nieuws

Nederlandse afzetmarkt voor e-bikes verdubbelt in 2008

Fietsen

Nederlandse afzetmarkt voor e-bikes verdubbelt in 2008

BUNNIK – De verkoop van elektrische fietsen koerst dit jaar op een verdubbeling. Uit onderzoek is gebleken dat in 2008 naar verwachting 150.000 e-bikes verkocht gaan worden.
Op initiatief van BOVAG Tweewielerbedrijven hebben GfK en TNO onderzoek gedaan naar de toekomst van elektrische fietsen in Nederland.

BUNNIK – De verkoop van elektrische fietsen koerst dit jaar op een verdubbeling. Uit onderzoek is gebleken dat in 2008 naar verwachting 150.000 e-bikes verkocht gaan worden.

Op initiatief van BOVAG Tweewielerbedrijven hebben GfK en TNO onderzoek gedaan naar de toekomst van elektrische fietsen in Nederland. Het onderzoek kwam tot stand met steun van de Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Tijdens de BOVAG Tweewielerbranchedag werden de eerste conclusies gepresenteerd door dr. Jesse Weltevreden, hoofd Onderzoeksdienst BOVAG.
Hij becijferde hoe sterk de markt voor e-bikes aan het groeien is. “In Nederland werden in 2006 46.000 e-bikes verkocht, in 2007 in dat gestegen naar 75.000 en voor 2008 staat een prognose van 150.000. Een verdubbeling.”

Prettige bijkomstigheid voor de vakhandel is het prijsniveau van de e-bike. Het gemiddelde bestedingsbedrag bedraagt € 1800,- en tachtig procent van deze fietsen wordt bij de vakhandel verkocht. Wat betreft de marktaandelen neemt Sparta, zoals te verwachten was, een koppositie in met 40%, gevolgd door respectievelijk Batavus (15%), Giant (11), Gazelle (11%) en Koga Miyata (2%). Van het actuele rijdende e-bikepark is de Sparta ION, het meest voorkomende model.

Weltevreden was van mening dat de groeimarkt van e-bikes niet alleen voor de branche prettig is, ook in maatschappelijk opzicht kan dit voertuig effect sorteren op gezondheid en milieu. “Het fietsgebruik zal toenemen. Forenzen leggen met een gewone fiets gemiddeld 6,3 km woon-werkkilometers af, met een elektrische fiets 9,8 km. Omdat langere afstanden met een elektrische fiets makkelijker zijn af te leggen, zullen Nederlanders tot 10% vaker op de fiets stapppen. Een verdere stimulans van de e-bike zal ertoe bijdragen dat meer Nederlanders aan de beweegnorm van 30 minuten per dag zullen gaan voldoen, waardoor het overgewicht zal afnemen. Meer woonwerkverkeer per fiets betekent tot ongeveer 90 gram minder CO2. Het totaal kan oplopen tot 500 kiloton minder uitstoot, vergelijkbaar met het terugdringen van de CO2-uitstoot van alle personenauto’s met enkele grammen per kilometer.”

Reageer op dit artikel