis er ook nog overheen. Toch hebben we die gevoelsmatig niet gehad. Heel het land riep crisis, maar het is meer een gevoel.”

Hopmans Fietsgigant

“We stelden ons daarna de vraag: moeten we nog meer vierkante meters hebben? Uit eigen onderzoek naar onze locatie bleek dat onze fysieke winkel bij klanten in trek blijft. De combinatie met de binnenstad vinden ze fijn. En onze internetactiviteiten zouden ook in het externe magazijn met kantoor kunnen, met daarin de voorraad en de juiste mensen erop. Maar dat is lastig, want ik vind dat personeel ook met klanten moet spreken. Het voordeel van een fysieke winkel is dat je kunt communiceren, online is dat lastiger. Eigenlijk wil ik dit kunstje zo goed mogelijk blijven doen. En dat kan op deze locatie.”

Facts

  • Vestigingsplaats: Bergen op Zoom
  • Ondernemer: Patrick van Dessel
  • Winkeloppervlak: 2.700 m2
  • Werkplaatsoppervlak: 150 m2
  • Magazijnsoppervlak: 1.500 m2
  • Aantal medewerkers: 12 fulltime, 6 parttime
  • Locatie: centrum

Naam en historie

De naam Hopmans komt van de eerste man van Patrick zijn oma. Zij bleef achter na het overlijden van haar man, die Hopmans heette. Hij had een winkel in naaimachines en fietsen. “Mijn oma is toen opnieuw getrouwd met Van Dessel. Mijn vader was eigenlijk hun liefdesbaby. Begin jaren ’60 begon hij op deze locatie met tien vierkante meter.”

Vol bewondering en met een Brabantse tongval: “Die heeft wat uit z’n sodemieter getrokken. Hij deed er brommers en Florett, maar ook gewone fietsen. Toen de helmen bij de brommers verplicht werden ging hij die ook verkopen. De winkel werd groter, hij deed meer volume. In de jaren ’70 verkocht hij zijn eerste racefiets. Door het succes van de Raleigh-ploeg kreeg hij meer vraag. En vanuit Italië kwam een evolutie in kleding, de eerste lycra fietsbroeken werden geïntroduceerd.” Van Dessel haalde de eerste 25 stuks uit Italië, het was een periode waarin mensen wel wat te besteden hadden. “Italië was trendsettend met functionaliteit, en later kwam daar ook het modieuze aspect bij. Daarna kwam de tijd van de Belgen, met Decca en Vermarc als bekende namen. Eigenlijk is er nu sprake van een overkill aan aanbod. Aan de andere kant: het golfen is klaar, nu stappen we met z’n allen op de fiets.”

Hopmans Fietsgigant

Prijsbeleid

Hopmans staat bekend om zijn scherpe aanbiedingen, ook tijdens de traditionele Kerstshow. Van Dessel: “We zijn gestart als prijsvechter. De Kerstshow was een prachtig middel, maar toen was er nog geen internet. Het was een paar weken knallen, we haalden onze marge op de aanverwante verkoop. Nu hebben we door internet het hele jaar Kerstshow. Natuurlijk is de prijs voor onze klanten belangrijk, maar we willen onze servicegraad op het niveau van de adviesprijs geven. We hebben ook klanten die helemaal niet weten dat ze goedkoop uit zijn. Dan vragen ze om korting bij de kassa, terwijl ze al enorm veel voordeel in hun mandje hebben liggen. En er zijn veel mensen die weten dat we goedkoop zijn, maar ook binnenkomen voor de ruime keuze en het feit dat we direct kunnen leveren.”

Distributie en macht

Van Dessel ziet dat steeds meer fabrikanten met hun prijspolicy bezig zijn. “Als ik iets extreem scherp kan inkopen, dan kan ik het ook scherp verkopen. Maar het is bizar dat je in onze branche bij zes kanalen SRAM kunt kopen. Of neem het merk Nalini. Dat wordt door vier distributeurs in de Benelux verkocht. Dus de enige vraag die je dan stelt is: wat kosten honderd zwarte broeken bij jou?” Toch merkt Van Dessel een kentering bij de leveranciers. Hij ziet dat merken kiezen voor minder kanalen. “Castelli bijvoorbeeld heeft maar één distributeur voor de Benelux.”

Hopmans Fietsgigant

En er komen alleen maar concurrenten bij. Sommige fabrikanten proberen het met fietskleding, zoals Adidas en Nike. “Het is ze niet gelukt. Terwijl de gerenommeerde kledingmerken het goed blijven doen, krijgen ze concurrentie van fietsmerken zoals Specialized, Trek en Cube. Zij verplichten om naast fietsen ook kleding te verkopen.” De strategie om met korting helmen bij wielen in te kopen ziet hij steeds minder. “De grote jongens willen singlebrandstores, ze zijn hierop al aan het voorsorteren. Specialized en Trek kunnen de fietsers volledig aankleden.” Van Dessel kijkt kritisch naar deze ontwikkelingen. Volgens hem is de fietsenbranche lastig te vatten voor hoogopgeleiden met hun ervaring en scholing buiten de branche. “Ik zie regelmatig mensen van buiten de branche die denken dat ze wel even gaan reorganiseren. Of neem grote merken die een bepaald aantal stuks moeten verkopen. En sommige Amerikaanse bedrijven denken dat ze in Europa hetzelfde kunnen doen als in de VS. Zo werkt het niet.”

Hopmans Fietsgigant

Fietsen mag geld kosten

“Het leuke van deze tijd is dat fietsen wat mag kosten. Jaren geleden trok je een Raboshirt aan als je ging fietsen. Nu moet het er leuk en gesoigneerd uitzien. Wat je overdag draagt moet je zelf weten, maar op de fiets moet het er goed uitzien. Veel collega’s verkopen kleding als bijproduct, de fiets is hoofdzaak. Maar ons plezier en onze kracht is om ook fietsen en slijtagedelen te laten zien naast kleding, ook aan de klanten die specifiek voor deze productgroepen komen.” Een fiets online verkopen ziet hij niet zitten. “Je kunt niet opmeten en het afmonteren is lastig. Misschien zou je wel in het high-end segment online kunnen configureren.”

‘Voor de toekomst zitten we goed’

In de winkel van drie verdiepingen vind je vrijwel geen merkpresentaties of stellingen van merken. Van Dessel heeft daar een uitgesproken mening over: “Wij zijn Hopmans en wij zijn het merk. We willen beleving geven. De producten presenteren we bij elkaar, de schoenen bij de schoenen en de helmen bij de helmen. Shop in shop is volgens ons niet meer van deze tijd en creëert chaos. En als een merk minder verkoopt, dan heb je een probleem. We hebben de mooiste producten en de mooiste beleving van onze sport, dus voor de toekomst zitten we goed.”

Reageer op dit artikel