nieuws

E-bike opvoersetjes verkopen: wat zijn de gevolgen

Fietsen

E-bike opvoersetjes verkopen: wat zijn de gevolgen
Het is inmiddels algemeen bekend dat vooral het Bosch 25 km/h systeem eenvoudig kan worden opgevoerd.

De verkoop van e-bike opvoersetjes heeft een hoge vlucht genomen de afgelopen jaren. In Duitsland en Engeland zijn vakhandelaren al gecontroleerd op de verkoop van illegale e-bike kits. We hebben nog geen berichten ontvangen van dergelijke controles in Nederland.

Het is inmiddels algemeen bekend dat vooral het Bosch 25 km/h systeem eenvoudig kan worden opgevoerd met een makkelijk verkrijgbare kit. Met een paar simpele handelingen kan de topsnelheid van deze fietsen worden verhoogd naar 45 km/h. Echter zodra de motor niet goed meer werkt kan Bosch iedere manipulatie van het systeem achterhalen wanneer het wordt uitgelezen. Zodra dit wordt geconstateerd vervalt per direct de garantie van twee jaar.

Diverse webshops zoals www.e-bikeshop.co.uk – www.emc-deurne.nl – www.ewerk-aachen.de bieden op dit moment e-bike opvoersetjes aan. “Deze opvoerkits zijn inderdaad een hot issue in de e-bike industrie,” stelt Nanne Faas van Bosch eBike Systems in een reactie. “Wij proberen dit uiteraard te ontmoedigen maar we kunnen er weinig tegen doen. We hebben wel maatregelen genomen zodat het systeem de opvoerkit als zodanig herkent en dan uitvalt.”

Aansprakelijk voor de schade

In geval van een ongeluk met een door een dealer opgevoerde e-bike, is het voorlopig nog de vraag welke gevolgen dit gaat hebben wat betreft aansprakelijkheid.

“Het probleem is dat de fabrikant van dit soort producten alleen maar hoeft te vermelden dat gebruik buiten de openbare weg is toegestaan,” vervolgt Nanne Faas van Bosch eBike Systems. “Meer niet. Maar iemand die gaat ‘tunen’ heeft wel een probleem zodra we het systeem voor inspectie ontvangen. We kunnen namelijk zien dat het systeem is opgevoerd en op dat moment vervalt de garantie. Het is dus beter om gewoon een speed e-bike te kopen en deze op kenteken te zetten.”

De vraag is hoe dit fenomeen aan te pakken om het positieve imago van de e-bike te behouden. Of gaat de e-bike markt uiteindelijk dezelfde richting op als die van de opgevoerde brommers en scooters?

Reageer op dit artikel